Mopeedi kindlustamine paneb kukalt kratsima

Aivar Aotäht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alates juulist tohib sõita ainult sellise mopeediga, mis on maanteeametis arvele võetud, makstud sõiduki registreerimise ja numbri väljastamise riigilõiv ning tasutud ka liikluskindlustuse eest.
Alates juulist tohib sõita ainult sellise mopeediga, mis on maanteeametis arvele võetud, makstud sõiduki registreerimise ja numbri väljastamise riigilõiv ning tasutud ka liikluskindlustuse eest. Foto: Elmo Riig / Sakala

Kui seni on säärevääristajana tuntud sõiduriist olnud odav võimalus jalavaeva vähendada, siis kohustuslikuks saav liikluskindlustus teeb sellesse oma korrektiivid.

Juulist alates peab mopeed olema maanteeametis registreeritud ja kasutuses oleva aja eest on vaja tasuda liikluskindlustus — olgu siis tegu äsja poest ostetud särava pilliga või sügavast Vene ajast pärit muuseumihõngulise punnvõrriga.

Nagu kindlustuse puhul kombeks, sõltub kõik asjaoludest. Aktsiaseltsi Seesam Insurance turundusspetsialist Eve-Liis Arvisto ütles, et mopeedi liikluskindlustuse hinda mõjutavad kindlustatu vanuse ja varasema liikluskäitumise kõrval mopeedi tehnilised näitajad ja sõlmitava lepingu tüüp.

«Makset kujundades arvestatakse liikluskindlustuse statistikat, jälgitakse konkreetset tüüpi sõidukiga juhtunud kahjude arvu ja rahas väljenduvat suurust,» lisas ta. «Mopeedi puhul on tähtis tegur suur isikukahju oht. Pealegi pole enamikul mopeediga liiklejatel mootorsõiduki juhtimise õigust ja seetõttu tunnevad nad liiklusseadust pahatihti puudulikult. Sellepärast ongi mopeed suurema riskiga.»

Suured hinnakäärid

Eve-Liis Arvisto tõi Seesamist paar hinnanäidet: kui kindlustusvõtja on alla 21-aastane ning tal puudub liikluskindlustuse ajalugu — tema nimel ei ole olnud ühegi mootorsõiduki liikluskindlustust —, on pooleaastase EI-lepingu (poliis ei pikene automaatselt) hind 274.50 eurot. Aastane JAH-leping (poliis pikendatakse automaatselt) maksab aga 176.19 eurot.

Need ei ole trükivead. «Mopeedi liikluskindlustuse maksed on mõnel puhul tõepoolest üsna suured,» lausus ta.

Soodsama näite tõi Arvisto 40-aastase mopeediomaniku kohta: JAH-lepinguga maksaks pool aastat 62.82 ja aasta 121.93 eurot.

Kui tema sõnul ei sõltu mopeedi kindlustusmakse Seesami puhul sellest, kus sõidukit kasutatakse, siis ERGO kindlustuse puhul on asi teisiti.

Aktsiaseltsi ERGO Kindlustus transpordikindlustuse osakonna juhataja Kaido Naarits ütles: «Tihedama liiklusega piirkondades võib olenemata vanusest ja kliendi kindlustusajaloost makse olla isegi 50 protsenti suurem kui väiksemates kohtades.»

Ta tõi näiteks 16-aastase mopeediomanikust kindlustaja, kel ei ole varem liikluskindlustust olnud: viljandlane maksaks poole aasta eest 19.73, tallinlane aga 32.99 eurot. Aasta peale teeks see 39.46 ja 65.98.

40-aastane mopedist, kes ei ole varem liiklusõnnetusi põhjustanud, saaks hakkama üle kolme korra odavamalt. Näiteks Viljandi mehe poole aasta makse oleks kõigest 6.05 eurot.

Aktsiaseltsi Salva Kindlustus kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt tõi näite Viljandis elava 36-aastase hea kindlustusajalooga kliendi kohta.

«Poole aasta makse oleks tal 20.95 eurot, üks kuu eraldi 9.37 eurot,» ütles ta. «Olematu kindlustusajalooga 57-aastane pealinlane peaks selle näite puhul tasuma poole aasta eest 40.55 ning ühe kuu eest 14.23 eurot.»

Kivirüüt lisas, et mida pikemaks perioodiks kindlustuspoliis sõlmida, seda väiksem tuleb kindlustuspäeva maksumus.

«See tuleneb asjaolust, et poliisi väljastamise kulu on näiteks ühepäevasel ja pooleaastasel poliisil üks ja seesama. Samuti sõltub poliisi hind kindlustuse ostmise kohast: kui osta see internetist või kindlustusautomaadist, ei osale poliisi väljastamises klienditeenindaja ja kulud on väiksemad,» rääkis ta.

If Kindlustuse kommunikatsioonijuht Rain Porss soovitab kindlustada vähemalt kuueks kuuks korraga, sest siis on võimalik saada järgmisel aastal suuremat kahjudeta aastate soodustust.

«Ifi hinnad on kõige soodsamad meie e-büroos, kus liikluskindlustuse saab 10-protsendilise soodustusega,» lausus ta ja tõi üldistatud näite 30-aastase Viljandimaal elava kliendi kohta: too peaks mopeedi pooleaastase liikluskindlustuse eest tasuma 18.90 eurot.

Kui avariideta liigelnud klient on varem mootorratast või mopeedi kindlustanud, võib tema poolaastamakse piirduda 10.80 euroga. Seevastu 18-aastane viljandimaalane peab elu esimese mopeedi pooleaastase liikluskindlustuse eest tasuma 38.70 eurot.

RSA Kindlustuse kindlustusdirektor Arvi Luhakooder avaldas mopeedi liikluskindlustuse aastase maksumuse, sest mida pikem periood, seda soodsam. Tema sõnul küsib RSA Kindlustus aastase poliisi eest eeldatavasti 25—60 eurot.

«Kui kindlustusvõtja otsustab mingil põhjusel, näiteks talve saabudes kindlustuse katkestada, maksame kasutamata jäänud perioodi eest raha tagasi,» lausus Luhakooder. «Täpsemat infot saab, küsides kindlustuspakkumist.»

Erinevad tegurid

Aktsiaseltsi Salva Kindlustus kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt tõi välja samad kindlustusmakse kujunemise põhjused mis tema kolleeg artikli alguses, aga täiendas, et oma osa mängib ka kindlustuse ostmise koht ning samuti mõjutab Salva puhul kindlustusmakse suurust mopeedi kasutamise piirkond.

«Maksete baassuurus sõltub mopeedide tekitatud kahjudest ka üldiselt,» lausus ta. «Et nende kindlustamine alles algab, saab eeldatavalt mingil määral võrdlusi tuua mootorrataste kahjudega, aga ilmselt on mopeedijuhtide sõidukogemus väiksem, sest iga täisealine inimene võib hakata selle sõidukiga liiklema lisakoolituseta.»  

Nagu Kivirüüt märkis, mõjutab mopeedi liikluskindlusmakse suurust ka asjaolu, et õnnetuse tagajärjel saavad juht ja kaassõitja ilmselt rohkem kahju, kui saaksid turvapatjadega autos viibijad.

«Eesti liikluskindlustuse seaduse alusel hüvitatakse kõik süüdlase sõidukis viibiva kaassõitja isikukahjud ja kulutused, mida on teinud juhile raviasutus. Võttes arvesse, et mopeediga sõitjad on liikluses suhteliselt kaitsetud, määravadki peamiselt need kahjud mopeedide liikluskindlustuse makse suuruse.»

Arvi Luhakooder märkis, et eri tegurid mõjutavad hinda erinevalt.

«Juhi vanus võimaldab otsustada, kui suur on tema liikluskogemus. Tähtis hinna arvestamise tegur on riskikoefitsient, mis tõuseb või langeb sõltuvalt kindlustusvõtja kindlustusajaloost: mida kõrgem on riskikoefitsient, seda kallim on makse,» nentis ta.

Küsimusele, kas mopedisti sugu võib kindlustusmakse suuruses samuti rolli mängida, vastas Luhakooder eitavalt. «Seda ei luba ka seadus,» lausus ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles