Soovides teada, mil määral mõni teema inimeste meeli erutab, proovige saada ülevaadet, kui palju rahvas selle kallal hambaid on teritanud. Sisestasin otsingumootoreisse sõna «nali» paaris paljude ametinimetustega ning selgus, et õpetaja kogus selles koosluses rohkem vasteid kui poliitik, arst, kohtunik, politseinik, teadlane, müüja või autojuht. Üksnes vangivalvur ja president tegid talle pika puuga ära.
Kindlasti võlgnevad pedagoogid oma märkimisväärse populaarsuse Jukule, sellele igipõlisele vastandujale, kes toob talle omasel süüdimatul ja halastamatul moel nüüdisfolklooris esile targa narruse ja narri tarkuse. Minu silmis on see alati olnud tuum, mida koolis õppida ja õpetada. Kindlasti ei saaks ma eelmises lauses kasutada sidesõna «või», sest nendes tegevustes on rollid lahutamatult põimunud.
Aastaarvud, grammatikareeglid, teoreemide tõestus, valemid ja süsteemieetika moodustavad üksnes hädavajaliku kondikava, mille varjus peaks tuksuma teadmine, et kõike ei saa mõõta ühikutes ega allutada loogikale.
Kusagil horisondi taga paralleelsed sirged ristuvad, öelgu õpikud mida tahes. Nähtava maailma serval aimuvast punktist, kus raudteerööpad kokku ja seejärel teineteisest üle jooksevad, lendab edasi meie kujutlusvõime. Ja kui temagi tiivad enam ei kanna, jätkab teed usk.
Jah, loomulikult võib eelkirjeldatut nimetada silma- ja meelepetteks. On otstarbekas seda endale tunnistada, kuid sama tähtis on taibata, et alati saab näha ka teisiti. Viimase mõistmisest algavad nii sallivus kui himu avastada ja luua — inimeseks olemise alged.