N, 8.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

DJ ei karda enam torupilliga ühte ruumi kahekesi jääda

Margus Haav
, reporter
DJ ei karda enam torupilliga ühte ruumi kahekesi jääda
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Eesti pärimusmuusikafestivalide järelpidudel ja ööklubides üles astunud duo JuJu (Cätlin Mägi ja Erki Pruul) eesmärk on tuua tantsupõrandale klubimuusikale omane bass ja rütm, aga segada seda suure koguse juurte ja pärimusega.
Eesti pärimusmuusikafestivalide järelpidudel ja ööklubides üles astunud duo JuJu (Cätlin Mägi ja Erki Pruul) eesmärk on tuua tantsupõrandale klubimuusikale omane bass ja rütm, aga segada seda suure koguse juurte ja pärimusega. Foto: Rene Altrov

Täna Viljandi pärimusmuusika aidas elektroonilise pärimusmuusika festivalil esinev Ju-Ju on pärimusmuusik Cätlin Mägi ja DJ Erki Pruuli koostöös sündiv folkdisko süntees, kus stiili-, žanri- ja ajastupiire ei tunta.

Erki Pruul, mida elektrooniline pärimusmuusika aastal 2017 tähendab? Mingis mõttes kasutavad elektroonikat ju kõik pärimuskollektiivid?

Muidugi. Aga minu arust on vahe, kuidas seda kasutada. Kui näiteks kandlemängu võimendamiseks või arvutiga salvestamiseks, siis seda kohe elektrooniliseks nimetada ei saa. Kui aga mängu tulevad luuperid, efektiplokid ja sämplerid ning need leiavad ka kõrvaga kuuldavat kasutust, siis seda võiks juba elektrooniliseks kutsuda küll. Oluline on veel märkida, et kannel ise ei ole muidugi automaatne garantii, mis muusika pärimuslikuks muudab. Lugu peab seda olema või vähemalt peab see olema pärimusmuusikast mõjutatud. Kandle ja luuperiga esitatud Kuldse Trio kaverid näiteks ei ole elektrooniline pärimusmuusika.

Mulle meeldib su kunagine mõte, et ega süntesaator ole ka ju miskit muud kui XX sajandi kannel.

Mulle jälle meeldib mõte või õigemini ettekujutus mingitest tegelastest, kes kohe, kui elekter maale jõudis, üritasid oma kandleid selle abil kajama ja luupima panna. Ametlikke tõendusmaterjale selle kohta küll pole, aga ma usun, et neid üritatakse lihtsalt meie eest varjata.

Kas elektrooniline pärimusmuusika peab tingimata olema tantsumuusika?

Absoluutselt mitte. Nagu ka pärimusmuusika ja elektrooniline muusika pole ainult tantsuline. Üks ägedamaid kohalikke näiteid sellest žanrist on Epifolium – stiilipuhas eesti pärimusmuusikal põhinev ambient.

Oled pool duost Ju-Ju ehk siis see mees, kes mängib Cätlin Mägi rahvapillidele taustaks üle ilma kogutud biiti. Mille järgi te otsustate, mis sobib kokku ja mis mitte?

Meil «bändis» käivad asjad niimoodi, et mina saadan biidid, Cätlin praagib enamiku neist välja ning järelejäänutele pakub meloodiad ja teeb esimese salvestuse. Siis otsustame koos, kas lugu läheb kasutusse või mitte. Pärast otsime juurde arhiivisalvestisi, mida live’is lugudele lisan.

Nii et kuigi meie muusika kõlab, nagu improviseeriks Cätlin lugudele peale, tegelikult sedasi ei ole. Kõik lood ja setid on viimase noodi ja biidini enne läbi mõeldud ja valmis kirjutatud.

Kuidas sobivad kokku seto laulik ja New Yorgi underground house?

House on aegade algusest kasutanud vokaalisämpleid eri kultuuridest. Mõni aeg tagasi näiteks oli populaarne žanr latin house, mis kasutas Ladina-Ameerika päritolu vokaalsämpleid ja tribal-rütme. Selles mõttes pole midagi ebatavalist ka seto lauluema Veera Pähnapuu vokaali ja house’irütmide ühendamises. Lihtsalt selle peale polnud keegi vist veel tulnud. Seejuures ei ole küsimus originaalitsemisihas. Pigem oli see loogiline jätk torupilli ja parmupilli kasutamisele.

Ju-Ju on tegutsenud juba mõnda aega. Mida see aeg on sulle endale juurde andnud?

Torupilliga ei karda enam ühte ruumi kahekesi jääda.

Sina kahe aasta eest elektroonilise pärimusmuusika festivali ju käima tõmbasidki. Kas sa aastal 2015 aimasid, et kord ka ise sellel esined?

Mul olid esimesel korral ka plaadid kaasas, juhuks kui mõni esineja peaks ootamatult tulemata jääma või venib üritus pikemaks, kui planeeritud. Eks korraldaja rõõmud ja mure.

Nüüd oled esineja. Kas sulle meeldib rohkem korraldada või esineda?

Ikka esineda. Siis on neid ootamatusi ja stressi tunduvalt vähem. Pluss see, et korraldaja käest ei küsi keegi autogrammi ja seda, mida ta backstage’i tahab.

Märksõnad
Tagasi üles