/nginx/o/2024/11/27/16511012t1hd436.jpg)
Viljandi linnavolikogus opositsiooni kuuluv Isamaa saadikurühm tahab panna linnavalitsusele kohuseks tühistada kesklinnas turu parklas ajapiiranguga parkimine. Volikogu enamuselt selleks neljapäevasel istungil tuge ei paista.
Isamaa saadikurühm on esitanud volikogule eelnõu, mille vastuvõtmise korral saaks linnavalitsus korralduse tühistada turu parklas enda kehtestatud parkimiskord, mis ei luba seal autot üle kahe tunni hoida. Ligi aasta kehtinud korra tõttu on hulga trahve saanud töötajad, kes suure parkla kõrvale Viljandi haigla uut hoonet ehitavad.
Isamaa on aga volikogus vähemuse poolel ning enamuse ridadest mõttele toetajaid ei paista. Volikogu esimehe, valimisliidu Südamega Viljandis esindaja Helmen Küti sõnul polnud koalitsioon teisipäevaks, kaks päeva enne hääletust selget seisukohta kujundanud, sest nädala hakul jõudis raekotta esimest korda ka haiglaehituse peatöövõtja, ettevõtte Rand ja Tuulberg pöördumine. Tolles kirjas avaldab ettvõte Isamaa eelnõule toetust põhjendusega, et see lihtsustaks ehitajate tööd. Küti teada on peatöötvõtjate esindajad kutsutud raekotta ka sel teemal läbi rääkima ja lahendust otsima.
Linnapea Johan-Kristjan Konovalov ütles teisipäeva ennelõunal, et linnajuhid on kokkusaamise mõttele avatud, ainult et parkimiskorda linnavalitsus muuta ei kavatse. Ta väljendas sama seisukohta, mida kuu aega tagasi volikogu istungil: linnavalitsus on valmis peatöövõtjaga lahendust otsima, aga selleks peab initsiatiivi näitama peatöövõtja.
SEISUKOHT
KAIDO SOMELAR,
osaühingu Ehitustrust juhataja
Peatöövõtja seisukoht ei ole muutunud: näeme, et töömeeste kõndimisele ja kellakeeramisele minev aeg on kulu, ja tahaksime sellest kulust vabaneda. Ma loodan, et volikogu saab praeguse korra ehituse lõppemiseni tühistada. Kuidagi ei pea ka viisakaks seda survestamist, et kui peatöövõtja ohjasid ei võta, siis linn midagi ei tee.
Paar kuud tagasi probleemi avalikkuse ette toonud Viljandi ettevõtte Electrum juht Peeter Kuusk on Sakalale öelnud, et peatöövõtja ei näe vajadust asuda linnaga läbirääkimistesse ning on soovitanud alltöövõtjatel endal parkimismurele lahendus leida. Korra on asjaosalised raekojas siiski kokku saanud ja seal kinnitas peatöövõtja Kuuse sõnul, et ei näe probleemi ega hakka seda ka lahendama. "Saan sellest aru: nad on võõras linnas ega soovi siin konflikti minna."
Kuusk nentis, et tegu polegi otseselt ettevõtete probleemiga. Mure kimbutab haiglat rajavaid ehitusmehi – parkimistrahve ei maksa ju peatöövõtja ega ka alltöövõtjad, vaid nemad, kes nad autoga objektile sõidavad.
Kümmekond päeva tagasi edastas Kuusk Sakalale kaks tema firma töömeestele lühikese aja jooksul esitatud parkimistrahvinõuet. Seejuures avastas ta, et kui trahvi maksavad töömehed ise, siis trahviotsuse tühistamist taotleda või trahvi kohta pretensioone esitada nad ei saa, sest nad pole ei liisinguauto omanikud ega ka seaduse järgi selle vastutavad kasutajad.
Enne seda, kui Kuusk ehitajate parkimismure avalikkuse ette tõi, tegi ta linnavalitsusele mitu korda kirjaliku ettepaneku, et parkimiskorda kuni haigla valmimiseni muudetaks. Liiati polevat tema meelest parklas sugugi nii palju parkijaid, et ajapiirang oleks põhjendatud.
Nagu ütles linnapea, näitab praegune seis parklas, et kehtestatud kord toimib: vabu kohti leidub seal ka tipptundidel. Tema sõnul ei tule arutusele ka mõte kaotada kahetunnine ajapiirang kuni tuleva aasta 1. juunini, mil praeguse kava kohaselt peaks Viljandi kesklinnas kehtima hakkama tasuline parkimine.
"Ehitajatele vajalike tingimuste loomine on ikkagi peatöövõtja ülesanne," lausus Konovalov vastuseks küsimusele, kas see, kui linnavalitsuse ja ettevõtete omavaheliste arusaamatuste tõttu kannatavad ehitajad, kellest paljud võivad olla Viljandi enda kodanikud, on linnajuhtide silmis aktsepteeritav.
Linnapea on lahenduseks pakkunud, et peatöövõtja teeks linnale ettepaneku võtta parklas maad ehitajate jaoks kasutusse ja erinevalt tavakorrast oleks linnavalitsus nõus seda maad andma tasuta. Läbi on aga rääkimata, kuidas maa-ala teiste parkijate eest piirata ja kes peaks ehitajatele mõeldud ala korras hoidma.
Peatöövõtja esindaja, osaühingu Ehitustrust juhatuse esimees Kaido Somelar on Sakalale öelnud, et mõistab parkimisega tekkinud muret ja on üldjoontes sama meelt kui Peeter Kuusk, aga lahendust tal pakkuda pole.
Viljandi haigla ehituse üks esimesi valminud osi oli maa-alune parkla. Sinna peatöövõtja töömeeste autosid ei luba ning seda ei avata enne, kui ehitusobjekt on haiglale üle antud. Samuti ei lubata autosid haigla ette rajatud parkimiskohtadele, sest on oht, et need võivad sillutise rikkuda.
Parkimiskord Viljandis
Viljandi tänavate ääres ja linnale kuuluvates avalikes parklates on praegu parkimine tasuta. Erireegel kehtib turu parklas, kuhu on lubatud sõiduk jätta parkimisaja fikseerimise järel kaheks tunniks. Aega juurde osta pole võimalik ning lubatud ajapiiri ületamisel ootab juhti 20-eurone trahv.
Reegel hakkas kehtima tänavu jaanuaris ehk ligi aasta pärast seda, kui haigla ehitamine ettevõtete Rand ja Tuulberg ning Ehitustrust eestvedamisel pausi järel uuesti alguse sai.
Mujal linnas on parkimine ajaliselt või rahaliselt piiratud vaid eraparklates.
Linnavolikogus neljapäeval teisele lugemisele tuleva eelnõu kohaselt algab Viljandi kesklinnas tasulise parkimise ajastu 1. juunist.
Marko Suurmägi