Sõitjate lugemise kohustus toob bussidesse reisisaatja

Marko Suurmägi
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
20. oktoobrist muutuvad Viljandi linnalähiliinibusside number 7 ja 9 sõidugraafik.
20. oktoobrist muutuvad Viljandi linnalähiliinibusside number 7 ja 9 sõidugraafik. Foto: Elmo Riig / Sakala

Et Viljandi linnaliinidel tegelikku sõitjate hulka teada saada, muudetakse kuupileti omanike elu senisest keerulisemaks ning tipptundidel võivad bussidesse tulla reisisaatjad.

Tõenäoliselt pannakse aasta esimestel kuudel Viljandis bussidesse seadmed, mis hakkavad sõitjate üle arvet pidama. Selleks võtab bussifirma MTG kasutusele kiipkaartidega piletid ning kuukaardiga sõitja peab bussi sisenedes kaardi kiibilugejast läbi tõmbama.

Aparaat fikseerib, et sõitja on bussis, ning ühistransporti korraldav maavalitsus ja bussifirma saavad täpsed andmed, kui palju inimesi tegelikult sõidab.

Segadus sunnib loendama

Mullu novembris korraldas maavalitsus Viljandis sõitjate loenduse ja sellest nähtus, et kuu aja jooksul kasutas linnaliinide busse ühes päevas keskmiselt 3060 inimest. MTG andmetel oli sõitjaid novembris aga 2097.

Kui firma esindajad ja ametnikud teineteisest kolmandiku võrra erinevaid andmeid võrdlesid, väitsid MTG juhid, et vahe tuleneb kuupiletiga sõitjatest. Nimelt pole MTG-l mingit mehhanismi, et kokku lugeda nende inimeste hulka, kes iga päev kuupiletiga sõidavad. Firma enda väitel ostetakse kuus ligi 1000 kuukaarti. Nüüd nõuab maavalitsus, et bussifirma peab ka need sõitjad kokku lugema.

MTG emafirma ATKO Grupi juhatuse esimees Margo Tomingas kinnitas, et firmal on süsteem ja seadmed, kuidas seda teha. Seni pole neid aga tööle pandud, sest maavalitsus pole seda nõudnud.

Ühekordne pilet tuleb endist viisi komposteerida, ent kompostritele lisatakse maavalitsuse nõudmise peale aparaat, mis fikseeriks inimeste hulga ühes bussis.
Kuukaardiga sõitjad peaksid firmajuhi selgitust mööda hakkama end registreerima.

«Kuupilet on sõiduõigust tõendav dokument, mis kehtib siis, kui sõitja on end sõiduks registreerinud,» selgitas Tomingas tulevikus kehtima hakkavat korda.

Et inimesed uue korraga paremini harjuksid, on bussifirmal mõte panna tipptundidel bussidesse reisisaatjad, kes sõitjaid abistaksid ja juhendaksid.

Maavalitsus nõuab kontrolöre

Viljandi maavalitsuse arengu- ja  planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase sõnul peab bussifirma teadma, kui palju tal sõitjaid on. «Tegelikkus on praegu aga teistsugune,» nentis ta.

Üleeile kohtusid bussifirma, maavalitsuse ja maanteeameti ühistranspordi osakonna esindajad Viljandis ja arutasid sõitjate loendamisel tekkinud segadust. Maavalitsus edastas kokkusaamisel MTG-le pretensiooni, et firma kontroll piletita sõitjate üle on halb.
Vaidlus selle üle, kas ja mil määral saab firma piletita sõitjaid kontrollida, aga jätkub.

Firma on seisukohal, et Eestis kehtivate seaduste kohaselt pole tal võimalust sõitjaid kontrollida ja neid pileti puudumise eest karistada. Maavalitsus nõustub küll väitega, et jäneseid karistada MTG ei saa, kuid kontrollida võib ta sõitjaid sellegipoolest. «Meil on firmale nõue, et kontroll peab tõhusamalt tööle hakkama,» lausus Kase.

Ühistranspordi korralduse kohaselt veab maakonnasisestel bussiliinidel sõitjaid firma, kes on võitnud vähempakkumise ja sõlminud maavalitsusega selleks lepingu.

Firma saab sissetuleku piletitulust ja riiklikust dotatsioonist. Kaupo Kase on tunnistanud, et praegune süsteem ei motiveeri bussifirmat piletitulu tagamise nimel vaeva nägema.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles