Kunstnik toob inimeste näole laia naeratuse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tarrvi Laamann tahab puugravüüridega vaatajaid rõõmustada ja näitusesaali meelitada.
Tarrvi Laamann tahab puugravüüridega vaatajaid rõõmustada ja näitusesaali meelitada. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Nädala eest pärimusmuusika aidas näitust avades ütles graafik Tarrvi Laamann oma töödele osutades, et tunneb end justkui alasti olevat.

Aida fuajeesse on kunstnik tõmmiste asemel üles riputanud trükiplaadid, mida uurides saab selgeks, kui raske tee tuleb läbi käia enne puugravüüri valmimist. Siiski peab ta vajalikuks end publikule avada ja lasta inimesed tööprotsessi ligi, et tekiksid huvi, usaldus ja mõistmine.

Iidne kunst

DJ, raadiohääle ja pidude korraldajana tuntust kogunud Tarrvi Laamann on üks väheseid eesti kunstnikke, kes tegeleb keerulise ja unustusehõlma vajunud trükikunsti ksülograafia ehk puulõikegraafikaga.

See kunstiliik, mis sai alguse juba VI sajandil Hiinas, jõudis Eestisse alles 1835. aastal. Sestpeale on ksülograafiat saatnud tõusud ja mõõnad. Iidse kunsti viljelemine pole siiski Tarrvi Laamanni ainus eesmärk.

Kunstnikule näib, et näitusesaalides jääb publikut üha vähemaks, ja ta soovib inimesed tagasi kujutava kunsti juurde tuua. Üle kõige tahab ta vaatajaid oma gravüüridega rõõmustada. Laamanni arvates on paljud kunstnikud hakanud inimestest eemalduma ning see jahedus peletabki külalised saalidest.

Viljandi näitusele on kunstnik toonud peamiselt viimase poolteise aasta tööd. Väljapanekul on kaks osa.

Esimese moodustavad portreede trükiplaadid. Tarrvi Laamann teeb portreid enamasti nendest inimestest, kes kuuluvad tema ellu ja sõprade ringi. See on tema maailm ning justkui selle kinnituseks ripub teiste vahel töö, millel naeratab kunstnik ise.

Tumedad, musta või roheka trükivärviga kaetud plaadid mõjuvad esialgu võõralt, kuid neid lähemalt silmitsedes tuleb esile positiivne emotsioon, mida plaadile uuristatud kujutised kiirgavad. Soojalt naervat ema ning pisut muigvel suu ja suurte säravate silmadega väikelast kujutav trükiplaat ei saa kedagi külmaks jätta.

Rõõmsavärviline kalender

Näituse teine osa on 2012. aasta kalender. Detailirohke ja rõõmsavärvilise kalendri esimest kuud kaunistab muhedalt kujutatud presidendipaar.

Trükiplaatide juurest tulnul on neid graafilisi lehti põnev uurida, sest väljapaneku esimene osa on juba andnud aimu sellest, kuidas kunstnik lõpptulemuseni jõuab.

Tarrvi Laamann on meile näha toonud lustlikud ja õhulised gravüürid, mida on rõõm vaadata, kuid seda, kas üha tõuse ja mõõnu üle elanud puulõikegraafika hakkab Eestis taas populaarsust koguma, näitab aeg. Kindlasti on kõike vana au sees hoidev pärimusmuusika ait aga iidse graafikatehnika näitamiseks õige koht.

Näitus on avatud 23. juulini.

TEHNIKA

Puulõikegraafika
• Puulõige on kõrgtrükk, mille vormiks võetakse piki süüd lõigatud puuplaat.
• Joonistatud ääred lõigatakse välja noaga, suuremate pindade puhul kasutatakse peitlit.
• Kontuur kaetakse värviga, et paberi või tekstiiliga kokku puutudes jätaks plaat trükijälje.
• Ühe teose trükkimiseks saab kasutada mitut plaati ja eri värve.
Allikas: www.laamann.ee

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles