17. veebruaril kell 18 on omakultuuriakadeemia loengute sarja kohtumine etnoloogiadoktori ja DJ Aimar Ventseliga, kes jagab heli ja pildi abil muljeid Jakuutia ehk Sahha pärimus- ja popmuusikast.
Etnoloog käis Jakuutia klubides välitööd tegemas
Aimar Ventsel on uurinud Ida-Siberis paikneva Sahha küla- ja linnakultuuri ning Siberi põlisrahvaste religiooni ja rahvausundit.
Mind hakkas see kant huvitama lapsepõlves, kui lugesin Lennart Meri raamatut Jakuutiast pealkirjaga «Laevapoisid rohelisel ookeanil». Etnoloogina olen Siberi uurija. Kui elasin Saksamaal, avaneski mul võimalus minna doktoritöö tarvis Jakuutiasse.
Ma olen Lääne-Siberis käinud ka koos Eesti suurte šamanismiuurijatega. Vaatasin, kuidas nad pinnisid inimesi, pärides nende suhete kohta vaimude ja jumalatega. Mingil hetkel hakkas see mulle igavana tunduma ja pöördusin muude teemade poole.
Seda Eestis vahest eriti ei teata, et Siber on Venemaa kõige olulisem tööstuspiirkond oma suurte linnade ja linnakultuuriga. Mind on aga linnakultuur alati huvitanud.
Asja juures oligi hea külg see, et tegemist oli välitöödega. Käisin kontsertidel ja ööklubides ning selle eest veel maksti ka.
Olin seal esimest korda 1996. aastal. Siis ei olnud vahe Eestiga kuigi suur.
Siberi puhul meeldib mulle lause: «Kõige üllatavam on seal see, et midagi üllatavat ei olegi.» Elu on seal küll veidi teistmoodi, kuid mingit kultuurišokki pole ma sealt kunagi saanud.
Muidugi annab. Rahaga seal ei koonerdata, igalt poolt tuuakse kokku suurejoonelist disaini. Juveelipoode on väga palju. Ja nii vingeid ööklubisid, kui on pealinnas Jakutskis, Eestis pole. Samas leidub seal tohutult kontraste.
Elasin tundras kaheksa kuud. Ega sealnegi elu ole midagi väga teistsugust kui meil maal vanaema juures. Tundra meenutab üsna paljus Eesti maastikku: ohtralt on kanarbikku ja isegi lõhn on sama. Kodunesin seal kenasti.
Loomulikult ei ole see enam sama elu, mis kolmsada aastat tagasi. Nüüd on seal võimaluste piires kõik moodne. Generaator pannakse järele ja vaadatakse televiisorit. Samas meeldib neile endiselt väga rännata. Iga nelja-viie päeva tagant pannakse laager kokku ja minnakse teise kohta. Hobuste asemel on veoloomad muidugi põdrad.
Seda küll. Vahel juhtus, et hommikusöögiks oligi ainult pesukausitäis punast kalamarja ja tee. Ühel hetkel ma ei suutnudki enam kalamarja süüa.
Just. Ma ei ole kunagi mõistnud inimesi, kes arvavad, et Siberist saab kultuurišoki. Ei ole seal erilist müstikat, normaalne elu käib!
Klassikaline šamanism koos nahkrõivais trummilööjaga kuulub folkloori-show’desse. Aga mõningaid kombeid, näiteks tule toitmist, järgib seal iga inimene.
Teatud keelud on ka kindlad, näiteks leidub kohti, kuhu ei minda.
Nad laulavad valdavalt jakuudi keeles — Siberis on üldse popmuusika omakeelne. Jakuudi tüüpiline popp on odav koopia vene popmuusikast, ainult jakuudi keeles ja teatud rahvuslike kõladega.
Samas on ka igasugu muid stiile, näiteks šamaanirokk. Viimasel ajal tõstab pead jakuudikeelne hip-hop. Folkmuusika on üldse omaette teema. Peatun sellel oma loengus põhjalikumalt.