Kiipkaartide müük algas bussides suure segadusega

Marko Suurmägi
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aktsiaseltsi MTG Viljandi piirkonna juht Erik Mäe näitas «Sakalale» bussidesse pandud uudseid elektrooniliste kaartide müüjaid juba augusti lõpul. Paraku pole bussijuhid seni selgeks saanud, kuidas neid kasutada.
Aktsiaseltsi MTG Viljandi piirkonna juht Erik Mäe näitas «Sakalale» bussidesse pandud uudseid elektrooniliste kaartide müüjaid juba augusti lõpul. Paraku pole bussijuhid seni selgeks saanud, kuidas neid kasutada. Foto: Elmo Riig / Sakala

Esmaspäevast saab Viljandi linnaliinibussides sõita plastist kiipkaardiga, kuid bussijuhid tunnistasid vähemalt ühele sõitjale, et ei oska seda müüa.

Viljandlanna Anu Arak üritas esmaspäeval elektroonilist ettemaksukaarti osta kahest bussist. Teises see õnnestus, kuid bussijuhil kulus kiipkaardi müümisele ja sellele viie euro kandmisele kümmekond minutit. Kogu selle aja pidid ülejäänud sõitjad ootama ning buss hilines järgmistesse peatustesse.

«Olin «Sakalast» lugenud, et 1. oktoobrist saab kiipkaarte osta bussist, ja et mul oli vaja esmaspäeval Uueveskilt Paalalinna kooli juurde sõita, otsustasin seda ka teha,» meenutas Anu Arak.

Kell 14.47 astus ta Maramaa peatuses number 9 bussi, et Paala tee peatusesse sõita. Bussijuht kiipkaarti ei müünud, väites, et seda saab osta ainult number 6 ja 10 bussist. «Küsisin siis, kas ma ei saagi nüüd 50-sendist piletit osta, ja mulle öeldi, et pean maksma 80 senti,» rääkis sõitja. «Kui olin pileti ära ostnud ning reisisaatja mõistis, et ma sellega rahule ei jäänud, pakkus ta mulle ka 14 eurot maksvat kuukaarti.» Sellest sõitja loobus.

Pileti ostmisele kulus ligi kümme minutit

Paar tundi hiljem ootas Anu Arak Paalalinna kooli juures number 10 bussi, et tagasi Uueveskile sõita, ning taas lootis ta osta elektroonilist kaarti.

«Kui piletit küsisin, ütles bussijuht, et ta püüab mulle seda müüa,» rääkis Anu Arak. Selgus, et ta oli esimene sõitja, kes tahtis sellelt bussijuhilt kaarti osta. Bussis olnud reisisaatjale rääkis juht, et hommikul oli talle pakk plastkaarte üle ukse antud, kuid mingit õpetust polevat jagatud. «Bussijuht oli väga sõbralik mees, aga ta tõepoolest oli selle kaardiga hädas,» lausus Anu Arak.

Kulus mitu minutit, enne kui ta sai kätte kolm eurot maksva kaardi. Tšekki ei suutnud bussijuht selle eest välja trükkida. Veel minuteid kulus selleks, et kaardile viie euro jagu sõiduaega kanda. Selle eest sai sõitja ka tšeki.

Kogu selle aja pidid ülejäänud inimesed bussis ootama ning vähemalt kaks neist lahkus, sest ei suutnud kauem ootamist taluda. Buss pidi peatusest väljuma kell 16.52, kuid tšekilt on näha, et viis eurot jõudis kaardile kell 16.59.

Vahepeal helistas juhile bussifirma dispetšer, et uurida, miks on buss liinilt kadunud.

Kui kiipkaart koos sõiduajaga oli käes, astus Anu Arak e-kompostri juurde ning tegi läbi sõiduõiguse kinnitamiseks vajaliku protseduuri. Selle tulemusena pidi kaardilt maha minema 50 senti.

Sõitja ja juht leppisid kokku, et Musta tee peatuses vaatavad nad kaarti veel korra. Kokkulepitud kohas kontrollis Anu Arak kaardil olevat saldot ja selgus, et see on endiselt viis eurot. Seega oli ta saanud sõidu tasuta, sest e-komposter polnud raha maha arvanud.

Nii number 9 kui 10 bussis sõitis lisaks juhile reisisaatja. Tema müüs küll paberpileteid, ent kiipkaartidega tegelemine oli jäetud bussijuhi hooleks.

Maavalitsus: lubamatu olukord

Viljandimaal bussiliikluse eest vastutava maavalitsuse ametniku hinnangul oli eespool kirjeldatud kiipkaardi müümise protseduur täiesti lubamatu.

«Nii ei tohi olla,» kinnitas maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase. Suur eksimus oli tema sõnul see, et ühes bussis ei müüdud üldse kiipkaarti. Pikk müügiprotsess teises bussis näitab Kase sõnul, et bussijuhid pole saanud piisavalt väljaõpet.

Viljandimaa linnaliinidel toimetava bussifirma MTG kohaliku juhi Erik Mäe väitel on bussijuhte õpetatud küll, ent juhtunust kuuldes tõdes ta, et õpetust on vaja veel jagada. «Üks asi on koolitada, teine asi on see, kui kiirelt õpetus külge hakkab,» leidis Mäe.

Kaupo Kase arvates pole Mäe selgitus vabandus. «Andsime teadlikult pika aja, et bussijuhte saaks koolitada,» rääkis ta. Kase väitel oli bussifirmal poolteist kuud aega, et oma töötajaid õpetada.

Septembrist hakati linnaliinidel kehtivaid kiipkaarte müüma MTG kontoris Pargi tänaval. Kuu jooksul osteti neid sealt 18 tükki. Esmaspäevast saab kaarte ka bussidest ning kuu aja pärast hakatakse neid müüma bussijaamas.

Uuest aastast kaovad müügilt paberist piletid ja kuukaardid ning sõita saab vaid kiipkaartidega. Neid peavad aga müüma hakkama ja sinna raha kandma peamiselt bussijuhid.

«Meile on antud lubadus, et kõik saab korda,» lausus Kase. Praegu on aga maavalitsus sunnitud bussifirmat korrale kutsuma, sest on avastatud busse, kus ei tööta e-kompostrid ehk validaatorid.

Esmaspäeval kontrollisid maavalitsuse töötajad, kuidas õnnestub bussidest kiipkaarte osta ja neile raha kanda. Kontrollostu tegev ametnik sattus number 6 bussi ja seal olevat kõik sujunud ootuspäraselt. «Arvasime, et kui ühes bussis asi toimib, siis on see ka teistes nii. Aga eksisime,» tunnistas Kase.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles