Skip to footer
Saada vihje

JUHTKIRI Ka head tehes ei maksa kiirustada

Sakala logo

Viljandi Kesklinna koolis matemaatikaeksami tulemuste liiga rutakast väljahõikamisest põhjustatud ebameeldiv olukord tekitab mitmesuguseid mõtteid. Need neli õpilast, kellele teatati esialgu positiivne hinne ja mõne päeva pärast, et nad peavad siiski korduseksamile minema, oleksid oma läbikukkumisest teada saanud nii või naa. Ainus kahju on nüüd see, et neid õpilasi väntsutati asja eest, teist taga emotsioonide Ameerika mägedel. 

Niigi stressis lõpetajatel lootuste üleskruvimine ja seejärel neile külma dušina kehvade uudiste teatamine on samas midagi enamat kui "ainult". Kõikides Eesti koolides on lõpetajad murelikud ja närvis, aga haridus- ja noorteameti kinnitusel valis üksnes Kesklinna kool sellise meetodi, et pakkus pooltoorest tainast piruka pähe.

Mustvalgel kirjapanduna tunduvad eksamikomisjoni otsused tõesti kummalised. Küsimusi on peaaegu sama palju kui ühes korralikus eksamitöös. Miks ei istunud komisjoni liikmed kohe laua taha, et alustuseks ühiselt hindamisjuhend üle vaadata, nagu lõpuks siiski tehti? Elukogemus peaks ju ütlema, et esialgsed tulemused ei pruugi õiged olla ning asi vajab ülevaatamist ja arutamist. Ja kuidas hindamisjuhendi põhjalik lahtiseletamine hakkas hindeid üleüldse allapoole tooma? Kuidas on võimalik, et juba õigeks hinnatud lahenduskäik osutub valeks?

Iseenesest on see kõik täiesti kaootilise eksamiperioodi ajal tavaline tegevus. Eksamitööd parandatakse, kontrollitakse üle, kontrollitakse veel, arutatakse piiripealseid juhtumeid ja õpilaste kohati väga leidlikke vastuseid. Just sellepärast teised koolid ei kiirustagi õpilaste tulemuste väljahõikamisega eksamikomisjoni esialgsete tulemuste pealt.

Paljutki võib välja vabandada sellega, et inimesed teevad ikka vigu. Isegi siis, kui on täiesti siiralt tahtnud head nagu Kesklinna koolis, kus asja taga oli üksnes soov närvis õpilasi kiiresti kas maha rahustada või siis anda neile teada, et õpik tuleb uuesti ette võtta. Aga hakata eksamitöid parandama ilma juhendit ühiselt läbi lugemata on ju sisuliselt sama, kui õpilane hakkaks tekstülesannet lahendama enne teksti läbilugemist. Tagajärg on mõlemal juhul tõenäoliselt läbikukkumine.

​Nõnda saimegi eksamilt lisaks hinnetele õppetunni: kunagi ei maksa kiirustada.

Kommentaarid
Tagasi üles