Helmut Hallemaa: Muudame Männimäe rahulikuks

Helmut Hallemaa
, Viljandi linnavalitsuse liige
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Helmut Hallemaa
Helmut Hallemaa Foto: Elmo Riig / Sakala

TÄNAVU ON Viljandis hulga muude oluliste tööde kõrval rajatud Reinu tee läbimurre Viljandi ringteeni. Praegu renoveeritakse Raua tänavat.


Reinu tee pikenduse väljaehitamiseks kulus 22,3 miljonit krooni. Sellest summast saadi projektile «Männimäe ettevõtluspiirkonna arendamine» 20,4 miljonit krooni Ettevõtluse Arendamise sihtasutuse kaudu piirkondade konkurentsivõime tugevdamise programmist.



Välja ehitati 800 meetrit täiesti uut teed koos trasside, kõnniteede, valgustuse ja bussitaskutega. See on piirkonna ettevõtluse arengule tähtis ning võimaldab nüüd Männimäelt ja teistest elamurajoonidest raskeveokite transiiti suunata.



Pärast seda, kui oli loodud võimalus sõita Reinu tee kaudu Viljandi ringteele, rajati ettevõtjate initsiatiivil ja soovil Riia maantee ja Reinu tee ringristmik, et parandada liiklust Reinu teel ja suunata veokid Riia maanteelt Reinu teele.



Linnal jätkus esialgu raha vaid ajutise lahenduse tarbeks. Miniringi väljaehitamiseks kulus eelarvest 170 000 krooni. Ringi sisemist osa aitas oma kulu ja kirjadega rajada aktsiaselts Viljandi Metall. Selleks kulus ligikaudu 20 000 krooni.



JUBA ILMUNUD kriitikale pole minulgi midagi lisada: ehitatud on liiga väike ring ja liikluskultuur seal pole kiita. Küll aga tuleb märkida, et Riia maantee ja Reinu tee ringristmiku lõplik lahendus haarab maa-ala Kalmu teest Vabriku tänava otsani.



Projekt näeb ette ringristmiku väljaehitamise ning teealade renoveerimise koos sademeveetrasside, kõnniteede ja tänavavalgustusega. Projekteerimise käigus mõni aasta tagasi tehtud kalkulatsioonides hinnati töö maksumuseks 6,8 miljonit krooni. Praeguste prognooside põhjal ja ehitusturu hindade juures kujuneks maksumuseks ilmselt 4,5 miljonit kuni 5 miljonit krooni.



VÕIB ÖELDA, et tinglikult võttis Viljandilt normaalse ringristmiku ära valitsus: Reformierakonna, Isamaa ja Res Publica Liidu ning Sotsiaaldemokraatliku Erakonna koalitsioonivalitsus vähendas aasta sees, veebruarikuus omavalitsustele laekuva üksikisiku tulumaksu osa ehk määra 11,93 protsendipunktilt 11,4-le.



Nii jääb Viljandil varasemaga võrreldes igas kuus tulumaksust saamata 0,53 protsenti. Aastas teeb see rohkem kui 5 miljonit krooni ehk just Riia maantee ja Reinu tee ringristmiku maksumuse jagu raha.



Pimestatud soovist Tallinnale ja selle linnapeale Edgar Savisaarele ära panna, tehti karuteene kogu Eestile. Arvestamata jäeti asjaolu, et omavalitsused kaotavad praeguses majandussurutises juba niigi arvestatava osa oma põhisissetulekust.



Andmetest, mis esitas maksu- ja tolliamet omavalitsustele kantud tulumaksu kohta, nähtub, et aastate 2008 ja 2009 võrdluses vähenes Viljandis tulumaksu laekumine 13 protsenti. Linnaeelarvesse ootame aasta lõpuks muudetud ehk vähendatud lisaeelarve kohaselt 341 537 000 krooni. Tegelikult võib linnakassasse laekuda sellest vähemgi.



Tinglikult oleme tulumaksu laekumise poolest jõudnud umbes aastasse 2007. Eelarve kogumaht oli siis 337,7 miljonit krooni.



Samas ei kasuta me ära sugugi kõiki Reinu tee liiklusvõimalusi. Siia saab suunata arvestatava osa piki Riia maanteed, Männimäe elamurajooni keskelt kulgevast muust transiitliiklusest ja igapäevasest autode voolust, mille hulka võib arvata ka vähemalt korra hommikul maalt linna tööle ja õhtul tagasi sõitjad.



Mul on oluline, ent lihtne ettepanek, kuidas Reinu teel paremini liigelda. Olen selle ametlikus korras esitanud ka linnavalitsusele.



Pean nimelt õigeks ja vajalikuks suunata vähemalt osa autosid ja transiitliiklust Männimäe elamute alalt kaugemale. Nii väheneks märgatavalt liikluskoormus Riia maanteel ja elamurajooni keskel.



