Autoomanikud ostavad agarasti uusi tulekustuteid ning lasevad vanu korda teha, sest levib jutt liikluspolitsei algatatud kustutikontrollimise kampaaniast.
Trahvihirmus autojuhid ostavad agaralt tulekustuteid
Tamrex Ohutuse osaühingu Lõuna-Eesti müügijuht Taimo Tammepõld ütles, et autoomanike huvi tulekustutite kontrollimise vastu elavnes kümmekonna päeva eest.
«Kontrollis käib tavapärasest neli-viis korda rohkem autojuhte,» rääkis müügijuht. Tamrex on üks kahest Viljandimaa firmast, kus vajaduse korral saab kehvas seisus kustuti uuesti täita või selle asemele uue osta.
Tamrexi poest ostetakse enamasti ühe- ja kahekilogrammiseid kustuteid, mis sobivad sõiduautodele. Müüjate sõnul on müük kõvasti kasvanud ning praegu kaupa jagub.
Ka osaühingu Viljandi Toome kauplusest öeldi, et nõudlus on väga suur ning esmaspäeval tuuakse kaubale lisa. Rohkem ostetakse ühekiloseid kustuteid, kuid küsitakse ka kuuekiloseid, mis sobivad ruumidesse.
Viljandimaa tuletõrjeühingu töökojast käib igal tööpäeval läbi paarkümmend inimest, et lasta spetsialistidel auto tulekustuti üle vaadata ja vajaduse korral uuesti täita.
Tuletõrjeühingu juhatuse esimees Toomas Henk ütles, et seni tundsid inimesed tulekustutite kontrollimise vastu leiget huvi, kuid pärast seda, kui levis jutt, nagu oleksid politseinikud aegunud kustutite omanikke trahvinud, leidsid juhid ruttu tee tuletõrjeühingu töökotta.
«Tavaliselt tilkus kaks-kolm inimest, nüüd käib kontrollis või hooldusel 15—20 autoomanikku päevas,» rääkis Henk.
Enamik kolmapäeval kustutit kontrollida lasknud inimesi tunnistas, et seda vajalikku toimingut tegema sundis neid kartus kopsaka trahvi ees, mis jääb vahemikku 600—3000 krooni.
«3000 krooni on suur summa, seda küll maksta ei tahaks,» nentis üks kohaletulnutest.
Neil, kelle kustuti on valmistatud aastal, mis lubatud kümnendi sisse kuidagi ei mahu, soovitab Toomas Henk osta uue kustuti. Ka väikene kustuti on targem uus võtta, kuid kuuekilose kustuti täitmine maksab umbes pool uue hinnast.
Kontrollimiseks tuleb kustuti lasta üle vaadata aasta või kahe tagant, see sõltub kasutusotstarbest ja hoidmiskeskkonnast. Kui kontrollija leiab kustutil olevat puudusi, võetakse ette hooldus. Tavaliselt tehakse seda kümne aasta järel.
Jälgi kustutit!
Kustuti peab hooldusesse tooma kindlasti pärast selle kasutamist, aga ka siis, kui manomeetri osuti on rohelisest sektorist allpool. Töökorras kustuti on tavaliselt splinditud ja plommitud.
«Omanik saab kustutit kontrollida nii, et koputab selle pihta. Kui kostab justkui liiva sahisemist, on pulber korras,» kirjeldas Toomas Henk.
Viljandi politsei vanemkomissari Alvar Pähkeli sõnul pole politsei kustutite kontrollimise kampaaniat alustanud ja tegemist on pigem rahva seas leviva kuulujutuga. «Selliste vahendite korrasolekut kontrollitakse ju ennekõike tehnoülevaatusel,» lausus ta. «Iseenesest on muidugi hea, et autoomanikud on hakanud kustutitele rohkem tähelepanu pöörama, sest avarii korral võib sellest inimeste elu sõltuda.»