Viljandlased tahavad punase kapiga maailma vallutada

Rannar Raba
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui seni kasutusel olnud postiautomaatides on iga pakk klienti oodanud eraldi ukse taga, siis Viljandis väljatöötatud uus masin väljastab kõik esemed ühest luugist.
Kui seni kasutusel olnud postiautomaatides on iga pakk klienti oodanud eraldi ukse taga, siis Viljandis väljatöötatud uus masin väljastab kõik esemed ühest luugist. Foto: Elmo Riig / Sakala

Postipakiautomaate valmistav Viljandi osaühing Cleveron lennutab järgmisel nädalal Brüsselisse Euroopa suurimale erialamessile tipptehnoloogiast pungil punase kapi, milletaolist pole maailm seni näinud.

«Panime viimase kruvi paika alles eile õhtul,» tutvustas ettevõtte juht Arno Kütt neljapäeval Cleveroni arendusosakonda kogunenud külalistele värske automaadi prototüübi ehitusprotsessi.

Sealsamas andis ta linnapea Loit Kivistikule piduliku ülesande esimesena sisestada masina esiküljel olevale puutetundlikule ekraanile numbrikood, mis varem oli sõnumiga meeri telefonile laekunud. Mõne sekundi pärast libises ekraani kõrval olev mustjasläikiv luuk eest ning avas tee karbi kodumaiste šokolaadikommideni.

Erakordne arendus

Et Cleveron kavatseb 2014. aastaks Viljandisse püsti panna tootmisliini, millega on võimalik iga kuu kokku panna tuhat seesugust hinnalist masinat, on tegemist Viljandi mõistes vaieldamatult erakordse tootearendusega. Juba praegu tunnevad asja vastu huvi nii ameeriklased kui austraallased.

Ehkki Cleveron konsulteeris prototüüpi tehes paljude Eesti spetsialistidega, on masina disain, mehhaanika ja tarkvara loodud puhtalt Viljandi ettevõtte enda jõududega. See pandi otsast otsani kokku Ugala teatri naabruses asuvas tootmishoones.

«Pakiautomaadid muutuvad kogu maailmas üha populaarsemaks, sest internetikaubandus kasvab jõudsalt. Seega on kauba kättetoimetamiseks vaja aina uusi lahendusi,» avas Kütt «Sakalale» äriplaani tagamaid.

Ka Eestis on pakiautomaadid viimastel aastatel kiiresti populaarsust kogunud. Kui esialgu pakkus seesugust teenust üksnes Smartpost, siis mullu suvel sai oma võrgu valmis ka Eesti Post. Viljandis asub Smartposti automaat Männimäe Selveris ning Eesti Posti oma bussijaamas.

Vast valminud automaadi peamine eelis võrreldes senistega seisneb lihtsustatult öeldes selles, et see paneb seni tühjalt seisnud õhu raha teenima.

Et pakiautomaadid paiknevad üldjuhul kaubanduskeskustes kõige käidavamas kohas, tuleb seal maksta ruumi kasutamise eest kõrget rendihinda. Nii on ettevõtted huvitatud, et masin võtaks enda alla võimalikult väikse tüki põrandapinda. Paraku pole see seni olnud teostatav, sest pakke ei saanud asetada inimese käeulatusest kõrgemale.

Seevastu Cleveroni automaadis peituv robot sõidutab saadetise klienti ootama just nimelt lae alla. Arno Küti hinnangul annab selline lahendus võimaluse postiteenuse hinda kahandada ning saada seeläbi konkurentide ees oluline eelis.

Mahutab rohkem

Uus kapp mahutab senisest mitu korda rohkem pakke, sest seda juhtiv arvuti valib iga eseme hoiustamiseks selle suurusega kõige paremini klappiva kasti.

Ühtlasi saab postiroboti vajaduse korral paigaldada õue, kusjuures konditsioneer hoiab selle sisemuses alati sobivat temperatuuri. Nii ei sula palava ilmaga šokolaad ebamääraseks klombiks ega külmu pakasega kosmeetikapurk lõhki.

«Kunagi üritasid sakslased midagi sellest teha, aga nende projekt ei tasunud end ära, sest välja tuli viiekorruselise maja kõrgune ehitis. Meie lahendus on igapidi mõistlik — oleme silmas pidanud, et masina hind ei kujuneks kallimaks, kui on olnud senistel kappidel, ja oleme sellega hakkama saanud,» rääkis Kütt rahulolevalt.

Ehkki firmajuht ei soostunud uue postipakiautomaadi täpset maksumust ütlema, märkis ta, et see on võrreldav kallima keskklassiauto hinnaga.

ETTEVÕTE

Cleveroni eelkäija alustas tegevust 2006. aastal Soomes ja Eestis tegutseva interneti mööblikaubamaja On24 logistikaosakonnana.
• 2007. aastal loodi eraldi firma Infero Logistika, mille nimi muudeti hiljem Smartpostiks, et pakkuda logistikateenuseid ka teistele internetikaubamajadele ja postimüügikata­loogidele. Samal ajal asus Smartpost välja töötama ja ehitama iseteeninduslikke
pakiautomaate.
• 2010. aastal müüdi Smartposti logistikavõrk ja firmamärk Soome kontsernile Itella. Ettevõtte nimi muutus Cleveroniks ning see keskendus pakiautomaatide tootmisele ja arendamisele.
• Osaühingus Cleveron on ametis ligi 30 inimest, kellest suurem osa elab ja töötab Viljandis.
Allikas: «Sakala»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles