Politsei hiljuti meediasse saadetud uudis netipoodides toimepandavate pettuste kohta hoiatab küll tarbijaid ohtude eest, kuid samas teeb kahju ausatele kauplejatele.
Toomas R. Raist: Netikauplejate enamik on ausad
Eestist räägitakse kõikjal maailmas kui innovatiivsest e-riigist. Paraku ei kajastu see e-kaubanduses. Kui Kesk-Euroopa maades on e-kaubandusega kokku puutunud 40—60 protsenti internetikasutajaid, siis Eestis jääb see näitaja ilmselt 10 ja 15 protsendi vahele.
Selles on süüdi arvukad artiklid, milles väidetakse, et kogu internetikaubandus on täis petiseid. Julgen väita, et see ei ole nii. Pigem rääkigem, kuidas petist ära tunda, ning julgustagem inimesi säästlikult toimima ja interneti kaudu ausate kaupmeeste käest ostma.
Muu hulgas oli politsei uudises välja toodud osaühingule Consolidated Auctions kuuluv portaal Osta.ee.
Meie portaali kaudu tehakse ühes kuus üle 60 000 eduka tehingu, mille koguväärtus on rohkem kui 13 000 000 krooni. Külastajate arv aina kasvab, ulatudes 400 000 inimeseni kuus. Ilmselt tekitab selline kaupade liikuvus mõnes ebaausas tegelases isu alustada pettusega.
Oleme selle vastu kasutusele võtnud deposiitmakse, mis tagab 100-protsendilise rahatagastuse, kui kaup ostjani ei jõua. Samas näeb müüja, et raha on teele pandud, enne kui peab postitama minema. Mõlemad osapooled võidavad ning kui keegi soovibki petta, siis raha ta ei saa.
Kui räägime pettuste arvust, siis need moodustavad Osta.ee tehingutest vähem kui ühe protsendi. Enamik pettuse alustajaid saadakse ka kätte, sest kõik registreerunud kasutajad peavad oma andmed tuvastama ID-kaardi või internetipanga kaudu. Kõik kontole sisselogimised, pakkumised ja oksjoni sisestamised salvestatakse IP-aadressiga, mis aitab isikut tuvastada. Iga isikukoodiga saab registreerida ainult ühe konto.
Eestis on ausaid netikaubandusega tegelevaid inimesi ja e-poode tunduvalt rohkem kui pettureid. Kui aga keegi interneti kaudu ostes petta saab, tuleb kohe esitada pretensioon. Osta.ee puhul saab seda teha meie süsteemis ning me aitame lahendust leida. Deposiidi puhul tagastame ostjale raha.
Kui pettuse ohvriks langetakse mõne e-poe kaudu, tuleb kiiresti pöörduda tarbijakaitse poole. Too kontrollib ja lahendab juhtumeid, mille puhul müüja on juriidiline isik ehk ettevõte. Meie kogemuste põhjal on sealne tegutsemine väga kiire, põhjalik ja aus.
Leidnud internetikaubandusest sobiva eseme, soovitame kontrollida müüja tausta. Osta.ee puhul vaadata tehingute ajalugu ja kommentaare ning eraldiseisva e-poe puhul uurida asja Google.com või foorumite kaudu. Ausal kaupmehel on e-poe juures alati välja toodud ka ettevõtte andmed.
Kui tausta kontrollida ei saa ega pakuta ka turvalist maksesüsteemi, on alati kõige kindlam sooritada tehing käest kätte.
Internetikaubandus on positiivne nähtus ja enamik kauplejaid on ausad. Tuleb ainult oma õigusi teada. Siinkohal kehtib vana ütlus: «Usalda, aga kontrolli!»