Tõnu Õnnepalu «Sajand» ehk Kohtumine elava klaasverandaga

, kirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Meelis Rämmeld härra Tuvina oskab peenelt laveerida koomilisest traagilisse ja tagasi.
Meelis Rämmeld härra Tuvina oskab peenelt laveerida koomilisest traagilisse ja tagasi. Foto: Jaanus Laagriküll

Ugalas nähtud «Sajand» mõjus tugeva tervikuna. Lava-, heli- ja valguskujundus toimisid nii, et sain lausa müstilise kogemuse.

See juhtus teise vaatuse keskel. Sõda, lasud, vene sõdurite hääled, lava mattub hämarusse ja suitsu. Karjed, koerte haukumine. Veranda keerleb nagu Kuu. Nagu Aeg.

Tajusin äkki, et peategelane ongi mõis. See monstrum, mis seal valguse ja helide maailmas iseseisvalt liigub ning on korraga elus, võttes erinevaid kujusid. 1913. aasta klaasveranda muutub 1920. aastate labaseks oksjonikohaks, inimkirgede ja omamisinstinkti teatriks. Temast saab asunikumaja idülliline õnnesaar, sõjaaegne Poola raudteejaam või vene sõdurite lasketiir, kus papist märkide asemel on elavad, luust ja lihast inimesed.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles