Artikkel ilmus 15. augusti «Sakala» paberväljaandes
Põhja-Viljandimaal ja linnalähiliinidel bussiliiklust korraldava aktsiaseltsi MTG Viljandi osakonna juhataja kohusetäitja Kalvi Murro kinnitab, et teenuse kvaliteedi parandamiseks on juba nii mõndagi ette võetud.
Bussifirma tahab pakkuda paremat sõitu
Aksiaseltsi ATKO Grupp tütarettevõte MTG on Viljandi linnas ja maakonnas ühistranspordi teenust pakkunud kaks aastat. Maavalitsusega sõlmitud leping kehtib 2018. aastani.
Seni on MTG ületanud Viljandimaal uudisekünnise suuresti negatiivsete vahejuhtumitega. Näiteks möödunud talvel jäi tugeva pakase järel haiguslehele viis bussijuhti.
MTG Viljandi osakonna toonane juhataja Tõnu Naar ja Viljandi maavalitsus ei teinud toona saladust, et kuigi omavahel sõlmitud lepingu järgi peab bussides olema vähemalt kümme soojakraadi, ei suudeta seda krõbeda ilmaga kõigis sõidukites tagada.
Mai algul jõudis avalikkuseni teave, et politsei tabas linnaliinilt ülevaatuseta bussi, mis kandis teise sõiduki numbrimärke. Juhtunus võttis süü enda peale Tõnu Naar, kes pärast seda omal soovil lahkus.
Bussid ei ole vanad
Ühistranspordiga seotud puudustele viitas hiljuti toimetusele saadetud kirjas ka sage bussisõitja Ivi Kaalep. Tema hinnangul on MTG tulekust alates teenuse kvaliteet alla käinud.
«Igapäevase bussikasutaja jaoks on sõidutingimused oluliselt halvenenud,» võtab Kaalep oma pöördumise kokku. Ta leiab, et busside tehniline seisukord on vilets ning nende trepid ja vahekäigud nii ahtad, et rulaatoriga invaliid seal liikuma ei mahu. Veel leiab Ivi Kaalep, et määrdunud istmekatted muudavad sõidu ebameeldivaks.
Praegu juhib MTG Viljandi osakonda Kalvi Murro, kelle põhitöö on suunata sama firma Pärnu osakonna tööd. Murro ei nõustu seisukohaga, et MTG tulekuga on Viljandis ühistranspordi tase langenud ning linnaliinibussidega on suuri probleeme. Näiteks väide, et bussid ei sobi invaliididele ja lapsekäruga inimestele, ei pea tema kinnitusel paika, sest kõik linnas sõitvad Scaniad on madala tasase põhja ja laia vahekäiguga.
Muu hulgas tõi Murro välja, et enamik kasutusel olevaid busse on võrdlemisi uued. «25 bussist 18 on kuni viis aastat vanad. See teeb 72 protsenti,» täpsustas ta.
Praegu Viljandis pruugitavatest bussidest uusimad on toodetud eelmisel aastal, kuid Kalvi Murro selgituste kohaselt peaks siia varsti jõudma ka esimene sel aastal toodetud eksemplar. Kehtestatud nõuete järgi on busside vanuse ülempiir 15 aastat.
Paljud kasutatavad sõidukid on Türgi päritolu, kuid neid pole Kalvi Murro selgituste järgi muretsetud odava hinna, vaid sobiva suuruse tõttu.
«Scaniad kipuvad suureks jääma, 19-kohalised Mercedesed on jällegi liiga väikesed,» ütles ta.
Ent kuidas Türgis valmistatud bussid meie kargesse kliimasse sobivad? «Hea hoolduse korral nendega probleeme ei teki,» vastas Murro.
Ühtlasi ei pea tema kinnitusel paika väide, et busse ei puhastata: istmekatteid vahetatakse vajadust mööda ning ka pesuga ei koonerdata. «Tavalist pesu tehakse iga päev, põhjalikum pesu võetakse ette vajaduse korral.»
Kui «Sakala» eile päeval MTG bussipargis käis, tehtigi ühele bussile parasjagu põhjalikku pesu. Samal ajal oli ettevõtte hoovil kolm sõiduvalmis reservbussi.
Moodsad kassaaparaadid
Õige pea võetakse linnalähiliinidel kasutusele puutetundlikud kassaaparaadid, mida kasutatakse Murro kinnitusel ka Soomes ja Rootsis. Aparaadid on kõikidesse bussidesse juba paigaldatud ning tema sõnul peaks Viljandi maavalitsus lähemal ajal aparaatidega seonduvast täpsemalt teada andma.
Kalvi Murro nentis, et rahulolematud inimesed pöörduvad ühistranspordi teenuse osutaja poole üsna sageli. Tema hinnangul on see tingitud valdkonna tundlikkusest.
«Kui inimene peab halva ilmaga bussi ootama ja see tulemata jääb, sest tekkis tehniline rike, valmistab see kahtlemata pahameelt,» arutles Kalvi Murro. MTG teeb tema ütlemist mööda pingutusi selle nimel, et ühistranspordi teenus Viljandimaal üha paraneks.
Juba tehtud sammudest tõi Kalvi Murro välja ka busside remontimisega seonduva.
«Oleme välja vahetanud töökoja juhataja, võtnud juurde lukkseppi ja püüame leida endale veel ühe garaažikoha, et remondibaasi parandada,» kõneles ta.