Saada vihje

JUHTKIRI Kauge otsus puudutab lähedalt

Sakala logo
Sakala logo Foto: Sakala

Euroopa Komisjon tegi eile teatavaks esimesed mullu jõustunud digiturgude määruste alusel määratud karistused, millega trahviti Apple’it 500 miljoni ning Facebooki, Instagrami ja WhatsAppi pidavat Metat 200 miljoni euroga. Ehkki esmapilgul tundub keeruliste seadusepügalate jõustamine kauge ja keeruline ning see meid justkui ei puudutaks, mõjutab see samm tegelikult peaaegu igaühe taskut.

Esiteks tasub mõista, et paljud digimaailma regulatsioonid on meile olulisemad kui nii mõnigi Eesti tarbijakaitsenõue, sest need puudutavad hiigelkontserne, kelle teenuseid kasutavad sajad miljonid inimesed. Kui üks kauplus jätab saiakestele õige kuupäeva panemata, saavad aegunud tooteid ostes kahju üksikud inimesed. Kui aga Apple suunab kõiki iPhone’i omanikke kasutama tasulisi rakendusi, ehkki neile on ka tasuta alternatiive, võtab see kogu Euroopa tarbijate taskust märkimisväärse summa, ilma et inimesed ise sellest esimese hooga arugi saaksid. Sama lugu on Facebooki eelmise aasta pakkumisega, mille järgi said kasutajad vähendada oma isikuandmete kasutamist reklaamide suunamisel ainult siis, kui nõustusid tasulise teenusega.

Digiturgude määruse rakendamine on vaid üks viise, millega Euroopa Komisjon netihiiglasi pihtide vahele tahab võtta ning loob loodetavasti võrdsema pinnase USA gigantide ja kohalike ettevõtete vaheliseks konkurentsiks. Samal ajal saab sellest kahtlemata kaart Euroopa Liidu ja Ameerika Ühendriikide parajasti lahti rulluvas kaubandussõjas, mis on kõnealuse otsuse teine oluline aspekt.

Kommentaarid
Tagasi üles