Viljandi firma võõpas Skandinaavia triibuliseks ja võtab nüüd ette Ameerika

Rannar Raba
, Sakala vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tõnis Enneti sõnul on Euroopas enim nõudlust valgete teetriipude järele. Seevastu Ameerikas on hoonete ümbruses üpris levinud ka punased jooned. Hermseali tehasel pole oluline, milline toon termoplastile anda.
Tõnis Enneti sõnul on Euroopas enim nõudlust valgete teetriipude järele. Seevastu Ameerikas on hoonete ümbruses üpris levinud ka punased jooned. Hermseali tehasel pole oluline, milline toon termoplastile anda. Foto: Marko Saarm / Sakala

Raske ennustada, kas mõni viljandlane võiks lähiajal sattuda jalgrattaga mööda Ida-Taiwani kergliiklusteed Dongshani raudteejaama poole väntama. Kui see aga juhtub, võib ta kolm kilomeetrit enne sihtkohta jõudmist sadulast maha tulla ja asfaldilt vastu vaatavat helesinisest termoplastist suunaviita silitada. See on valmistatud tema kodulinnas.

Tegelikult pole kauge Taiwan sugugi ainus välisriik, kus Viljandi aktsiaseltsi Hermseal toodetud teemärgised rändureid juhatavad ja hoiatavad. Soome, Rootsi ja Norra on neist tulvil. Samuti on väga tõenäoline, et autoga läbi Saksamaa, Hollandi ja Põhja-Prantsusmaa tuhisedes sõidetakse üle mõnest viljandlaste kokkusegatud ülekäigurajast või kiiruspiirangut tähistavast märgist.

Pilk üle ookeani

«Meil läheb päris hästi ja loodetavasti hakkab veel paremini minema,» ütleb Hermseali omanik Tõnis Ennet, kes poeg Peterist kannustatuna just neil päevil firma järgmiseks arenguhüppeks eeltööd teeb. Juba praegu võib Viljandis kokkusegatud materjalist teemärgistusi peale Põhja-Euroopa leida mõningatest Aasia riikidest, samuti Kanadast ja Iisraelist, ent nüüd on plaanis Euroopast jõulisemalt välja murda. Täpsemalt: sihikul on Ameerika.

«Tegeleme oma tootmisvõimsuse kasvatamisega. Mu pojal on väga hea tehnikavaist ning tema näpunäidete järgi on lähiajal tulemas uusi seadmeid. Me ei saa ju enne ameeriklaste juurde konkreetseid kokkuleppeid sõlmima minna, kui on selge, et suudame nende tellimusi täita. Tühja jutu pealt lepinguid ei tehta,» räägib Ennet.

Hermseali võib pidada üheks vanemaks järjepidevalt tegutsenud ettevõtteks Viljandis. Väliseestlaste perest pärit Ennet pani sellele aluse napilt pärast Eesti taasiseseisvumist, olles veidi varem maha müünud Rootsis hermeetikut teinud tehase. Kui esimesed kümmekond aastat keskendus ta siingi hermeetikule, värvidele ja pahtlile, siis uue sajandi algul võttis suuna eri sorti teemärgistusvahendite tootmisele.

Praegu töötab Hermseali Piiri tänava tehases sõltuvalt hooajast 20–30 inimest ja ettevõtte aastakäive jääb 2,5 miljoni euro kanti. Peter Enneti juhtimisel Rootsis müügitööd tegev partnerfirma ColorPoint annab sellele summale lisaks veel umbes 1,5 miljonit.

MeltMark  

Kõneldes muutustest, mis on viimasel ajal üle maailma teemärgiste valdkonnas toimunud, märgib Tõnis Ennet, et värvide ja pihustatavate plastide kõrvale on jõuliselt tõusnud tooted, mida nemad müüvad MeltMarki nime all. Lahtiseletatuna tähendab see, et teemärgis, olgu siis joon, sümbol, tekst või liiklusmärk, tehakse tehases 2,5–3 millimeetri paksusena termoplastist valmis ning klient saab selle ise gaasipõletiga asfaldi külge sulatada. Niisugust märgistust saab maha panna ka kehvemates ilmaoludes ning seda on kerge kasutada eeskätt väiksematel objektidel. Ja mis kõige tähtsam: sellise märgistuse eluiga on kuus kuni kaheksa korda pikem kui värvil.

Hea asukoht

Küsimusele, mitu korda ta on kahe kümnendi vältel kahetsenud, et omal ajal ettevõtjana kodumaale naasis ja just Viljandisse tehase rajas, vastab Tõnis Ennet pikemalt mõtlemata: «Mitte kordagi.» Ta rõhutab, et Eesti pakub kõnealuses valdkonnas märksa avaramaid arenguvõimalusi kui Skandinaavia, kus konkurentidel on juba väga pikk ajalugu. Siit on lihtsam endale nime teha, eriti siis, kui üks jalg on juba varasemast Põhjamaade turu ukse vahel.

Muu hulgas tõstab omanik esile Viljandi head logistilist asukohta. Näiteks saab siia hõlpsasti mööda maad vedada Venemaal toodetavat tibatillukestest klaaskuulidest koosnevat massi, millega muudetakse teemärgistus pimedal ajal helkivaks. Kui seda peaks viima laevaga Rootsi, oleks transpordikulu märksa suurem. Valmistoodete mere taha tarnimine on kasulikum.

Kui jutt jõuab Eesti tööjõuturgu painavatele hädadele, nendib Ennet, et mingil määral on ka Hermseal neid omal nahal tunnetanud, sest teatud spetsiifiliste oskustega inimesi on Viljandis keeruline leida. Kokkuvõttes polevat see siiski kaugeltki kõige suurem mure. «Meil on head ja tublid inimesed, kellest paljud on aastaid omal kohal püsinud,» kiidab ta.

FIRMA

Hermsealil on enam kui kahe kümnendi pikkune ajalugu.

• Firma asutati 1993. aastal ning algusaastatel oli see tuntud värvi, pahtli ja hermeetiku tootjana.

• 1996. aastal hakkas ettevõte tasapisi keskenduma teemärgistuse valdkonnale ja on nüüd selles üks Põhjamaade edukamaid tootjaid. Pakutakse märgistustooteid ning erilahendusi suurtele maanteedele, lennuväljadele, logistikakeskustele ja parklatele.

• Hermseali peamised kaubamärgid on MeltLineTM, MeltPaintTM, MeltMark ja AcryRoadTM.

• Erinevalt enamikust teistest teemärgistusega tegelevatest Põhjamaade ettevõtetest keskendub Hermseal tootmisele ja tootearengule, jättes paigaldustööd klientidele.

• Põhjamaades ja teistes Euroopa riikides müüb Hermseali tooteid samale perekonnale kuuluv Rootsi firma ColorPoint Osby Kemi AB.

Allikas: Hermseal

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles