Tuhanded tervena elatud aastad

, sotsiaalministeeriumi analüüsi ja statistika osakonna nõunik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kristina Köhler
Kristina Köhler Foto: Erakogu

SOTSIAALMINISTEERIUMILE koostatud uuringust selgub, et magustatud jookide maksustamise tulemusena hoitaks juba paari aasta möödudes ära tuhandeid rasvumise ja ülekaalulisuse ning pikemas perspektiivis ka südame isheemiatõve, dia­beedi- ja insuldijuhte. Kokku aitaks see võita tuhandeid tervena elatud eluaastaid ning on seejuures tervist ja eluaastaid lisava poliitikameetmena kõige kuluefektiivsem.

Toidutoodete puhul on eri riikidel kõige rohkem kogemusi ja praktikat suhkruga magustatud jookide maksustamisega. Eesmärk on vähendada maksustatud toote tarbimist, parandada elanike teadlikkust ja soosida maksustatud toodete mõõdukamat tarbimist ning motiveerida tootjaid vähendama suhkrute sisaldust.

Magustatud jooke maksustatakse paljudes riikides, näiteks Ungaris, Soomes, Prantsusmaal, Norras, Belgias, Lätis, Mehhikos, Barbadosel ja USA-s. Ühendkuningriigis ja Iirimaal võetakse maks kasutusele 2018. aastal.

TEADUSUURINGUTES on leitud, et suhkruga magustatud jookide puhul vähendab kõrgem hind nõudlust. Sealjuures 10-protsendiline hinnatõus vähendab tarbimist 8–10 protsenti. Parimate tervisetulemuste saavutamiseks peaks maks olema piisavalt kõrge ning seetõttu soovitab maailma terviseorganisatsioon (WHO) rakendada maksu, mis tõstab toote hinda tarbijale vähemalt 10–20 protsenti.

WHO hinnangul on piisavalt tõendatud, et suhkruga magustatud jookide maksustamine võib vähendada nende tarbimist. Seda eriti juhul, kui toote hind tarbijale tõuseb vähemalt 20 protsenti. Samas on majanduskoostöö ja arengu organisatsioon (OECD) leidnud, et ülekaalulisuse ja rasvumisega võitlemisel on kõige kuluefektiivsem ning eluiga ja tervena elatud eluaastaid lisav meede hinnapoliitiline sekkumine.

MEHHIKOS ON suhkruga magustatud jookide maks olnud alates 2014. aastast. Selle maksu tulemusena kahanes esimese aasta möödudes nende tarbimine 5,5 protsenti. Tarbimise vähenemine jätkus ka teisel maksu rakendumise aastal. Kokku langetas maks tarbimist 9,7 protsenti. Lisaks on Mehhiko puhul leitud, et maksustamise järel on kasvanud suhkruta jookide tarbimine (neli protsenti) ja pudelivee tootmine. Seejuures on märkimisväärne, et Mehhikos on need tulemused saavutatud suhteliselt madala maksuga (1 peeso ehk 0,05 eurot liitri kohta).

Ungaris kehtestati suhkruga magustatud jookide maks 2011. aastal. On leitud, et tootjad on selle tulemusena vähendanud suhkrute sisaldust toodetes ning maksustatud toodete tarbimine on kahanenud vähemalt 20 protsenti. Samuti on kasvanud tarbijate teadlikkus toote mõjust tervisele: 80 protsenti inimestest, kes vähendasid maksustatud toodete tarbimist, tegid seda toote kallinemise tõttu ning 20 protsenti seetõttu, et toote maksu alla kuulumine parandas nende teadlikkust toote liigse tarbimise mõjust tervisele.

Maksustatud toodete tarbimise vähenemist on täheldatud ka Prantsusmaal ja Soomes.

MAKSU VÕIMALIKKU mõju tervisenäitajatele Eestis hinnati tervisemõjude mudeluuringuga. Uuringu teinud Austraalia organisatsioon Cancer Council NSW kasutas sisendina andmeid Eesti epidemioloogia, demograafia, toitumise ja müügi kohta.

Uuringus vaadeldi maksu mõju nelja maksustsenaariumi puhul. Esiteks: ühetaoline maksumudel, mille puhul kõik suhkrute ja magusainetega magustatud joogid maksustatakse määraga 0,2 eurot liitri kohta. Teiseks: kahe astmega maksumudel, mille puhul magusainetega magustatud joogid ja joogid, mille suhkrute sisaldus on 5–7,9 grammi 100 milliliitri kohta, maksustatakse määraga 0,2 eurot liitri kohta, ning joogid, milles on nii suhkruid kui ka magusaineid või milles on suhkruid kaheksa või enam grammi 100 milliliitri kohta, maksustatakse määraga 0,4 eurot liitri kohta. 

Kolmandaks: kombineeritud maksumudel, mille puhul maguainetega magustatud joogid maksustatakse määraga 0,2 eurot liitri kohta, joogid, milles on suhkruid 5–7,9 grammi 100 milliliitri kohta, määraga 0,3 eurot liitri kohta ning joogid, milles on nii magusaineid kui ka suhkruid või milles on suhkruid kaheksa või enam grammi 100 milliliitri kohta, määraga 0,5 eurot liitri kohta. Neljandaks: madalamate määradega kahe astmega maksumudel, mille puhul magusainetega magustatud joogid ja joogid, mille suhkrute sisaldus on 5–7,9 grammi 100 milliliitri kohta, maksustatakse määraga 0,1 eurot liitri kohta ning joogid, milles on nii suhkruid kui ka magusaineid või milles on suhkruid kaheksa või enam grammi 100 milliliitri kohta, määraga 0,3 eurot liitri kohta.

Tervisenäitajate paranemist on oodata kõigi nelja stsenaariumi puhul, kuid teise maksustsenaariumi rakendamisel oleks ligi 75 protsenti, kolmanda maksustsenaariumi rakendamisel kaks korda ja neljanda maksustsenaariumi puhul 33 protsenti suurem tervisemõju võrreldes esimese maksustsenaariumiga.

Uuringust selgub, et kõige suurem tervisemõju oleks mitme astme ja kõrgete maksumääradega maksustsenaariumi rakendamise korral. Maksu kehtestamisel võiks rasvumise ja ülekaalu vähenemist oodata juba paari aasta möödudes, kuid teiste tervisemõju tulemusteni jõutaks pikema aja pärast. Kõige enam ennetab maksu kehtestamine just noorte ja meeste rasvumise juhte, sest nende hulgas on tarbimine kõige kõrgem. Olenevalt maksu­stsenaariumist ja vanuserühmast langeb rasvunute osakaal kuni viis protsenti.

Praegu riigikogus menetluses oleva eelnõu rakendumise korral hoitaks maksu tulemusena juba paari aasta pärast ära enam kui 2000 rasvumise juhtu, sealhulgas ligi 570 laste hulgas. 25 aasta möödudes tähendab see, et ennetatakse ligi 1600 uut diabeedi, enam kui 200 uut südame isheemiatõve ja ligi 100 uut insuldijuhtu. Kokku säästetaks aga ligi 3700 tervena elatud eluaastat.

Tegelikkuses on tekkiv tervisekasu veelgi suurem, sest mudelis on vaadatud tervise aspektist mõju vaid rasvumisele, diabeedile, südame isheemiatõvele ja insuldile, kuid teadaolevalt on suhkruga magustatud jookide tarbimine seotud veel 16 haiguse ja terviseseisundiga, nagu pahaloomulised kasvajad või hammaste tervis. Samuti tuginevad uuringu tulemused inimeste ütluspõhistele tarbimise andmetele ning on teada, et tegelikult müüdavad kogused on Eestis 1,5 korda kõrgemad kui kogused, mida inimesed arvavad, et nad tarbivad. Seega on hinnang tervisemõjude mõttes väga konservatiivne ning tegelikud kasud tervisele on veelgi suuremad.

(Artikkel pärineb sotsiaalministeeriumi blogist.)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles