Kui Priit Kallas, Siim Enders ja Priit Laur kaks aastat tagasi osaühingu Creative Wood­works asutasid ning Leie vanas kolhoositöökojas iglusaunu tegema hakkasid, polnud neil ettekujutust, kas eestlased iselaadse väljanägemisega toote omaks võtavad ning kas sellel võiks minekut olla ka teistes riikides. Nüüdseks on seis selgem ning noore firma kuuel meistrimehel käed-jalad tellimuste täitmisega tööd täis.

Valikus on ühest, kahest ja kolmest kuplist koosnevad laastukattega saunad. Ehkki vähem reklaamitud, on saadaval ka sama kujuga kemmerg ning peagi lisandub tootenimekirja aiamaja.

Öko on moes

«Nõudluse puudumise üle ei saa kurta. Pigem oleme hädas sellega, et ei jõua kogu vajadust nii kiiresti rahuldada, kui tahaks,» räägib Priit Kallas.

Tema sõnul näikse põhjamaised leilisaunad Euroopas üha suuremat populaarsust võitvat. Viljandimaisel iglusaunal on seejuures üks oluline eelis: nimelt näeb see igas mõttes väga öko välja ja öko on tänapäeval moeteema.

Nii kavatsebki ettevõte eelseisvatel kuudel panustada just eksporti ning jätkab võõrsil edasimüüjate otsimist.

Seda, et piiri taga iglusaunadele tahtjaid leidub, tõestavad Creative Woodworksi mullused müüginäitajad. Kui aasta esimesel poolel leiti ostjaid veel peaasjalikult Eesti laatadelt ja messidelt, siis augustis langes kaalukauss otsustavalt välismaiste huviliste poolele. Mullu valminud 160 saunast läks sadakond teistesse maadesse: kõige rohkem Saksamaale, aga ka näiteks Itaaliasse, Rumeeniasse ja Tšehhi Vabariiki.

«Äsja saime päris tõsise järelepärimise Türgist. Näis, kuidas nendega läheb,» märgib Kallas.

Rääkides firma käivitamisel ettetulnud üllatavatest kogemustest, toob Priit Kallas esimesena välja tõsiasja, et Soome, mida esmases äriplaanis peeti peamiseks sihtriigiks, on jäänud pigem vaeslapse ossa. Müügitööd on soomlaste seas tehtud üksjagu, aga laias plaanis pole sellest suurt läbimurret sündinud. Kallase oletuse kohaselt on soomlaste saunatraditsioonid aastasadade vältel lihtsalt nii tugevaks kujunenud, et neile pole kuigi hõlbus midagi päris uut, liiati Eestist pärinevat, lisada.

Kodumaise müügitöö kohta ütleb ettevõtja, et vahepeal oli õhus kahtlus, kas toote müügihind ei tiku pideva tootearenduse tulemusena Eesti inimestele liiga kõrgeks minema. Kui algul pandi kõige väiksemad, ühest kuplist koosnevad saunad Eestis müügile 2500 euroga, siis praegu on nende hind 4500 eurot. Sellele lisandub transpordi- ja paigalduskulu.

Rõhk on kvaliteedil

«Meile sai selgeks, et peame kvaliteedile rõhku panema: lihvisime kõvasti nii sisu kui vormi ja võtsime kasutusele paremad materjalid. See aga viis hinna tükk maad ülespoole. Nii hakkasimegi kartma, et oma rahval kaob huvi ära. Aga seda ei juhtunud. Üllataval kombel oleme messidel ja laatadel näinud pigem reaktsiooni stiilis «Ohoo, see ei maksagi ju suurt midagi!». Saame siit järeldada, et oleme suutnud kvaliteedi ja hinna suhte tasakaalu ajada: inimesed mõistavad, et selle toote väärtus ongi just selline,» arutleb Kallas.

Mitmes hinna- ja kvaliteediklassis saunade tootmist ei pea Priit Kallas ettevõtte praeguses arenguetapis mõttekaks. Tema veendumuse kohaselt tähendaks see liigset aja- ja energiakulu ning võiks muu hulgas firma hea maine löögi alla panna. «Oleme vahetute katsetustega kindlaks teinud, millistel tingimustel ja millise ahjuga meie saun kõige paremini töötab. Kui nüüd hakata pakkuma näiteks selliseid variante, kuhu inimene ise ahju sisse valib, ei saaks me enam garantiid anda, et kõik toimib ja on ohutu.»

Tõik, et esimese kahe aastaga on kasutusse võetud ligi 200 Leie iglusauna, näitab ühelt poolt, et Creative Wood­works on veel väiketootja. Teisalt ollakse Kallase sõnul valmis jõudsalt kasvama. Nii näiteks on hiljuti tootmisruume remonditud ja seadmeparki arendatud sedavõrd, et nüüd peaks olema tootmisvõimsus umbes 400 sauna aastas.