SEEKORDSED KOHALIKUD valimised on läbi saanud ning moodustumas on uus Viljandi võimuliit. Liit, kuhu ei kuulu valimised võitnud erakond. Jah, seda on ette tulnud isegi riigi tasandil, kuid pigem on see väga suur erand, mitte reegel. Kohalikul tasandil pole valimiste võitja nurka mängimine nõnda haruldane.
Kui peaministri valimisel mängib olulist rolli president, siis kohalikus omavalitsuses linnapea ametisse sättimiseks sellist isikut pole. Ja ehk ongi nii parem, sest kohalikud teavad ju hästi, keda linnapeana näha tahetakse.
Küll aga tasub meil mõelda sellele, millistest moraalsetest ja praktilistest kaalutlustest lähtudes annab president ühele inimesele õiguse moodustada vabariigi valitsus. Kelle kätte usaldada dirigendikepp, millega juhtida riigi igapäevast käekäiku?
TINGIMUSI, MILLEST president demokraatlikus riigis lähtub, on mitu. Neist esimene on rahvalt mandaadi saamine. Võime ju öelda, et kui valimiste võitjal pole 50 ja rohkem protsenti esinduskogu kohtadest, siis järelikult on mandaat sellel duol, triol või kvartetil, mis selle enamuse saavutab. Ent iseküsimus on, kas näiteks teiseks jäänud erakonna valijad oleksid hääletanud neljandaks jäänud nimekirja poolt või kolmandaks jäänud partei valijad teise ja nõnda edasi.
Seega: rahva mandaadi tõlgendamisel on alati tähtis, kes sai suurima toetuse. Eesti presidendid on sellest enamasti lähtunud.
Viljandis said selle mandaadi sotsiaaldemokraadid ning eelkõige Helmen Kütt oma 1140 häälega. Ülekaal on seekord niivõrd võimas, et isegi kui moodustatava võimuliidu kolm (!) linnapeakandidaati oma hääled koondaksid, on tulemus ikkagi väiksem kui Helmen Kütil ainuisikuliselt.