Selleks tuleb Riia maanteele enne ringristmikku, umbes teedevalitsuse maja kohale paigaldada liiklust Reinu teele suunav viit «Karksi-Nuia, Valga, Riia». Linna sissesõitude suunaviitade ja neid täiendavate tahvlite muutmiseks või asendamiseks tuleb esitada ettepanekud maanteeametile.



Praegu on ringtee ja Riia maantee ristmikule paigaldatud suunaviit «Viljandi 2 km» ning Reinu tee pikenduse ja ringtee ristumise koht on tähistatud suunaviidaga «Viljandi» ja abistava lisatahvliga «Reinu tee».



Teen ettepaneku need suunaviidad ära vahetada. Ringtee ja Reinu tee ristmik peaks saama olulisema tähistuse «Viljandi 2 km», mida peaks toetama lisatahvel «Viljandi kesklinn», ja alles peaks jääma ka tahvel «Reinu tee».



Ringtee ja Riia maantee ristumise kohta tuleks paigaldada suunaviit «Viljandi», mida peaks täiendama lisatahvel «Männimäe elamuala». Vajaduse korral võiks seal olla piki ringteed edasi suunav viit «Viljandi kesklinn». Reinu tee Männimäe-poolsel küljel peaks olema sõidutee jalakäijate ja kergliiklustee alast pidevjoonega eraldatud. See on tarvis niikuinii ära teha.



Minu ettepaneku kasuks räägib ka asjaolu, et Karksi-Nuia poolt tulijal on ringteelt linna peaaegu ühepalju maad nii Riia maantee ja Männimäe kui Reinu tee kaudu sõites. Riia maantee ja Reinu tee ringristmikust Riia maantee ja Viljandi ringtee ristmikuni on Männimäe elamurajooni kaudu 2,3 ja Reinu teed mööda 2,5 kilomeetrit ehk vaid 200 meetrit enam. Viljandisse lõuna poolt sisse sõites on vahemaa tõesti küll veel 100 meetri võrra pikem — selle tingib Riia maanteelt sissesõidu tee kaarjas kuju. Riia maanteed mööda on ringteelt ringristmikuni 2,6 ja Reinu teed mööda 2,9 kilomeetrit.



Samas on liiklus Riia maan­teel tunduvalt pingelisem ja aeglasem, sest seal on seitse tähistatud jalakäijate ülekäigurada, neist kaks on jalakäijatele mõeldud valgusfooriga. Seega on autoga Riia maanteel sõita kindlasti ebamugavam kui Reinu teel.



Kiiremas korras on vaja veel vähemalt üht ülekäigurada. Tulevikus lisandub Järveotsa elamurajooni väljaehitamisega neid ilmselt veelgi.



NII OLEKS ehk Riia maanteel võimalik säilitada kehtiva (1974. aasta) üldplaneeringuga kavandatud linnaosasisese jaotustänava funktsioon. Põhitänava rolli saab enda kanda võtta Reinu tee.



Paraku on Riia maantee olude sunnil põhitänavaks kujunenud. Ometi pole selle kasutamine transiitliikluseks just kõige põhjendatum. Riia maan­tee läbib linna suurimat elamurajooni. Siin paiknevad elamud ja ühiskondlikud rajatised mõlemal pool maanteed. Kahetsusväärselt asub mõlemal pool sõiduteed ka mitu lasteasutust, nagu Jakobsoni gümnaasium, noortekeskus ja lasteaiad.



Lähitulevikus tasub kaaluda Männimäe elamurajoonis kiiruspiirangu rakendamist, esialgu ehk 40 kilomeetrini tunnis. See oleks lisaabinõu Riia maanteel liikluse rahustamiseks ja selle Reinu teele suunamiseks. Nii oleks edaspidi veelgi soodsam linnast väja sõita just Reinu tee kaudu.



Minu ettepanekut ei maksa võtta autojuhtide ahistamisena, nagu meil on kombeks kurta. Me jäljendame paljuski läänemaailma. Ehk tasuks siis eeskuju võtta ka sealsest liiklusest? Helsingis on juba aastaid liikluskiirus 30 kilomeetrit tunnis. Kogu Toronto kesklinna alal on piirkiiruseks samuti kehtestatud 30 kilomeetrit tunnis. Need suured linnad elavad ja toimetavad ning sealne liiklus on inimsõbralik.



Selle otsuse tegemise eel tuleb küsida ka linlaste arvamust. Küsitluses peavad oma arvamuse ja seisukoha ütlema just Männimäe elanikud, mitte inimesed, kes sealt iga päev läbi sõidavad.



Eriti aktuaalne on Riia maantee liikluse rahustamine ja sealse liikluskoormuse vähendamine alanud kooliaasta kontekstis. Head kooliteed!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles