Tarbijale tuleb toote veast teada anda

, tarbijakaitseameti kommunikatsiooni­ekspert
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Margus Ansu

Sageli on kauplustes leiunurk, kuhu koondatakse soodsa hinnaga müüdav defektne kaup. Ette on tulnud ka juhtumeid, mil kaupleja teatab tarbijale, et puudusega kauba puhul ei kehti pretensiooniõigus. See aga pole nii: kauba defektsus peab olema ära märgitud, tarbijale teada ning pretensiooni esitamise õigust võib vähendada konkreetse defekti suhtes, ent muus osas peab toode olema kvaliteetne.

Tarbijale müüdud toodetele kehtib kahe-aastane pretensiooni esitamise õigus, mida ei saa vähendada ega ära võtta ka allahinnatud toodete puhul. Ainuke võimalus pretensiooni esitamise võimalust vähendada on siis, kui tootel on juba müümise ajal defekt ning selle konkreetse defekti olemasolust on tarbijat teavitatud.

Kuid ka siis saab pretensiooni esitamist piirata ainult selle defekti osas, millest tarbija oli ostu tehes teadlik, ülejäänud kauba suhtes kehtib pretensiooniesitamise õigus. Näiteks kui kauplus müüb kotti, mille lukul on müügihetkel defekt ning kaupleja viitab sellele defektile müügikohas, võib vähendada pretensiooni esitamise õigust luku, kuid mitte ülejäänud koti üle. Seega müüja ei vastuta toote mittevastavuse või puuduse eest, millest ta on enne ostu sooritamist tarbijat teavitanud.

Tarbijat defektist teavitamise viis ei ole rangelt reguleeritud, seega võib iga kaupleja valida endale sobivaima nii, et see täidaks eesmärki. Tihti on näha näiteks rõivastuse hinnasildile väljakirjutatud defekti olemus, näiteks kui on õmblus lahti, lukk katki või nööp puudub. Kauplejal on mõistlik võimaluse korral kajastada defektsus ka ostutšekil, et vältida hilisemaid vaidlusi, kas tarbijale oli sellest teada antud või mitte.

Kui kaupleja ei teavita tarbijat puudusest, siis on see ebaaus kauplemisvõte, mis on keelatud, sest sisuliselt on tegemist tarbija petmisega. Sellisel juhul peab kaupleja vastutama kogu toote, sealhulgas defekti eest, ning tarbijal on õigus esitada selle kohta pretensioon.

Kui toote kasutamisel ilmneb mõni muu puudus, mis ei ole see, mida kaupleja on müügitehingu eel välja toonud, on tarbijal endiselt õigus esitada kahe aasta jooksul kauplejale pretensioon. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles