/nginx/o/2025/02/11/16649059t1ha799.jpg)
Häirekeskusele on laekunud teateid, et kelmid on asunud petukõnede tegemiseks kasutama riigiinfo telefoni või sellega sarnast numbrit.
Häirekeskusele on laekunud teateid, et kelmid on asunud petukõnede tegemiseks kasutama riigiinfo telefoni või sellega sarnast numbrit.
Häirekeskuse kriisijuhi Janek Muraka sõnul on inimestele helistatud numbritelt 61247 ja +372 600 1247, millest viimane on riigiinfo telefoni ametlik pikk number. Samuti on võetud ühendust suhtlusrakenduse Telegram kaudu, kus kasutatakse numbrit 1247.
Petturid tutvustavad end kui politsei töötajaid ning teatavad, et inimesel on probleeme krediidiga, mistõttu soovivad nad aidata. "Meile teadaolevalt on kõned venekeelsed. Petukõnedele omaselt küsitakse paroole ja teisi andmeid, et mure lahendada," ütles Murakas. "Oluline on meeles pidada, et riik ei küsiks paroole ega krediitkaardi andmeid."
Muraka sõnul võib kodanik riigiinfo telefonilt kõne saada juhul, kui ta helistas numbrile 1247 ja liin oli hõivatud, kui ta on soovinud tagasihelistamist või kui sellesisuline palve on tulnud koostööpartnerilt. "Riigiinfo telefoni operaator võtab inimesega ühendust üksnes eelneval kokkuleppel, näiteks andmaks lisainfot," lisas ta.
Erandjuhtudel on riigiinfo telefonilt helistatud Eestis asuvatele inimestele, kui seda on palunud mõni koostööpartner. Näiteks aastatel 2022–2024 helistati Eestis viibivatele Ukraina sõjapõgenikele ning 2023. aastal anti inimestele teada vajadusest uuendada ID-kaardi sertifikaate. Sellistel juhtudel on alati tehtud avalik eelteavitus ja lisatud info kodulehele www.hairekeskus.ee.
Riigiinfo telefonilt helistades kuvatakse üksnes numbrit 1247 ning kõne alustades annab operaator teada, et helistatakse riigiinfo telefonilt. "Et möödunud aastaga lõppes Ukraina sõjapõgenikele helistamise projekt, siis kodanikele helistades alustame kõnet alati eesti keeles," lisas Murakas. (Sakala)