Asjatundja annab nõu: mida teha telefoni kadumise või varguse korral

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Elmo Riig / Sakala

Poole aastaga on Tele2 võrgus telefoni kadumise või varguse tõttu suletud 2442 numbrit ja musta nimekirja kantud 104 telefoniaparaati. Tele2 klienditeenindusdirektor annab nõu, mida nutiseadme kadumise korral teha tuleks.

Tele2 klienditeenindusdirektor Sirli Seliovi sõnul tekitab telefoni kadumine rahalist kahju, ent tänapäeval, mil peaaegu kõik igapäevategevused on telefonis, on kaotus väga suur emotsionaalselt ning kui võõras pääseb ligi meie fotodele, kontodele või märkmetele, kaotame ka privaatsust.

«Sestap on seadme kaotamise järel oluline tegutseda kiiresti ning anda endast maksimum, et isiklikud andmed saaksid kaitstud ning emotsionaalne kahju, mis telefoni kaotamisega kaasneks, oleks võimalikult väike,» lausus Sirli Seliov.

Positsioneeri Google`is või iCloudis

Esmalt tuleks teha kõik võimalik, et telefon üles leida. «Kui telefon on sisse lülitatud, aku peab vastu ja andmeside või GPS on sees, ei tohiks telefoni leidmine probleeme valmistada, sest seda saab positsioneerida,» ütles Seliov ning lisas, et Android-telefonide kasutajad saavad seda teha Google`i veebikeskkonnas, iOS-i kasutajad aga iCloudis.

Kui telefoni ka positsioneerides ei õnnestu leida, võiks Seliovi sõnul mõelda telefoni lukustamisele, et võõras selle sisule ligi ei pääseks: Google`is ja iCloud`is saab lukustuskuva asendada vabalt valitud parooliga, millele võib lisada sõnumi ja näiteks mõne lähedase telefoninumbri, et leidja teaks, kellega ühendust võtta.

Kartuse korral, et leidjal on seadmega kurjad plaanid, saab sealsamas kustutada kogu telefoni sisu ehk lähtestada selle tehaseseadetele. «Seda sammu tuleks juba pikemalt kaaluda, sest pärast algseadete taastamist pole telefoni võimalik positsioneerida ega eemalt juhtida,» selgitas Seliov.

Võta ühendust mobiilifirmaga

Kui telefoni pole paari tunni jooksul leitud, oleks mõistlik kontakteeruda oma mobiilifirmaga ning väljaminevad kõned ja SMS-id keelata. «See aitab vältida olukorda, kus telefoni kuritarvitatakse ja kliendile üüratult suur arve tekitatakse. Samas ei kohusta see millekski ja keelust on igal hetkel võimalik loobuda,» toonitas Seliov.

Kui keegi telefonile ka pärast mitmekordset helistamist ei vasta või on teada, et telefon on varastatud, tuleks operaatori juures sulgeda SIM-kaart. «Soovitan see samm kohe astuda siis, kui telefon läheb kaotsi välismaal, sest seal tuleb tasuda ka vastuvõetavate kõnede eest,» lausus ta ja lisas, et võõrastesse kätesse sattumise tõttu suletakse Tele2 võrgus igal kuul keskmiselt 407 numbrit.

Viimase abinõuna võib lisada telefoni niinimetatud musta nimekirja, mille tulemusena suletakse seade IMEI koodi alusel kõigi Eesti mobiilsideoperaatorite võrkudes. «Seadme sulgemiseks ja avamiseks tuleb tõestada omandisuhet. Kõige olulisem on aga silmas pidada, et kui seade on kord musta nimekirja lisatud, ei saa politsei enam selle leidmisel abiks olla,» rääkis Seliov.

Seadme positsioneerimine, tehaseseadete taastamine, SIM-kaardi või IMEI-koodi sulgemine on Seliovi hinnangul kokkuvõttes siiski tulekustutusmeetodid, ent tulekahju ennetamiseks võiksid kõik telefoniomanikud alustada kohe kõigi seadme turvameetmete, eeskätt ekraaniluku ja omanikul telefoni asukohta tuvastada võimaldava funktsiooni sisselülitamisest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles