Meie maailm on valgete liblikate peatuspaik

Tiina Sarv
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kunstnik Mare Saare jäädvustas oma teostes Jaapanis tajutud looduse ajatut ringkäiku.
Kunstnik Mare Saare jäädvustas oma teostes Jaapanis tajutud looduse ajatut ringkäiku. Foto: Elmo Riig / Sakala

Mare Saare näitus «Lennates ära» Olustvere klaasikojas on väga jaapanlik ja isiklik, ühtaegu õrn ja intensiivne.

Hukkasaanud pisike valge liblikas suletud šinto pühamu kivist trepil, kus kunstnik istus ja bussi ootas, sai tema jaoks hetkega sümboliks, alguseks ja lõpuks, millest sünnib uus algus. Ta tegi seal vaid ühe foto.

Kõikide liblikate algpilt

«See on kõikide minu liblikate algpilt. Tegin selle ümber terve näituse,» ütleb Mare Saare.

Tema klaasile sulatatud Jaapani looduse motiive on jaapanlased pidanud ehedamaks kui omaenda loodud kujutusi.

«Hakkasin mõtlema, miks ma ei suuda Eestist niisugust asja kokku panna, aga jaapanlased seletasid selle ära: kodus läheme paljudest ilusatest asjadest ja paikadest mööda neid märkamata, sest meil on kiire. Eile jalutasin rahulikult Suure-Jaani järve ääres ja leidsin, et siit saaksin ju ka näituse,» räägib kunstnik.

«Mälestuste kustutamine» on van Eycki stiilis kaksikautoportree, mille keskele on graveeritud ja hiljem sealt kustutatud pilt emast, kellega kunstnik väga sarnaneb.

Jaapanis valminud ja sealsest näitusest üle jäänud detaile näeb töödel «Vaadates aeda», samuti tükikest ema 1954. aasta pulmakleidi kangast.

Mälestused, haprus, ajutisus.

Sisaldab eri tähendusi

«Lennates ära» hõlmab eri tähendusi. Kunstnik ütleb, et ta ei näe ka päris lõpus pimedust, vaid tahab öelda, et kõik on loogiline ja loomulik. Just Jaapanis kogetud looduse ajatu ringkäigu tajumine on talle toonud meeleseisundi, mida võiks kirjeldada kui rahulolu ja leppimist.

«Seda kõike ei pruugi aga üldse nii sügavalt ja filosoofiliselt võtta. Ära lendamas oleme sageli. Nagu ma näituse avamisel ütlesin, on ka minul praegu kolm lennukipiletit taskus, nii et selleski mõttes oleme kogu aeg lennus.»

Viimasel ajal on Mare Saare kasutanud oma töödes palju fotosid. Ta trükib tahmaprinterist foto välja, töötleb seda ja sulatab klaasile. Pilti pärast üle maalides on võimalik saada eri värvinüanssidega täiendatud vanaaegne seepiavärvi tulemus.

Algul olid kõigil Mare Saare näitusetöödel nimed ja sildidki valmis. Siis aga sattus ta ühe vana Jaapani meistri haikule ja leidis, et rohkem pole vaja midagi öelda.

Matsuo Bashõ on XVII sajandil kirjutanud:
Meie maailm
on liblikate peatuspaik
kord on nii kord naa
(Rein Raua tõlge)

Üha enam fotografeerimisse armunud klaasikunstnik on välja pannud ka oma fotoraamatu, mida on võimalik internetist endale tellida.

Osa praeguse näituse töödest läheb edasi näitustele Riiga ja Austria linna Grazi.
Olustvere klaasikojas on «Lennates ära» üleval augusti lõpuni.

NÄITUSED
Olustvere klaasikojas on sel suvel mitu näitust ja neid saab vaadata augusti lõpuni.

• Praegu on üleval Mare Saare näitus «Lennates ära».
• Augusti algul avatakse koja väiksemas saalis Malle Karik-Hallimäe väljapanek.
• Mõisahoone teisel korrusel on Sarah Gilberti meistriklassis valminud tööd.
• 31. augustil ja 1. septembril on USA kunstniku Jocelyne Prince’i performatiivne klaasitegu, mille käigus valmistatakse klaasist merelaineid.
Allikas: Mare Saare

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles