Vanasõidukid kogunesid Viljandis kindrali auks

Karl-Eduard Salumäe
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vabaduse platsile kogunes umbes 30 vanasõidukit, mis pakkusid tänu heale tehnilisele seisukorrale silmailu.
Vabaduse platsile kogunes umbes 30 vanasõidukit, mis pakkusid tänu heale tehnilisele seisukorrale silmailu. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Suur osa Viljandi Vabaduse platsist oli eile pärastlõunani auväärses eas neljarattaliste päralt, sest sealt anti start kindral Laidoneri mälestuseks korraldatud vanatehnikasõidule.

1952. aasta Mercedes-Benz 300 Adenauer, 1956. aasta Cadillac Series 62 Hardtop Coupe, 1957. aasta Chevrolet Bel Air, 1960. aasta Rolls-Royce Silver Cloud, 1962. aasta Austin Healey Sprite Roadster — need autod moodustasid vaid ühe osa umbes 30-st pilkupüüdvalt heas seisukorras vanasõidukist, mis eile hommikul kella kümneks Vabaduse platsile veeresid. Osalejaid oli lisaks Eestile Soomest ja Lätist.

Mälestust kindralist hoitakse elus

2009. aastast korraldatav «Kindral Laidoneri memoriaal» sai ürituse ühe korraldaja, mittetulundusühingu Virtuaalne Vanatehnikaklubi liikme Märt Aarne sõnul pealkirja soovist omaaegse sõjaväelase ja poliitiku Johan Laidoneri mälestust elavana hoida.

«Kui inimesed märkavad vanasõidukitel Laidoneri nime, hakkavad nad meenutama, kes ta selline oli,» arvas Aarne. «Vanemad inimesed teavad Laidoneri hästi, nooremad enam mitte.»

Vanatehnikasõidu marsruut on igal aastal erinev ja Viljandist algas see esimest korda. Paar-kolm päeva kestev retk ei jää iga kord Eesti piiridesse, näiteks eelmisel aastal käidi ühiselt ära Soomes Turu linnas.

Orienteerumismäng ja stiilipidu

Pärast ürituse ametlikku avamist Laidoneri ratsamonumendi juures starditi ühekaupa ristsõnalisele orienteerumismängule, milles tõi edu Viljandi ajaloo ja Johan Laidoneri elu tundmine. Mängule kulus poolteist tundi, pärast seda naasti Vabaduse platsile.

Võistluse teine osa kujutas endast stiili- ja kostüümivõistlust. See oli ka põhjus, miks osalejad kandsid oma sõiduki tootmisaastaga kokku passivaid rõivaid.

1937. aasta Cadillaciga sõitnud Toomas Kirsipuu ei piirdunud vanaaegse lõikega ülikonna kandmisega, vaid oli kaasa võtnud ka Thompsoni automaatrelva maketi. Omal ajal sõitsid selliste autodega ju gangsterid.

Kirsipuu ostis Cadillaci neli aastat tagasi oksjoni kaudu USA-st.

«Stiil,» vastas ta küsimusele, mis talle konkreetse auto juures enim meeldib.

Toomas Kirsipuu abikaasa Anu Kirsipuu lisas, et nõnda vana sõiduki kohta on see ka väga luksuslik. «Isegi kodus pole nii head diivanit, kui on selle auto tagaiste,» ütles ta.

Märt Aarne rääkis, et ehkki romusid ei taheta Laidoneri mälestussõidule lubada, pole osalevate neljarattaliste tehniline seisukord siiski kõige tähtsam aspekt.

«Mina ei vaata niivõrd autot, kuivõrd inimest rooli taga,» lausus ta. «Seltskond peab olema selline, et ühise laua taga oleks millestki rääkida.»

Vanad autod sõidavad kolme päeva jooksul Viljandist Pühajärvele, sealt Räpinasse ning edasi Värskasse ja Tartusse. Teekonda Pühajärvele alustati eile pärastlõunal.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles