Piletitulu vähenemine sundis sõitjaid üle lugema

Hans Väre
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Buss
Buss Foto: Elmo Riig / Sakala

Eile võisid tähelepanelikud sõitjad märgata linnaliinibussides kaelakaardiga inimesi, kes vedasid ruudulisele paberile kriipsukesi ja kirjutasid numbreid. Märkmete tegijad olid Viljandi maavalitsusele appi tulnud vabatahtlikult, kuid mitte lõbu pärast.

Pigem on siinset ühistransporti korraldavas maavalitsuses põhjust heietada muremõtteid: bussidest laekuv piletiraha on tänavu kahanenud kiiremini kui euro usaldusväärsus.

Selle aasta üheksa kuu jooksul on Viljandimaalt saadud piletitulu olnud 13 ja bussisõitjate arv 9 protsenti väiksem kui mullu samal ajal. Kõigest aastast vahet arvestades on needki arvud nukrad, kuid suisa katastroofiline näib olevat olukord, kui vaadelda ainult Viljandit. Eelmise aasta kolme esimese kvartali andmetega kõrvutades on linnalähiliinide piletitulu ja sõitjate arv kuivanud kokku peaaegu 24 protsenti.

Vedaja tulu on garanteeritud

Seetõttu otsustaski maavalitsus lugeda esmaspäeval alanud ja järgmise nädala reedeni vältava kampaania käigus üle kõik inimesed, kes linnaliinibusse kasutavad. Ühistranspordi järelevalvespetsialisti Maie Mummi sõnul sõidavad loendajad teatud päevadel kaasa kõik ringid, alustades esimesest ja lõpetades viimasega, ning panevad pealetulijad ja mahaminejad hoolega kirja. «Trahvi loendajad ei tee,» kinnitas ta.

Maavalitsuse arenguosakonna juhi kohusetäitja Kaupo Kase jutu järgi tahetakse saada selgust ühistranspordi tarvitajate arvu kohta, sest praegu võib seda tuletada vaid linnaliine teenindava aktsiaseltsi MTG piletimüügi numbritest.

«Bussifirmad pole selle hanke puhul piletirahast eriti huvitatud,» nentis Maie Mumm. Enne möödunud aasta 1. juulit sõltus vedajate teenistus otseselt sellest, kui palju neile piletitulu laekus. Paraku tegi toonane süsteem väga raskeks seada üheselt mõistetavaid kriteeriume, mille alusel liinidele vedajat valida, ja riigihanked takerdusid vaidlustesse.

Seetõttu soovitas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium hakata valima bussifirmasid selle põhjal, kes pakub liinikilomeetri eest kõige vähem. Niinimetatud brutolepingu puhul garanteerib riik võitjale küsitud hinna ja vedajat ei puuduta enam otseselt see, kui palju koguneb piletimüügist.

Ainult tõhusamast kontrollist ei piisa

Jäneste jahtimise motivatsioonita vedajad siiski pole: sõltub ju sõitjate arvust, kas üht või teist bussiringi üldse käigus hoitakse, ja liini sulgemine tähendaks sissetuleku kahanemist.

MTG juhatuse liige Margo Tomingas tõdes, et ainuüksi kontrolli tõhustamine linnaliinidel piletitulu ei kasvataks, sest see sõltub ka teistest teguritest, sealhulgas riigi ja omavalitsuste pakutavatest soodustustest. Näiteks saavad lapsed praegu tasuta sõita piiramatu arvu kordi — mitte ainult kooli ja koju nagu varem.

«Üritame teha omalt poolt kõik, et piletitulu kätte saada,» kinnitas Tomingas. Ta avaldas lootust, et maavalitsuse loendusega selgitatakse välja seegi, kui tihedasti kasutavad bussi perioodikaardi omanikud, kuid Maie Mummi ütlemist mööda loendajad piletit küsida ei saa.

PÕHJUSED
Peale kontrolli tõhususe mõjutavad piletimüüki teisedki tegurid.
• Viljandi vähendas mullu sõidusoodustuste hüvitamist, mistõttu osa inimesi hakkas sõitma vähem või muud moodi.
• Viljandimaa rahvastik kahaneb kiiresti ja siin pole enam nii palju sõitjaid kui varem.
• Mulluse vedajate vahetusega kaasnes paras segadus ning osa piletitulu jäi saamata.
Allikas: «Sakala»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles