Viljandlased pakuvad turvalist droonikulleri lahendust

Rannar Raba
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandis väljatöötatud drooniveolahenduses mängib keskset rolli spetsiaalne postkast ehk pakipesa, mis muudab lennumasina maandumise ohutuks.
Viljandis väljatöötatud drooniveolahenduses mängib keskset rolli spetsiaalne postkast ehk pakipesa, mis muudab lennumasina maandumise ohutuks. Foto: Cleveron

Viljandi äärelinnas pakiautomaate ja -roboteid tootev osaühing Cleveron esitleb sel nädalal Hispaanias tulevikulinnade messil saadetiste kohaletoimetamiseks uudset droonilahendust.

Barcelonas peetav «Smart City Expo» on esimene turundus- ja visioonimess, kus Cleveron avalikult oma droonitranspordi projekti tutvustab. Seejuures rõhutab ettevõte, et see on eriline, teistest seni väljatöötatud analoogidest märksa turvalisem variant.

Ehkki puudulike seaduste tõttu pole seni üheski maailma riigis droone püsivalt pakiveoks kasutusele võetud, on mitu e-kaubandusfirmat viimastel aastatel kõnealuses valdkonnas jõudsat arendustööd teinud. Kõige enam tähelepanu on selles pälvinud maailma suurima e-kaubamaja Amazon ponnistused.

Kiire ja odav

Edukamad veebikaupmehed ja postifirmad loodavad mõne aasta pärast hakata pakkuma vähemalt suuremates linnades teenust, kus internetist tellitud väikesemõõdulisi kaupu viiakse drooniga läbi õhu kliendi koduhoovi või töökohta. Peamiste eelistena traditsioonilise autotranspordi ees nähakse sellise viisi juures odavust ja kiirust: kui adressaat asub laost mõistlikus kauguses, on võimalik kaup talle drooniga kätte toimetada pelgalt mõnekümne minutiga.

Kui seni väljapakutud lahendustes maanduvad droonid otse õuemurule või kukutavad pakke mõne meetri kõrguselt ettenähtud punkti, siis Cleveroni nägemuses hakkavad lennumasinad karpe poetama selleks ettenähtud postkastidesse ehk pakipesadesse. Lisaks näeb viljandlaste idee ette droonide kasutamist juba praegu mitme Eesti kaubanduskeskuse, aga ka näiteks ühe USA Walmarti ketipoe juures näha olevate pakirobotite teenindamisel.

Cleveroni juhi ja omaniku Arno Küti sõnul on nende lahenduse keskne märksõna turvalisus. Kui kiiresti pöörlevate propelleritega droon maandub koduaeda, kus mängivad lapsed või jooksevad lemmikloomad, kaasneb sellega üsna suur oht. Samas pole mõeldav, et hinnalisi esemeid kukutatakse kõrgelt alla. «Seepärast olemegi välja töötanud spetsiaalsed postkastid, mille maandumiskoht jääb paari meetri kõrgusele, inimeste peadest kõrgemale,» selgitas Kütt.

Reeglid puuduvad

See, kas tulevased e-kaupluste kliendid peaksid pakipesa ostma või rentima, on arendaja arvates juba teisejärguline küsimus, millele saab vastata siis, kui keegi süsteemi kasutusele võtab. Tema sõnul on mõeldav seegi, et postifirmad hakkavad püsiklientidele seadeldisi tasuta kasutada andma.

Teine variant on, et droonid peatuvad kaubanduskeskuste juures või tänavatel suurte pakirobotite katustel. Lisaks pakkide toomisele ja äraviimisele saaksid need seal ka oma akusid laadida.

Esialgu on raske ennustada, kus ja millal võiks maailma esimene droonitranspordil põhinev pakivõrk käivituda, sest poliitikud pole üheski riigis jõudnud sellekohaste reeglite seadustamiseni. Regulatsioonita ei saa aga keegi pihta hakata, sest vastasel juhul võiks taas ohtu sattuda nii inimeste kui kaupade turvalisus. Näiteks tuleb täpselt kindlaks määrata, millistes piirkondades ja millisel kõrgusel droonid tohivad liikuda, et need ei hakkaks segama muud lennuliiklust ega põrkaks omavahel kokku.

Katsetused Eestis

Arno Küti sõnul loodab Cleveron oma lahendust tutvustades postivaldkonna inimesi rohkem droonindusele mõtlema panna ning nii reaalseid arenguid kiirendada. «Ja mis seal salata: eks me taha aegsasti valmis olla. Hakata oma toodet välja töötama siis, kui regulatsioon on paigas, oleks juba liiga hilja. Tahame olla teenäitajad, mitte järelsörkijad,» lausus ta.

Kütt tunnistas, et peab väikestviisi plaani hakata varsti pakidroone Eestis katsetama. Esimesed konsultatsioonid olevat sel teemal lennuametiga juba peetud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles