Saada vihje

Käitluskulud on teinud kasvuspurdi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bruno Tammaru
Bruno Tammaru Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Möödunud aasta juulis Viljandi valla jäätmeveo riigihanke ühesendise prügiveo pakkumisega võitnud aktsiaseltsi Eesti Keskkonnateenused juhatuse liikme Bruno Tammaru sõnul on Viljandi vallast kogutavate jäätmete käitlemine mullusega võrreldes peaaegu poole võrra kallinenud, mistõttu on aktsiaselts teinud vallale ettepaneku leping üles öelda.

Miks soovib riigihankel pakkumise võitnud ja Viljandi vallaga lepingu sõlminud aktsiaselts Eesti Keskkonnateenused nüüd seda muuta?

Põhjuseks on Viljandi vallast kogutavate jäätmete käitluskulude kasv 41 ja kütusekulukasv 16 protsenti võrreldes pakkumise esitamise ajal kehtinud hindadega. Viljandi vallavalitsuse korraldatud riigihanke ja lepingu tingimuste kohaselt saab vedaja taotleda teenustasude muutmist, kui objektiivsed asjaolud mõjutavad oluliselt jäätmeveokulu. Sedavõrd suur ja prognoosimatu kulude kasv on lepingutingimuste kohaselt kindlasti objektiivne põhjus teenustasude muutmiseks. Seda kinnitab ka fakt, et enamik Eesti omavalitsusi on 2017. aastal eespool nimetatud põhjustel riigihanke lepinguid vedajatega muutnud ja uued teenustasud heaks kiitnud. 

Kas esitasite riigihankel alapakkumise?

Kindlasti mitte ei ole me esitanud alapakkumist. Juhtus see, et riik on vahepeal olulisel määral tõstnud kütuseaktsiisi ja see on mõjutanud kütuse hinna kallinemist. Lisaks on toimunud vahepeal üldine kütuse hinna kallinemine maailmaturul.

Viljandi vallast kogutavate jäätmete käitluskulud on kasvanud seetõttu, et jäätmete ladestamisega prügilasse lisandub riigi määratud saastetasu. Varem saime jäätmed üle anda Iru põletustehasele, kus pole saastetasu ja seetõttu oli käitlushind prügilatega võrreldes tunduvalt madalam. Põhjusel, et Iru põletustehas enam otselepinguid ei sõlmi ja vastuvõtuhinnad kujunevad enampakkumise tulemusena, on ka Iru põletustehases käitlushinnad nüüd prügilates kehtivate hindadega võrreldavad.

Meilt on küsitud, miks me pakkumise esitamise ajal kohe võimalike kulude kasvuga ei arvestanud. Oleme seisukohal, et kui hanke tingimused võimaldavad teenustasusid lepingu kehtivuse ajal muuta, on jäätmevaldajate suhtes õiglane, et hindu muudetakse siis, kui selleks tekib objektiivne põhjus: kui mõni kulu on tõesti kasvanud ja seda polnud võimalik ette näha.

Mis muutub vallakodanikele seniks, kuni uut pakkujat pole leitud?

See sõltub paljuski sellest, mida me lepime kokku Viljandi vallavalitsusega kolmapäeval toimuval kohtumisel. Täna on kindel see, et kuni 31. detsembrini 2017 jätkame teenuse osutamist seni kehtivatel tingimustel. Kindlasti ei katkesta Eesti Keskkonnateenused jäätmeveo teenuse osutamist oma lepinguliste klientide ees ka jaanuarist 2018.

Kuidas saab prügivedu teostada pea olematu summa eest, makstes nii rendi kui veo eest vastavalt ühe eurosendi?

Eurosendi suurused hinnad on tingitud eelkõige sellest, millised on omavalitsuse kehtestatud riigihanke tingimused. Kui need on üles ehitatud selliselt, et ristsubsideerimine on lubatud ja selliseid eurosendiseid hindu väärtustatakse hanke tingimuste kohaselt kõige kõrgemate punktidega eduka pakkuja väljaselgitamisel, siis konkurentsi tingimustes selliseid naljakaid hindu ka pakutakse. Selliste pakkumiste puhul aga pole aus see, et ühed jäätmevaldajad peavad teiste prügi käitlemise ja veokulu kinni maksma. Tasuta lõunaid pole olemas ja segaolmejäätmetel pole praeguses majandusruumis sellist väärtust, mis võimaldaks neid koguda ja käidelda nullhinnaga.

Eesti Keskkonnateenused on pidanud Viljandi vallavalitsusega kuudepikkusi läbirääkimisi, et muuta teenustasu ainult nendel mahutitel, millel see oli seni 1 eurosent, sest teiste mahutite praegused tasud katavad ka kõrgemaid kulusid. Seni pole läbirääkimised edu toonud, aga lootust pole me veel lõplikult kaotanud.

Kommentaarid
Tagasi üles