Viljandi linn surub liikluse rahustamisega suurte sõidukite juhid kitsikusse (6)

Copy
Viljandi kutseõppekeskuse autokooli juht Ady Anijärv proovis, kuidas saab tosina meetri pikkuse bussiga ületada Tartu ja Lossi tänava ristmikku, kus suurte sõidukite liiklust takistavad kaks ohutussaart.
Viljandi kutseõppekeskuse autokooli juht Ady Anijärv proovis, kuidas saab tosina meetri pikkuse bussiga ületada Tartu ja Lossi tänava ristmikku, kus suurte sõidukite liiklust takistavad kaks ohutussaart. Foto: Jan Randar Raidma

Liikluse rahustamise sildi all on Viljandi linnavalitsus muutnud kesklinna sõiduteid kitsamaks, rajanud ohutussaari, keelanud manöövreid ning pannud tänava äärde skulptuure ja liiklusmärke. Liiklus on muutunud nii rahulikuks, et bussi- ja veokijuhid jäävad mõnel pool jänni.

Üks selline, hiljuti fookusesse sattunud koht on Tartu ja Lossi tänava ristmik. Juulis keelas linn Tartu poolt tulijatel ära vasakpöörde Lossi tänavale ja augusti keskel rajas selle pöörde takistamiseks kaks ohutussaart. Suurte sõidukite liiklus seal on endiselt lubatud, aga väga suured ei mahu väiksest avausest läbi.

Sakala palus olukorra hindamiseks abi Viljandi kutseõppekeskuse autokooli juhilt Ady Anijärvelt. Anijärv sõitis 12 meetri pikkuse bussiga esmalt mööda Tartu tänava algust Grand Hotel Viljandi ette, kus on bussidel kaks parkimiskohta, ning seejärel proovis hotelli eest lahkuda kolmes võimalikus suunas.

Kas nii või naa

Vasakpööre Lossi tänavale ebaõnnestus, hoolimata asjaolust, et kohe ristmiku alguses on Lossi tänaval parkimine ühe sõiduauto jagu keelatud ning selle rõhutamiseks on koht risti-rästi kollaseks triibutatud. Paraku seisis samas kaks ajutist liiklusmärki ja kohe nende taga sõiduauto, mille tagaosa ulatus üle kollase märgistuse. Et mitte sõita vastu märki ja autot, pidi buss hoiduma rohkem vasakule, kuid siis jäi vasakut tagarattapaari takistama kõnnitee äärekivi.

«Vasakpööre oleks võimalik, kui keelata Lossi tänava otsas parkimine vähemalt veel ühe sõiduauto pikkuse jagu,» lausus Ady Anijärv. «Minu buss on nii-öelda keskmise pikkusega, osa reisibusse on 15 meetrit pikad.»

Sohver tagurdas bussiga tagasi hotelli ette ja otsustas keerata paremale. See võib olla suurtele bussidele ainuke lahendus, ehkki ka siis tuleb olla varasemast osavam, sest hotelli nurga vastas teisel pool sõiduteed kõnnitee kaardub ning pressib sõidutee kokku. Pealegi ei lase seal seisev kassikuju suurel sõidukil üle kõnnitee lõigata. Nii on bussijuhil tarvis teha laiem pööre ja loota, et vastassuunast tulev autojuht mõistab tema soove.

Tartu tänavast paremale, Lossi tänavale keeranud, sõitis Anijärv kitsukese Väike-Turu tänava kaudu Tallinna tänavale. Enne tuli tal nikerdada Kauba tänava ristumiskohas, sest sinna oli end sättinud üks kaubik. Tallinna tänava ristmikul ei keeranud Anijärv kohe paremale, sest siis oleks hakanud segama ohutussaare ääres olev post vasakul keset teed.

«Lihtsam on ringile sõita,» tähendas ta ning tegi bussiga väikese tiiru ära, et siis mööda Tallinna tänavat tagasi Tartu tänavale keerata ja korraks veel hotelli ees peatuda. Seda selleks, et proovida bussiga otse Tartu tänavat pidi edasi sõita ehk niimoodi kesklinnast lahkuda.

