Lihtne loogika ütleb, et mida jahedamad ilmad, seda vähem tarbivad inimesed jahutavaid jooke. Ometi kinnitavad Viljandimaa joogitootjad, et tänavune nigel suvi pole nende tootmismahtu märkimisväärselt mõjutanud.
Joogitootjad püsivad jaheda suve kiuste jalul
Karksi õlle- ja veinitehast pidava aktsiaseltsi Karme juhataja Ivo Kikas avaldas head meelt, et aasta algul Eesti suurima õlletootja A. Le Coqiga sõlmitud partnerlus on end kuhjaga ära tasunud ning tehasele jagub tööd mitu korda rohkem kui eelmistel aastatel. Eeskätt puudutab kasv õunaveini, mida A. Le Coq kasutab siidri ja long drink’i toormena.
Ka Karme omatoodangu, õlle, kalja, long drink’i ning puuvilja- ja marjaveini tootmise maht on püsinud loodetud tasemel. «Kehva suve kohta on pilt igati optimistlik,» ütles Ivo Kikas. «Need prognoosid, mida kevadel turunduses tegime, on täitunud — see kehtib nii Eesti kui Läti ja Leedu kohta. Eks selles ole oma osa ka tõsiasjal, et saime tänavuseks kõigi suurte poekettidega lepingud tehtud ja see tagas kindlustunde.»
Eestis, Lätis ja Leedus
Svensky Kaubanduse aktsiaseltsi allettevõttena Võhmas mitmelt poolt maailmast kokkuostetavast kontsentraadist ja kohalikust veest mahla tegeva aktsiaseltsi Largo juhid võivad samuti tõdeda, et vihmane suvi pole suutnud nende vankrit kraavi tõugata. Pigem on äri edenenud mullusest jõudsamalt.
Nii nagu Karmel, läheb Largolgi enamik toodangut kaubaks Eesti poodides, ent kohal on ettevõte ka Lätis ja Leedus. Ligi 30 põhitoote seas on praegu müügihitid apelsinimahl, tomatimahl, inuliiniga ploominektar ja multivitamiininektar. Hästi pidavat minema veel ananassimahl, mis on eriti populaarne Leedu turul.
23-protsendiline kasv
Firma tootejuht Annika Kästik tõi näiteks liitristes tetrapakkides mahlad ja mahlatooted, mille müügi maht on esimesel poolaastal suurenenud eelmise aasta sama ajavahemikuga võrreldes koguni 23 protsenti. Otsest seletust ta sellele anda ei osanud, ent nentis, et tehas oli teinud juba enne suvehooaja algust tootmise plaanimises ja töökorralduses muudatusi ning need näivad olevat end õigustanud.
Olgugi et sõnum on kokkuvõttes positiivne, möönsid mõlema ettevõtte esindajad, et saanuksid kuuma suve puhul ilmselt kiidelda veel paremate tulemustega. Elementaarne: inimesed janunevad palava ilmaga kõikvõimaliku keelekaste, olgu alkoholi, karastusjookide või mahla järele ikka rohkem kui jahedal ajal.
«Ilm on meie ärisektoris kahtlemata äärmiselt tähtis, seepärast julgen uskuda, et palavuse korral oleksime saanud hulga lisatellimusi,» lausus Ivo Kikas. «Ehkki häda pole ka nüüd midagi, olen kindel, et nigel suvi on mõjunud kõigile joogitootjatele: kui jaanipäeval sajab, siis külma õlut ei jooda.»
SELGITUS
Ivo Kikas,
Karme juhataja
Igasuguses ettevõtluses kehtib põhimõte, et alati võiks parem olla. Teisalt pole meil praegu põhjust millegi üle nuriseda: kehva suve kohta on pilt igati optimistlik.