Sõjamasinad on kuum oksjonikaup

Egon Valdaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
See 1963. aasta Mercedes Unimog leidis kolmapäevasel oksjonil ostja 22 000 krooni eest.
See 1963. aasta Mercedes Unimog leidis kolmapäevasel oksjonil ostja 22 000 krooni eest. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Viljandis tegutsev Oksjoni Korralduse osaühing võitis õiguse korraldada Eesti kaitseväe mahakantud masinate müüki ning kolmapäeval aset leidnud esimesel internetioksjonil leidis ostja 20 autot.


Oksjoni Korralduse Osaühingu juht Raul Alliksaar ütles, et internetikeskkonnas haamer.net läks müügile 25 sõjamasinat ja rohkesti pakkumisi tuli neile kõigile. Viis veokit jäi siiski müümata, sest keskkonnas tekkinud viperuste tõttu ei saanud viimases voorus nende ostmiseks pakkumisi teha.



Sõidukite alghind oli 500 —4000 krooni ehk müüjate sõnul pool vanaraua hinnast. Pakkumiste käigus tõusis keskmine müügihind 10 000 — 30 000 kroonini.



Kõige kallimalt, 69 000 krooniga müüdi kraana MAZ. Odavaimalt, 400 krooni eest leidis ostja tsisternauto GAZ-52.



Vanim auto oli 1946. aasta Mercedes 911. Selle hind tõusis oksjonil üle 40 000 krooni, aga pakkumine jäi tehnilistel põhjustel pooleli.



Raul Alliksaar rääkis, et mahakantud masinad sobivad ekstreemsetesse oludesse ning sõidavad nii suvel kui talvel.



«Nii mõnigi masin passib hästi talutöödeks, eriti vintsi ja kraanaga veokid,» selgitas firmajuht. «Samuti on sellised sõidukid hinnas militaarturismi ja jahi harrastajate hulgas. Mõni staabiauto sobiks isegi liikuvaks suvilaks.»



Enamik autosid on Alliksaare kinnitust mööda bensiinimootoriga ning see on ka üks põhjusi, miks Eesti kaitsevägi, kel on plaanis üle minna NATO ühtsele kütusestandardile ehk diislikütusele, soovis neist vabaneda.



Müügile pandud autode väljalaskeaeg jäi enamasti 1960. ja 1990. aasta vahele. «Nende läbisõit on üllatavalt väike, enamasti alla 70 000 kilomeetri. Sõjaväes ei sõideta ju Tallinnast Tartusse, vaid õppustel,» kõneles oksjoni korraldaja.



Et kokkuvõtted on veel tegemata, ei osanud Raul Alliksaar öelda, kes olid põhilised ostjad, aga pakkumisi tegid teiste seas Hollandi ja Ühendriikide militaarkollektsionäärid.



Ta lubas, et vanade sõjaväemasinate oksjoneid korraldatakse edaspidi iga kuu.



Et tegemist on läänes toodetud autodega, on nende varuosi saada, ehkki need võivad sõiduautode omadest kallimaks osutuda. Igal masinal on tehniline pass, kuid tänaval sõitmiseks tuleb need kanda autoregistrisse ja läbida tehniline ülevaatus.



Enamikul autodel ei ole akut ning käivitamisel tuleb bensiin üles pumbata. «Kes neid proovima tuleb, peab ise aku kaasa võtma,» toonitas Raul Alliksaar.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles