Trivimi Velliste: taastamata on vaid Viljandi ja Valga ausammas

, «Vooremaa»
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Trivimi Velliste on keerukatest sündmustest Eesti ajaloos rääkinud nii New Yorgis kui Toompeal.
Trivimi Velliste on keerukatest sündmustest Eesti ajaloos rääkinud nii New Yorgis kui Toompeal. Foto: Ants Liigus / Pärnu Postimees

Riigikogu liige Trivimi Velliste hindab Eesti juubeliks valminud teledraamat «Tuulepealne maa» väga kõrgelt, sest see annab ajaloost aimu sadadele tuhandetele, kel pole aega raamatuid lugeda, ja paneb omavahel arutama ka neid, kes on raamatuid lugenud.


3. jaanuaril on Eesti Vabadussõja relvarahu aastapäev. Mis juhtus 89 aastat tagasi?


3. jaanuaril 1920 kell 10.30 vaikisid Vabadussõjas Eesti-Vene rindel relvad. Eesti oli kolmteist kuud pidanud väga rasket võitlust ülisuure vastasega. Sel ajal polnud Eesti riigi tekkimine ja püsimajäämine veel enesestmõistetav. Kahtlejaid oli nii eestlaste endi kui Euroopa poliitikute hulgas. Aga Eesti oli väga täpselt ära kasutanud sajandite jooksul aegamisi küpsenud eeldused luua oma riik. Eesti oli otsustavuse ja vaprusega endale riigirahva seisuse ise kätte võidelnud.



Kuidas tähistati 3. jaanuari enne Teist maailmasõda?

Pärast Vabadussõda oli lein värske. Igas kihelkonnas oli oma paarkümmend langenut, kellel olid omaksed, sõbrad ja tuttavad. Kell 10.30 elu korraks tardus: kirikukellad helisesid, jalakäijad seisatasid ja paljastasid pea, seisma jäid vähesed autod, kuid ka rongid. Korraldati mälestusaktusi, kaitseväes ja Kaitseliidus mälestusrivistusi. Tegemist oli väga silmatorkava päevaga.



Millal teie saite teada selle päeva tähendusest?

Ma ei mäleta seda täpselt, aga küllap see seondus Vabadussõja ajaloo uurimise ja vanemate inimeste juttudega.



Kas teate inimesi, kes pidasid 3. jaanuari meeles ka okupatsiooniajal?


Okupatsiooniajal oli palju suletud ringe, kus räägiti usalduslikult ajaloost. Näiteks 1974. aasta lõpul asutatud klubi Tõru, millest hiljem sai üks muinsuskaitse seltsi tekkekoldeid. Sõjaeelsed akadeemilised seltsid käisid poolsalaja koos ja rääkisid ajaloost nii, nagu seda mäletati.



Millal traditsioon taastati?


Nõukogude impeeriumi lagunedes hakati Vabadussõjast peagi üsna vabalt rääkima ja 1988. aastal taastati esimesed ausambad selles sõjas langenutele.



1990. aasta 3. jaanuaril kutsus Eesti muinsuskaitse selts sõjaeelsel kombel kell 10.30 kogu rahvast leinaseisakule. See õnnestus väga hästi: Tallinnas seisid sel minutil isegi trammid, sest Eesti Raadio andis eetrisse meeldetuletava signaali.



Kui iseseisvus oli taastunud ja tuli Eesti kroon koos turumajandusega, näis rahval olevat muid muresid — ennekõike, et leib oleks laual. Töötasin aastail 1994—1998 New Yorgis ega tea väga täpselt toonaseid meeleolusid. Kindral Johan Laidoneri Seltsiga oleme asja hiljem uuesti üles võtnud, ka teised seltsid on toetanud. Ja olgugi et mõned ajakirjanikud on selle tava elustamise üle ironiseerinud, arvan, et see jääb ellu.



Aasta eest ütlesite, et 2009. aasta 3. jaanuaril oleme riigina lunastanud auvõla Vabadussõjas võidelnud meeste ja rinnet toetanud naiste ees. Ometi ei ole meil täna veel üleriigilist Vabadussõja võidusammast. Miks?


Seda ausammast on tehtud üle kaheksa aastakümne. See näib eesti rahvale väga raske olevat. Võib-olla püüdleme alateadlikult täiuslikkuse poole, mis rahuldaks igaüht. Aga ülima täiuslikkuseni jõudmine kulutaks ehk veel sada aastat. Tuleks leppida sellega, mida suudame. Usun siiski, et eeloleval võidupühal, mil möödub 90 aastat legendaarsest Võnnu lahingust, see ausammas Tallinnas ka pühitsetakse.



Kui palju on Eestis tänavu taastatud Vabadussõja mälestussambaid?


Suurtest kihelkondlikest mälestusmärkidest tuleks nimetada Vändra, Saarde ja Karksi oma, millega ongi kihelkonnad oma auvõla kustutanud. Taastamata on Viljandi ja Valga ausammas.



Kuidas olete rahul isamaalise kasvatusega? Kas eesti noored tunnevad oma ajalugu?


Püüan lähtuda põhimõttest «Kus viga näed laita, seal tule ja aita». Oleme kindral Laidoneri seltsis sellele peamise tähelepanu pööranud. Seltsi noored on üle riigi korraldanud filmiretke «Seda peame me mäletama» ja palju muudki. Ka Eesti lipu selts tegutseb samas sihis, muidugi mõista ka muinsuskaitse selts. Riigi kohustused on teadagi kõige suuremad. Ka siin on paranemist märgata, aga aeglaselt.



Enam pole elus ühtki Vabadussõjas käinud meest. Kas see teeb Vabadussõjast rääkimise meile lihtsamaks või keerulisemaks?

Minu arvates mitte kumbagi. Vabadussõjast on üsna lihtne rääkida ja seda tuleb teha — koolis, teatris, kinos ja mujal! Me peame oma riikluse alustalasid tundma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles