/nginx/o/2024/09/13/16354446t1h89b4.jpg)
Viljandi kesklinna uuesti tasulise parkimise sisseseadmine on tingitud haigla kolimisest kesklinna ning vanalinna ettevõtjate murest, et linnas ei jätku parkimiskohti. Tasulise parkimise ala piirid võivad aga aja jooksul muutuda.
Linnapea Johan-Kristjan Konovalov nentis, et parkimiskohtadega on linnas mure olnud alates 2013. aastast, kui linnajuhid siin tasulisele parkimisele lõpu tegid. Konovalov töötas eelmisel kümnendil aastaid linnavalitsuse avalike suhete ametis ja meenutas, et parkimisega seotud mured olid kogu aeg päevakorral. Nagu need on päevakorral olnud ka selle viie kuu jooksul, mil ta on olnud linnapea.
Johan-Kristjan Konovalov, mis probleemi linnavalitsus tasulise parkimise ala loomisega lahendada püüab?
Peamine põhjus on haigla ehk Tervikumi tulek kesklinna. Ehkki uue maja all on ligi 200 parkimiskohta, näeme, et parkimiskoormus ümbruskonnas suureneb. Juba praegu on turupäevadel seal väga suur koormus. Ma prognoosin parkimisprobleemi selget kasvu, kui me midagi ei tee.
Kesklinnas on olnud surve äripidajatelt, kellele teevad muret pikaajalised parkijad ehk siis inimesed, kes tulevad hommikul autoga tööle, pargivad auto terveks päevaks ja lahkuvad õhtul.
Kui vaadata kavandamisel oleva tasulise parkimise ala piiridesse jäävaid parklaid, siis linnavalitsus kavatseb käituda nendega väga erinevalt. Kaalu tänava kaks parklat jäävad tasuta kasutamiseks, aga miks muutuvad tasuliseks turu parkla ja parkla Vabaduse platsi ääres asuva riigimaja kõrval?
Turu parklal on väga suur koormus. Riigimaja kõrval parklas on samuti päris suur koormus ja teiseks on see üsna keeruline paik, kus on tehtud kokkuleppeid erinevate riigiasutustega ja reserveeritud parkimiskohti. Erisuste tegemine läheks seal liiga mitmekesiseks.
Kui riigimaja kõrval olev parkla muutuks tasuliseks, siis linnavalitsuseesine jääks tasulise ala piirist välja. Miks?
Tasulise parkimise taastamisega seotud teemad olid linnavalitsuses arutlusel juba enne minu linnapeaks saamist ning on jätkunud mitmetel istungitel ka minu linnavalitsuses olemise ajal. Tean, et vanalinn on käinud tasulise parkimise ala aruteludel sisse ja välja. Üks suur põhjus on asjaolu, et vanalinnas on palju elumaju ja inimesed pargivad oma kodumaja ees.
Aga praegune lahendus ei ole lõplik. Me saame seda aja jooksul muuta.
Kas mõte hakata tasulise parkimise ala piire pärast nende kinnitamist muutma, on ikka hea? Inimestel tekib segadus: enam ei saa aru, kus võib ja kus ei või parkida.
Me ei hakkakski muudatusi tegema igal nädalal. Me räägime siin aastate jooksul tehtavatest muudatustest. Aga meie eesmärk on tasulise parkimise ala kehtestamist volikogus põhjalikult arutada ja vähemalt kahel lugemisel.
/nginx/o/2024/09/13/16354447t1hfc74.jpg)
Parkimistasu suuruseks on eelnõus pakutud pärast kaht esimest tundi euro tunni eest. Kas see on Eestis standardne tasu?
See on üsna tavaline määr.
Kui suur võiks olla parkimistasudest saadav tulu?
Me oleme praegu alles turu-uuringu faasis. Oleme konsulteerinud tasulise parkimisega tegeleva ettevõttega Europark ja sealt on arvatud, et väga laias laastus võiks tulu tulla 100 000 eurot aastas.
Millise tulemuse peaks tasulise parkimise sisseseadmine andma? Kas linn võiks saada autodest tühjemaks või peaks autosid linnas olema sama palju kui praegu, aga juhid tasuksid parkimise eest?
Me loodame, et hakkab toimuma suurem ringlus. Et poleks enam pikaajalisi parkijaid ning oleks ruumi neile, kes tulevad vanalinna lühiajaliselt ja saavad kahe tunniga asjad aetud. Kes aga tahab mugavalt terveks päevaks oma kontori ette auto parkida, saab seda teha tasu eest.
Praeguse plaani järgi saaks tulevane parkimiskorraldaja endale selle raha, mis tuleb parkimisaja müügist. Mis saaks viivistasu ehk trahvirahast? Kas see läheks ka kontrollivale ettevõttele?
Viivistasu peab tulema linnavalitsusele. Me ei soovi tekitada olukorda, kus ettevõttel tekib võimalusest tulenevalt suur soov võimalikult palju viivistasunõudeid välja kirjutada.