Noored valmistuvad ülestõusuks

Margus Haav
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandimaa noored ajaloohuvilised valmistusid Viljandi maagümnaasiumi katuse all lahingrollimänguks täie tõsidusega. Jüriöö ülestõus on suurim omalaadne ettevõtmine kogu Baltikumis ja üks suuremaid Läänemere-äärsetes riikides.
Viljandimaa noored ajaloohuvilised valmistusid Viljandi maagümnaasiumi katuse all lahingrollimänguks täie tõsidusega. Jüriöö ülestõus on suurim omalaadne ettevõtmine kogu Baltikumis ja üks suuremaid Läänemere-äärsetes riikides. Foto: Elmo Riig / Sakala

Ligi 70 Viljandimaa noort osaleb 21. aprilli Jüriöö ülestõusu rollimängus. Nad valmistavad lahingvarustust ja rõivaid, kirjutavad rolle ja teevad trenni, nii et särk märg.

Nädala lõpul Kassinurme mägedes Jõgevamaal peetavale lahingrollimängule on end kirja pannud 340 mängijat kogu Eestist. Viljandimaalt osaleb seal 63 noort ning läinudaastase 37 osalejaga võrreldes on aset leidnud tubli kasv.

Väärt ajaviide

Ülestõusul löövad kaasa koolinoored peaaegu kõigist Viljandi koolidest, ka kultuuriakadeemiast, kuid enim osalejaid on Holstrest, Puiatust ja Võhmast. Eelmisel aastal oli Jüriöö ülestõusule registreerunute keskmine vanus 18,6 aastat.

«Kõik teevad seda oma vabast ajast,» sõnas mittetulundusühingu Kalevite Kange Rahvas eestvedaja Mati Nuut. «Ikka sellepärast, et päris elus rollimäng on põnev ja lõbus.»

Just seepärast on ingliskeelne rollimängu lühinimetus LARP (Live Action Roleplay) tõlgitud eesti keelde ka kui «Lõbus ajaviide rüblikust pensionärini».

Viljandimaal on LARP huvitegevusena rakendust leidnud kahes koolis. Tarvastu gümnaasiumis on eestvedaja Aive Kaldra ja Viljandi maagümnaasiumis huvijuht Ain Mägi.

«See on hobi nagu iga teinegi — ühele sobib ja teisele mitte,» rääkis Mägi. «Palju sõltub sellest, millise kogemuse mängija esimesel korral saab. Kui see on pulbitsev, põnev ja tekitab adrenaliini, jääb ta tõenäoliselt pikaks ajaks alaga tegelema.

Mati Nuut lisas, et rollimängud ja simulatsioonid kuuluvad aktiivõppe meetodite hulka. Selle kaudu proovitakse õppimise kitsaskohad ületada või vähemalt neile leevendust saada.

Õhutab sädet

Õppetööga seotud probleeme, mida loodetakse lahendada simulatsioonide ja mängudega, on palju.

«Ajalugu nagu iga teinegi teadus on ressurss,» arutles Mati Nuut. «Ajalugu tundmata ei ole meil võimalik seda kasutada. Ka siin on meil palju õppida Skandinaavia maadest, kus ajalugu on efektiivselt ja mitmekülgselt rakendatud kultuuriturismi ja noorsootöö vankri ette.»

Nuut lisas, et on üsna levinud trend, et LARP-iga tegelnud noor hakkab tundma sügavamat huvi ajaloo vastu.

«Mitu XXI sajandi algul LARP-i leidnud noort õpib Tartu ülikoolis arheoloogiat,» teadis ta. «Enamik nendest tegeleb LARP-iga ka praegu.»

Ain Mägi sõnul on klubis kõrvuti õpilased, kes õpivad ainult viitele, ja need, kellel on koolis natuke keerulisem. «Huvitav on see, et mäng paelub noori kogu selle skaala ulatuses. Järelikult on tegemist universaalse ettevõtmisega, mis aitab üles puhuda igaühe hinges oleva sädeme.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles