Homme esietendub Ugala teatri suures saalis Ott Aardami noortenäidend «Poks», mille on lavale toonud autor ise.
Kuidas katkestada vihkamisahel?
«Sakala» uuris Ott Aardamilt, missugused on selle loo kirjutamise tagamaad ning mida ta arvab oma mullu kevadel lavale jõudnud debüütnäidendi «Börs ja Börsitar» vastukajadest.
Tahtsin andeksandmise ja kättemaksu teemal, mis «Poksis» on kesksel kohal, kirjutada juba ammu. Kui teater tegi ettepaneku niisugusele näitlejate koosseisule midagi kirjutada, kaalusin, kas nendel tingimustel on võimalik seda teemat arendada, et see oleks aktuaalne. Ja tundus, et on.
Kui teema kõrvale jätta, siis üks suur erinevus on kindlasti selles, et «Börsi» tekstiraamat oli algul sajaleheküljeline ja jäi lavastamise jooksul järjest õhemaks, «Poksi» oma oli aga kohe õhuke. Ma proovisin kirja panna miinimumvariandi, samas kui «Börsi» puhul oli paberil maksimumvariant.
Tööprotsess oli ka teistsugune. Mul oli algusest peale plaanis hakata näitlejatega improviseerima, et lugu saaks neile omaseks. Ma ei tahtnud kõike kinni kirjutada.
Pidin tõepoolest arvestama etteantud tingimustega. Aga mul ei olnud küll halba tunnet, et võtsin vastu tellimustöö ja pean nüüd mõtlema, kuidas end sellest jamast läbi söön.
Olen ise kogenud seda, et üht-teist tuleb inimestele lihtsalt andeks anda. Vihkamise edasikandmine ei vii mujale kui ummikusse. Tuleb leida endas jõud see ahel katkestada.
Sihtgrupp on tõesti raske. Ka näitlejana on selles vanuses publikule väga raske mängida. Kui ikka etenduse lõpul hakatakse münte lavale loopima... See on minul noortega kõige halvem kogemus.
«Poksi» puhul oleme püüdnud silmas pidada kahte asjaolu: sõnum peab olema selge ja lugu atraktiivne. Noorte tähelepanu pälvimise eest tuleb tõsiselt võidelda. See on ka üks põhjus, miks loo raamiks on valitud just poks.
Eks ma ole püüdnud neid jälgida ning hoida end kursis sündmuste ja uudistega, mis on selle vanusegrupiga seotud. Spetsiaalselt pole ma koolides ega kusagil mujal infot kogumas käinud. Nii mõndagi olen aga kuulnud oma emalt, kes on sotsiaalpedagoog ning tegeleb just probleemsete noortega.
Jah, seda küll. Aga eks noori ole igasuguseid. See, et ühes õiges noortekas ropendatakse ja
räägitakse narkootikumidest, on stereotüüpne ettekujutus.
Noored on üldiselt nagu noored ikka. Praegune totaalse vabaduse ühiskond kätkeb endas aga tohutult võimalusi ning seetõttu on oht ennast kaotada ja õigelt rajalt eksida suur. Tempo on läinud kiireks ja vanematel pole oma laste jaoks enam kuigi palju aega.
Noored teavad ka suurepäraselt oma õigusi ja nõuavad neid taga, kuid kohustusi, mis nendega kaasnevad, nad nii hästi ei tea.
Eks sellega ole ikka nii: kui tunned, et teed õiget asja, võib kriitika sind küll puudutada, aga selgroogu ta paigast ära ei löö. Et trupile oli «Börs ja Börsitar» oluline töö, selles tegid kaasa inimesed, kelle arvamust ma usaldan, ning ka publik võttis selle hästi vastu, siis ma ei tundnud, et peaksin kriitika pärast selja küüru laskma.
Praegu ei ole mul küll aega sellele mõelda, mida hakatakse pärast «Poksi» väljatulekut arvama. Tuleb töö ära vormistada ja eks siis näis.