Jalgratas mingu talvituma puhtana

Gert Kiiler
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hawaii Expressi mehaaniku Martin Märtsini sõnul käiakse sõiduhooaja lõpus rattaga hoolduses vähe, kuigi mõistlik oleks hooldus enne talve ära teha —  nii hoitakse ratast ja saab kevadel kohe sõitma minna.
Hawaii Expressi mehaaniku Martin Märtsini sõnul käiakse sõiduhooaja lõpus rattaga hoolduses vähe, kuigi mõistlik oleks hooldus enne talve ära teha — nii hoitakse ratast ja saab kevadel kohe sõitma minna. Foto: Elmo Riig / Sakala

Rattahooaeg hakkab tasapisi läbi saama, kuid selleks et uuel hooajal oleks mugav taas sadulasse istuda, tuleks sõiduriist enne talvekorterisse panekut korda teha.

Üks sügisese hoolduse eeliseid on see, et kui kevadel tulevad ootamatult rattasõiduks sobivad ilmad, võib kohe sadulasse istuda ega pea muretsema hoolduse ja järjekordade pärast.

See, kas rattur eelistab sõiduvahendit ise puhastada ja hooldada või viib selle spetsialistide kätte, sõltub inimese oskustest, rahakoti paksusest, vabast ajast ja paljudest muudest teguritest. Kindlasti ei tohi käega lüüa ja hooldamata ratast lihtsalt kuuri talvituma lükata.

Survepesu teeb paha

Kaupluse Klubisport hooldemeistri Ahto Puu kinnitust mööda teeb sellisel juhul rattale kõige rohkem kahju suvistest sõitudest jäänud vesi, mis tekitab laagrites korrosiooni.

«Sõitja märkab tagajärgi alles kevadel, kui sõidu ajal hakkab kostma raginat, sest kuulid ei käi laagris enam vabalt ringi,» selgitas ta ning lisas, et selle vältimiseks tuleb ratas kindlasti lahti võtta. «Kel on võtmed ning oskust ja tahtmist, saab seda teha ka kodus, teistel on soovitav hooldusesse pöörduda,» ütles meister.

Kes hooldusele raha kulutada ei taha või on kindel, et tema rattasse pole vett sattunud, saab sõiduriista ka ise kodus talvepuhkuseks valmis seada.

«Pärast viimast sõitu tuleks ratas vee ja nõudepesuvahendi seguga puhtaks pesta ja seejärel kuivatada. Ma ei soovita kasutada survepesurit, sest sellega uhutakse vesi ja liivaterad ratta laagritesse ja kõridesse,» rääkis Puu.

Peale pesemise ja kuivatamise soovitab Ahto Puu rattaketti kergelt õlitada, aga ütleb, et õli ei maksa valada rummudesse või laagritesse. Rehvid tuleb tema jutu järgi lasta pooltühjaks ja kõige parem olevat sõiduvahend talveks kuhugi üles riputada. Kui riputuskohta pole, jäägu ratas niisama — seda pole tarvis keerata leistangidele ja sadulale seisma.

Kuiv ja stabiilne hoiupaik

Ratta kõige parem talvekorter on paik, kus pole niiskust ning püsib mõni plusskraad. «Üks klient tõi meile möödunud kevadel hooldada jalgratta, mis oli seisnud talv läbi rõdul, ja vastu ootust polnud sõiduriistal viga midagi,» edastas Ahto Puu kurioosse juhtumi. Ta peab põhjuseks seda, et tol talvel oli püsinud stabiilselt külm, sula ja niiskuseta ilm.

Kes ei viitsi hooldusega jännata või arvab, et tema sõiduk on saanud suvel nii palju vatti, et vajab spetsialisti pilku, see võib viia oma ratta hooldusesse.

Ahto Puu jutu järgi kätkeb täishooldus kaelalaagrite, keskjooksude ja rummude lahtivõtmist — need puhastatakse ja määritakse sisse. Lisaks reguleeritakse käike ja pidureid.

Väljaveninud kett rikub hammasrattaid

Kui tihti hoolduses käia, sõltub Ahto Puu sõnul ennekõike sellest, kui tihedalt ja kus ratast kasutatakse. «Üks reegel soovitab käia ümmarguselt 1000 kilomeetri läbimise järel ketti mõõtmas. Need, kes sõidavad peamiselt maastikul, võiksid teha seda tihedamalt,» rääkis ta.

Kett venib ajapikku välja ja sõitja saab sellest hooldemeistri jutu järgi aru siis, kui see hakkab üle loopima. Väljaveninud kett kulutab hammasrattaid valesti ning nende vahetamine läheb juba tunduvalt kallimaks kui keti õigeaegne vahetamine.

«Tihti kurdetakse, et käigud ei tööta hästi. Põhjus on see, et trosside kõrid on umbes,» ütles hooldemeister. «Sama võib juhtuda piduritega. Tunda annab see ennast siis, kui tross pärast pidurdamist algasendisse tagasi ei lähe,» lisas ta.

Osa inimesi kasutab jalgratast aasta läbi. Nemad peavad arvestama, et sõiduriista tuleb puhastada ja hooldada sagedamini. «Kõige halvem on talvise liiklemise juures sool, mis võib koos veega ratta sisse sattudes teha palju pahandust,» rääkis Ahto Puu. Talvistes oludes sõitjal soovitab ta soola tõrjumiseks panna lisaks ketile õli ka käiguvahetajate liigenditele.

SOOVITUSED

Mida teha jalgrattaga pärast hooaja lõppu.

• Pese ratas puhtaks.
• Kuivata.
• Õlita kett kergelt sisse.
• Lase rehvid pooltühjaks.
• Pane hoiule kuiva, stabiilse temperatuuriga kohta.
Allikas: «Sakala»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles