Artikkel ilmus 8. septembri «Sakala» paberväljaandes
Postipakiautomaate valmistav Viljandi osaühing Cleveron demonstreerib Brüsselis alanud Euroopa suurimal erialamessil tipptehnoloogiast pungil punast kappi, milletaolist pole maailm seni näinud.
Viljandlased tahavad punase kapiga maailma vallutada
Septembri alguses tutvustas ettevõtte juht Arno Kütt Viljandis Cleveroni arendusosakonda kogunenud külalistele värske automaadi prototüüpi.
Toona andis ta linnapea Loit Kivistikule piduliku ülesande esimesena sisestada masina esiküljel olevale puutetundlikule ekraanile numbrikood, mis varem oli sõnumiga meeri telefonile laekunud. Mõne sekundi pärast libises ekraani kõrval olev mustjasläikiv luuk eest ning avas tee karbi kodumaiste šokolaadikommideni.
Et Cleveron kavatseb 2014. aastaks Viljandisse püsti panna tootmisliini, millega on võimalik iga kuu kokku panna tuhat seesugust hinnalist masinat, on tegemist Viljandi mõistes vaieldamatult erakordse tootearendusega. Juba praegu tunnevad asja vastu huvi nii ameeriklased kui austraallased.
Ehkki Cleveron konsulteeris prototüüpi tehes paljude Eesti spetsialistidega, on masina disain, mehhaanika ja tarkvara loodud puhtalt Viljandi ettevõtte enda jõududega. See pandi otsast otsani kokku Ugala teatri naabruses asuvas tootmishoones.
«Pakiautomaadid muutuvad kogu maailmas üha populaarsemaks, sest internetikaubandus kasvab jõudsalt. Seega on kauba kättetoimetamiseks vaja aina uusi lahendusi,» avas Kütt «Sakalale» äriplaani tagamaid.
Ka Eestis on pakiautomaadid viimastel aastatel kiiresti populaarsust kogunud. Kui esialgu pakkus seesugust teenust üksnes Smartpost, siis mullu suvel sai oma võrgu valmis ka Eesti Post. Viljandis asub Smartposti automaat Männimäe Selveris ning Eesti Posti oma bussijaamas.
Vast valminud automaadi peamine eelis võrreldes senistega seisneb lihtsustatult öeldes selles, et see paneb seni tühjalt seisnud õhu raha teenima.
Et pakiautomaadid paiknevad üldjuhul kaubanduskeskustes kõige käidavamas kohas, tuleb seal maksta ruumi kasutamise eest kõrget rendihinda. Nii on ettevõtted huvitatud, et masin võtaks enda alla võimalikult väikse tüki põrandapinda. Paraku pole see seni olnud teostatav, sest pakke ei saanud asetada inimese käeulatusest kõrgemale.
Seevastu Cleveroni automaadis peituv robot sõidutab saadetise klienti ootama just nimelt lae alla. Arno Küti hinnangul annab selline lahendus võimaluse postiteenuse hinda kahandada ning saada seeläbi konkurentide ees oluline eelis.
Uus kapp mahutab senisest mitu korda rohkem pakke, sest seda juhtiv arvuti valib iga eseme hoiustamiseks selle suurusega kõige paremini klappiva kasti.
Ühtlasi saab postiroboti vajaduse korral paigaldada õue, kusjuures konditsioneer hoiab selle sisemuses alati sobivat temperatuuri. Nii ei sula palava ilmaga šokolaad ebamääraseks klombiks ega külmu pakasega kosmeetikapurk lõhki.
«Kunagi üritasid sakslased midagi sellest teha, aga nende projekt ei tasunud end ära, sest välja tuli viiekorruselise maja kõrgune ehitis. Meie lahendus on igapidi mõistlik — oleme silmas pidanud, et masina hind ei kujuneks kallimaks, kui on olnud senistel kappidel, ja oleme sellega hakkama saanud,» rääkis Kütt rahulolevalt.
Ehkki firmajuht ei soostunud uue postipakiautomaadi täpset maksumust ütlema, märkis ta, et see on võrreldav kallima keskklassiauto hinnaga.