Haiglast startiv buss peab väledalt liikuma

Karl-Eduard Salumäe
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Buss number 10 peaks graafiku järgi haigla juurest raudteejaama jõudma 13 minutiga, kuid reaalsuses ei taha see õnnestuda.
Buss number 10 peaks graafiku järgi haigla juurest raudteejaama jõudma 13 minutiga, kuid reaalsuses ei taha see õnnestuda. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Kell 16.05 haigla juurest startival bussil on enam kui kuue kilomeetri pikkuse marsruudi läbimiseks 13 minutit, et sõitjad Tallinna rongi peale jõuaksid.

Läinud reedel kirjutas «Sakala», et talviste teeolude tõttu on liinibussid hakanud sagedamini hilinema. Mõne marsruudi läbimiseks ette nähtud aeg on aga nii napp, et bussijuhil on sellest keeruline kinni pidada ka kõige ilusama ilmaga.

Näiteks tööpäeviti viis minutit pärast kella 16 haigla juurest sõitma hakkav buss number 10 peab raudteejaamas olema kell 16.18. Selle aja jooksul tuleb teha 11 peatust ning ületada kaks valgusfooriga ristmikku Tallinna tänaval. Kui kusagil tekib viivitus, võivad Tallinna sõita tahtvad inimesed kaugenevale rongile heal juhul järele lehvitada, sest see hakkab Viljandi jaamast sõitma kell 16.19.

Raskustega teostatav

Et saada aimu, kui kaua kõnealuse teekonna läbimine reaalselt aega võtab, sõitis «Sakala» selle eile hilishommikul sõiduautoga vahepeatusi tegemata ja lubatud sõidukiirust ületamata läbi.

Kell 11.04 veeres katseauto haigla peatusest mööda ning keeras Jämejala poole. Esimene ettenähtud peatus Katlamaja jõuab kätte paarisajameetrise sõidu järel enne 90-kraadist paremkurvi. Sõit jätkub Tallinna maantee poole. Enne ristmikku jäävad tee äärde kaks järgmist peatust: Jämejala ja Jämejala tee.

Pärast linna poole pööramist ja asula silti saab mitu kilomeetrit mööda peateed sõita. Selle jooksul jäävad marsruudile Laboratooriumi, Tallinna, Musta tee, Bussijaama, Raamatukogu, Vabaduse platsi ja Ugala peatus.

Seejärel tuleb rahvakeeli Korneri ristmikuks kutsutav pöörang. Seal tuleb otse liikuda, et Kantreküla peatuse poole sõita. Kui selleni jõutud, saab lõpuks suuna Vaksali tänavasse võtta.

Kui raudteejaama ees ringi pöörasin, näitas autokell 11.14 ehk ilma peatusteta võttis teekond umbes kümme minutit. Üle jäi kolm minutit, mis tähendab, et sama tempoga sõites saanuks igale peatusele kulutada ümmarguselt 16 sekundit. Teoreetiliselt tundub see isegi teostatav, kuid tuleb arvesse võtta, et sõiduauto kiirendab ja pöörab hoogsamalt kui suur inimesi vedav buss ning ilmselt on ka liiklus kella nelja ajal mõnevõrra tihedam kui viis tundi varem.

Seda, et pahatihti ei õnnestu 13 minutiga haigla juurest raudteejaama jõuda, kinnitas sama liini sõitev bussijuht Aldo Taul. Roolikeeraja elu teeb raskemaks seegi, et sõitjate silmis on hilinemises enamasti süüdi just bussijuht.

«Inimesed on pahased, et juba Vabaduse platsi jääb buss paar-kolm minutit hiljaks. Jääb jah, sest me lihtsalt ei jõua!» ütles ta.

Ajad ei sobitu

Nii Viljandi maavalitsuse ühistranspordi järelevalve spetsialist Maie Mumm kui Viljandis bussiveoteenust osutava ettevõtte MTG siinse piirkonna juht Tõnu Naar tõdesid, et kõnealuse liini ajakava on tõepoolest äärmiselt tihe. Mummi sõnade kohaselt on seetõttu ka hilinemised arusaadavad.

Kuid miks siis teekonna läbimiseks ettenähtud aega ei pikendata?

«Haigla juurest ei saa varem välja sõita, sest seal lõpeb kella neljast vahetus,» selgitas Maie Mumm. Tema jutu järgi tuleb sellest peatusest peale keskmiselt kakskümmend inimest. Järelevalvespetsialisti kinnitust mööda on Viljandis ka teiste liinide bussidel graafikus püsimisega talviti raskusi, kuid pärastlõunal haiglast raudteejaama sõitvale bussile peale pandud tempo on erandlikult kiire.

Ka Tõnu Naar ütles, et üldiselt õnnestub graafikust kinni pidada. Tema sõnul järgib MTG laias laastus oma eelkäija Mulgi Reiside sisse seatud graafikuid, kuid on neid ka pisut korrigeerinud. Näiteks mullu aprillis tõid muudatusi kaasa bussijuhtide kohustuslikud puhkepausid. Ühegi liini läbimiseks ette nähtud aega see Naari kinnitusel aga ei lühendanud.

See, et busside jõudmine ühest kohast teise talvisel ajal rohkem aega võtab, on nii Mummi kui Naari hinnangul paratamatu. Linnatänavate hooldamises nad vigu ei näe.

«Tänavate seisukord on hea ja Veolia teeb oma tööd korralikult,» lausus Mumm Viljandis tegutseva hooldusettevõtte kiituseks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles