/nginx/o/2025/05/29/16876730t1h938a.jpg)
EKRE fraktsioon esitas Viljandi vallavolikogu aprilli istungil volikogule menetlemiseks tuuleenergeetika eriplaneeringu lõpetamise eelnõu. Minuni on jõudnud mitme inimese küsimus, miks eelnõu ei ole maikuu istungi päevakorras. Selgitan lähemalt olukorda ja seisukohti.
19. mail lepiti koalitsiooni koosolekul kokku, et enne eelnõu suunamist volikogu komisjonidesse ja ka volikogu istungile on vaja koostada õiguslik analüüs. Peamiselt on vaja saada vastus kahele küsimusele. Esiteks: kas eelnõu vastuvõtmisel võib tekkida eriplaneeringust huvitatud isikutel (arendajatel) rahaliste nõuete õigus valla suhtes? Teiseks: milline on otsuse põhjal tekkiva kohtuvaidluse perspektiiv? Kas pigem on tõenäoline, et vald kohtuvaidluse võidab, või pigem, et ta kaotab? Seega on tarvis mõista, millised riskid otsuse vastuvõtmisega kaasnevad.
Miks on vajalik analüüs? Miks ei saa tugineda olemasolevale praktikale? Põhjus on selles, et niisugust praktikat ei ole. Planeeringu menetluste lõpetamine menetluse sellises etapis on äärmiselt haruldane. Planeerimisseaduse paragrahv 97 annab eriplaneeringu lõpetamiseks kolm konkreetset võimalust. Üheselt ja lihtsalt pole praegu võimalik ühegi sätte alusel planeeringut lõpetada.
EKRE esitatud eelnõu on 14 lehekülge pikk. See koosneb väga paljudest väidetest, mille õigsust on keeruline vaid eelnõu lugemisega kontrollida. Seetõttu võtab ka eelnõu läbivaatamine juristidel aega.
Levib väide, et vallasekretär kiitis eelnõu heaks. See on pooltõde. Volikogu töökorra järgi on vallasekretäri ülesanne tagada eelnõude vastavus haldusdokumentide vorminõuetele. Vallasekretär ei analüüsinud eelnõu põhjendusi ega andnud eelnõu sisule juriidilist hinnangut. See töö on mahukas ning nõuab vallavalitsuseväliste juristide kaasamist.
Mitu inimest on seadnud kahtluse alla eelnõu volikogu päevakorrast väljajätmise legitiimsuse. Viljandi valla põhimääruse kohaselt on volikogu esimehe pädevuses volikogu istungi päevakorra projekti koostamine. Minu allkirjastatud päevakorra projektis eelnõu ei ole. Ükski norm ei kohusta eelnõu lülitama järgmisele volikogu istungile. Kuigi Ülo Tuvi on Sakalale öelnud, et andis eelnõu üle koos 350 allkirjaga, on oluline märkida, et eelnõu algataja on EKRE fraktsioon, see ei ole rahvaalgatuse eelnõu.
Minu silmis on EKRE algatatud eelnõu kiirustamine. Planeeringud on olemuselt uurivad ja analüüsivad, nende käigus võib lahendus sõltuvalt kogutud andmetest oluliselt muutuda. Kõnealune eriplaneering on selle ilmekas näide.
Juhin tähelepanu, et juba 2022. aasta juunis algatatud planeeringu esmases lahenduses ei tehtud ühtegi kitsendust tuulikute paigutusele, tihedusele, kõrgusele ega muule. Volikogu algatas eriplaneeringu protsessi ja uurimise kogu valla territooriumil. Uuringute ja analüüside järel on sobilike piirkondade arv järjest vähenenud. Praegu on sõelale jäänud kaheksa ala kuni 89 tuuliku püstipanekuks. Samas planeerimise protsess alles käib, uuringud on pooleli ning välistavaid tegureid võib veel lisanduda.
Igati loogiline on viia pooleli olevad planeerimistegevused, sealhulgas avalik väljapanek ja avalikud arutelud, lõpuni. Kui planeerimise protsess on lõpusirgel, on tavapärane, et volikogu langetab kogutud informatsiooni alusel otsused. Nägemus, milleni on planeeringu koostajad jõudnud, võib veel muutuda paremuse poole (näiteks vähem tuulikuid ja madalamad). Kui volikogu eriplaneeringu vastuvõtmise hetkel leiab, et kõik uuringud ja menetlustoimingud läbinud planeeringulahendus ei ole sobiv, on võimalik planeering tagasi lükata.
Tark ei torma ja langetab otsused planeerimismenetluse lõpus. EKRE eelnõu jõuab igal juhul volikogu istungile, kui see on läbinud põhjaliku analüüsi. Enne seda on eelnõu volikogu istungile lisamine vastutustundetu.