Linnaliinibussid saavad ülimoodsa piletisüsteemi

Aktsiaseltsi MTG Viljandi piirkonna juhataja Erik Mäe näitas, kuidas kaart aparaadile asetada tuleb. Ettemaksukaardi puhul trükib masin pileti.

FOTO: Elmo Riig / Sakala

Septembri algul võetakse Viljandi bussides kasutusele elektroonilised ettemaksu- ja perioodikaardid. Selleks vajalikud kulutused tegi bussifirma.

Viljandi maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase sõnul võetakse uus süsteem kasutusele selleks, et inimeste liikumise kohta andmeid koguda ja vajaduse korral sõidugraafikus muudatusi teha.

«Kütus aina kallineb ja me peame marsruute põhjalikumalt jälgima. See kõik on tuleviku planeerimiseks,» selgitas ta. «Peaasi, et inimestel oleks mugav liikuda ja bussid sõidaksid seal, kus vaja.»

Kase toonitas, et kaardid ei ole nimelised ning süsteemi eesmärk pole inimesi jälitada, vaid koguda andmeid sõitjate arvu, bussisõidu intensiivsuse, peatuste ning kellaaegade kohta.

Lihtne kasutada

Maavalitsuse andmetel peab inimene sõitu alustades kiipkaardiga e-kompostrit ehk validaatorit puudutama, sest ainult see annab sõiduõiguse. Kaupo Kase sõnul on aparaadid puutetundlikud ning lihtsasti kasutatavad.

«Igas bussis on kaks validaatorit: üks neist bussijuhi kõrval ning teine tagumise ukse juures.»

Kiipkaarte saab septembri algusest osta aktsiaseltsi MTG kontorist Pargi tänaval. Oktoobris hakatakse neid müüma bussides ning novembrist on neid võimalik muretseda bussijaamast. Kaarti ostes peab tasuma kolm eurot tagatisraha. Kahe aasta jooksul on võimalik see sama kiipkaardi ja ostutšeki vastu tagasi saada.

Kase märkis, et muudatus ei puuduta neid inimesi, kes bussiga harva sõidavad ning selle tarvis bussijuhilt ühekordse sõidupileti lunastavad. Sellisel juhul on sõit pisut kallim — 80 senti.

Igapäevased talongiga sõitjad hakkavad maavalitsuse andmetel edaspidi kasutama elektroonilist ettemaksukaarti, millele on võimalik laadida 5, 10, 20 või 30 eurot. Ühe sõidu hind on 50 senti ning see lahutatakse iga kord ettemaksust.

«Ettemaksukaardi teeb mugavaks võimalus tasuda sellega mitme sõitja eest,» rääkis Kase. Samuti on võimalik üks kord ilma rahata sõita, kui kaardil on ootamatult raha otsa saanud. See summa arvestatakse uuel laadimisel tagantjärele maha.

Turvaline lahendus

«Ettemaksukaardi valideerimise järel saab sõitja bussijuhi käest seda tõendava pileti. Nii tagatakse, et keegi ei hakka süsteemi ära kasutama,» täpsustas Kaupo Kase.

Paberkuupileti asemel kasutusele võetav elektrooniline perioodikaart kehtib 30 päeva ning kuu kohta peab sõitja maksma 14 eurot. Õpilased peavad kuupileti eest välja käima 10 eurot.

Perioodikaardi valideerimise järel Kase ütlemist mööda piletit ei trükita — sõiduõiguse annab kaart ise. «Kontrolöridele soetatakse seadmed, millega saab kindlaks teha, kas kaardil on sõiduõigus või mitte. Samuti on kontrollijal bussis oma seadme abiga võimalik e-kompostrid välja lülitada, et keegi ei petaks. Üldine eesmärk on see, et kõik jätaksid oma sõidust märgi maha,» rääkis ta.

Kaupo Kase rõhutas, et üleminekuperiood on pikk ning inimestel on aega uue süsteemiga harjuda. «Me ei suru seda kohe peale,» lubas ta.

Maavalitsuse teatel kestab üleminek 1. septembrist järgmise aasta 31. märtsini. Pabertalonge müüakse detsembri lõpuni ning need kehtivad 31. märtsini.

Paberkuupileteid, sealhulgas õpilaste omi, saab osta 31. novembrini ning need kehtivad aasta lõpuni. Elektroonilisi maksekaarte saab ostutšekki näidates ka ümber vahetada, näiteks perioodikaarti ettemaksukaardi vastu.

Aktsiaseltsi MTG Viljandi piirkonna juhataja Erik Mäe rääkis, et süsteemi lõplik hind ei ole veel teada, kuid kinnitas, et see on kallis. Tema ütlemist mööda on see väga uuenduslik lahendus ning kõik punktid ei ole veel kindlad.

Mäe avaldas lootust, et tähtajaks saadakse aparaadid siiski korralikult tööle. «IT-mees tegeleb praegu seadmete paigaldamise ja seadistamisega.»

MUUDATUS
1. septembrist saab Viljandi bussides sõita
• 80-sendise talongiga
• 5-, 10-, 20- või 30-eurose ettemaksukaardiga
• 10- või 14-eurose perioodikaardiga.
Allikas: maavalitsus

Tagasi üles