Eilsest raudteeremondi tõttu ronge asendavate busside graafik ei klapi Viljandi linnaliinibusside omaga ja seetõttu nõuab vaksalisse või sealt linna pääsemine osalt rongisõitjailt senisest rohkem aega, raha või vaeva.
Rong ei tohi bussijaamas peatuda
Kõige lihtsam oleks olukord lahendada sellega, et rongisõitjaid vedavad bussid kesklinnas peatuse teeksid, kuid maanteeamet veel kõhkleb, kas selleks luba anda. Nimelt käsitletakse kõnealuseid busse sisuliselt rongina ning need on mõeldud vaid veduri ja vagunite asendamiseks, mitte sõiduvõimaluste täiendamiseks.
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roos ütles, et Edelaraudtee busside bussijaamas peatumist ta kindlasti ei poolda, sest see oleks ebaõiglane bussifirmade vastu. Arvestades, et asendussõiduki kasutamine häirib kliente niigi, võiks aga kõne alla tulla peatumine Tasuja peatuses, et inimesi ebamugavustest säästa.
«Arutan seda küsimust maavalitsusega ja loodetavasti jõuame järgmisel nädalal lahenduseni,» lausus Roos.
Ka Edelaraudtee müügijuht Annemari Oherd kinnitas, et kesklinna peatuse saamise nimel töötatakse. Tema sõnul lubataks seal inimesi Viljandisse saabuvatelt rongibussidelt maha, kuid ta ei osanud öelda, kas seal võidaks hakata ka rongile minevaid inimesi peale võtma.
Väike muudatus mõjutaks paljusid
Viljandi maavalitsuse ühistranspordi järelevalve spetsialist Maie Mumm vaagis eile raudteejaama sõitvate linnaliinibusside aegu ja leidis, et mõnda neist saab ehk natuke rongide asendussõidukile sobivamaks nihutada, kuid kõiki busse klappima panna on tõenäoliselt võimatu.
Esiteks sõidab üks rongibuss läbi kõik raudteepeatused, teine aga peatub Viljandi ja Türi vahel vaid neljas kohas. Seega jõuavad nad Viljandisse ja alustavad siit sõitu eri ajal. Teiseks on linnaliinibusside marsruut koostatud mõttega, et inimesed tööle või töölt koju jõuaksid, ja süsteemi muutmine võiks paljude linlaste elu sassi lüüa.
Mummi sõnul tuleb ilmselt paar päeva oodata ja vaadata, kuidas eile tööle hakanud asendussõidukid toimivad.
«Tahaksime teha head, aga praegu ei tea, mida teha,» tunnistas ta.
Bussijuht oli rongijuht
Eile kell 15.35 vaksali eest startinud buss, mis enne Türile jõudmist kõik raudteejaamad läbi sõitis, võttis peale kolm inimest. Türile siirdunud Andres rääkis, et teda väljasõiduaja ja linnaliinigraafiku ebakõla ei sega, sest ta käib niikuinii jala. Niinimetatud pärisbussi Andres Türile jõudmiseks ei kasuta, sest see oleks kolm korda kallim.
Asendusbussi rooliva Venda Varese arvates oleks sõitjaid tunduvalt rohkem, kui inimesi saaks peale võtta ka kesklinnast. «Aega oleks graafikus üheks lisapeatuseks kindlasti,» sõnas ta.
Varesele pole rongisõitjate vedamises midagi uut, sest enne bussijuhiks hakkamist töötas ta vedurijuhina. «Kui vaja oleks, võiksin inimesi Türilt rongiga ka edasi viia,» lausus ta.
Türi ja Viljandi vahelise 52-kilomeetrise raudteelõigu remont peaks valmis saama tuleva aasta veebruaris. Töö läheb Edelaraudteele maksma üle 19 miljoni euro. Sellest kaks kolmandikku tuleb Euroopa Liidult.