Ometi võib ajalugu, «nagu see tegelikult oli», olla tuntud inglase Thomas Carlyle'i (1795—1881) niisama nimeka kaasaegse, sakslase Leopold von Ranke (1795—1886) arvates ka pastelselt lüüriline.
Paarkümmend aastat tagasi küsis nüüdne põllumajandusettevõtja Kalev Kreegipuu (Mooste) minult, kas ta peaks astuma Keskerakonda, kuhu teda kutsuti. Vastasin, et ei: vastasel korral ei saa temaga koos töötada, sest ta kaotab iseseisvuse.
Umbes kuu aega tagasi uuris riigikogu aseesimees Jüri Ratas, kas ta peaks Keskerakonnast lahkuma. Ta ei uurinud seda otse, vaid usaldusisiku kaudu, kuid teadis, kellelt vastust soovib, ja oli kindel, et küsimus edastatakse õigele inimesele.
Seekord ütlesin, et ärgu lahkugu, sest tal on pooleli mitu suurt asja, mida üksi ära ei tee, aga mis on pigem keskerakondlikud kui isiklikud. Kui Jüri Ratas erakonnast lahkuks, varastaks ta omaenese partei tagant.
Öeldes kord nii, kord naa, olingi pastelne.
See kõik võiks jääda seljataha, kui päevakorda poleks tõusnud kaks küsimust, milles oleks pisut kummaline inimesi instrueerida.
Üks seisneb selles, kuidas peaks Narva elama Eesti moodi. Imelik! Kui Peipsi-äärne vanausuline elab XVII sajandi moodi, peetakse seda loomulikuks, ent kui Narva elab Euroopa Liidu moodi, siis see on vale. Ajutise kontrolljoone järgi asub Narva vaieldamatult Euroopa Liidus, see ei ole uus uus Venemaa.
Kõneldakse, et Narvas on liiga vähe Eesti riiki — mitte põhiseaduslikul põhjal, vaid keskvõimu tähenduses. Meiesuguste mäletamist mööda korrutasid tsentristlikud sotsiaaldemokraadid kunagi, et riik on halb peremees.