Varem oli see suund Anijärve kinnitusel suurtele sõidukitele väga hea väljapääs. Esiteks oli tänav hotelli ees parasjagu lai ja kõnnitee ei võtnud sõiduteelt vajalikku ruumi ära. Teiseks polnud ristmikul ohutussaart, seega saigi otse edasi sõita.

Anijärv sõitis ettevaatlikult ristmikule ning hakkas mööda oma sõidurada väljapääsu otsima. Esimene ohutussaar pressis juba vastu vasakut tagumist rattapaari ning paremalt jäi bussi nina ette Aasia toidukoha kõrval tänava ääres seisev tänavavalgustuspost. Varem post ei takistanud, sest polnud ju saart. Kui post maha võtta, saaks suure bussiga läbi, kuigi bussi nina napsaks ruumi kitsukese kõnnitee arvelt ja suruks jalakäija vastu seina. Anijärv manööverdas bussiga piltlikult öeldes sammhaaval – korra tagasi, siis jälle edasi – ja lõpuks pääses otse minema.

Mööda Tartu tänavat üles Lossi ristmikule sõita ta ei proovinud, sest nagu eespool kirjeldatud, takistanuks sealt paremale Lossi tänavale pööramist kaks ajutist liiklusmärki ja üks sõiduauto. Proovimata jäi ka võimalus läheneda Tartu ja Lossi tänava ristmikule Lossi tänavat pidi pärimusmuusika aida poolt, sest niimoodi otse üle Tartu ristmiku sõita ei tohiks olla küsimust – kui just linn ei otsusta teele või tee äärde uut takistust sättida.

«Viljandi linnas läheb suurtel masinatel üha kitsamaks,» lisas Anijärv. «Linnavalitsus leiab uusi mooduseid, kuidas normaalset liiklemist takistada.»

Tartu ja Lossi tänava ristmik on sel suvel muutunud.
Tartu ja Lossi tänava ristmik on sel suvel muutunud. Foto: Elmo Riig

Sakalale teadaolevalt otsustas ühe suure bussi juht eelmisel nädalal hotelli eest otse lahkudes sõita ohutussaartest mööda vasakult ehk vastassuunavööndis. Vastu tulnud auto juht tagurdas viisakalt ja ­ootas kannatlikult, kuni buss ristmikult läbi pääses.

Seekordseid katsetusi märkas Grand Hotel Viljandi finantsjuht Aivar Talvet, kelle kabinetist avaneb vaade Tartu ja Lossi tänava ristmikule. Tema kõrvu polnud hotelli ette sõitvate bussijuhtide kaebusi veel jõudnud.

«Hotelli jaoks on mureks suured veokid, mis saabuvad Tartu poolt Viljandi kesklinna mööda Tartu tänavat ja keeravad Tartu tänavalt paremale Lossi tänavale,» lausus ta. «Neil on sel ristmikul väga kitsas ja mitu korda on kõrge veoki ülemine osa sõitnud vastu meie maja eenduvat nurka, mida juht pole oma pea kohal märganud.»

Talvet osutas hoone nurgale, mis on silmanähtavalt räsida saanud, ning märkis, et hotell kavatseb esitada linnavalitsusele ettepaneku keelata suurtel sõidukitel lähenemine mööda Tartu tänavat Tartu ja Lossi tänava ristmikule, mis välistaks ka tollest suunast tehtava parempöörde Lossi tänavale.

Talvet lisas, et kõnealusel ristmikul ei ole üldse tähelepanu pööratud jalakäijatele. «Kuidas nemad ohutult üle tänava saavad või kust nad peavad minema?» tähendas ta.

Linnapea selgitas

Viljandi linnapea Johan-Kristjan Konovalov rääkis juulis, et muudatused Tartu ja Lossi tänava ristmikul on kantud soovist vanalinnas liiklust rahustada. Lisaks ohutussaare rajamisele keelas linnavalitsus ära vasakpöörde Tartu tänavalt Lossi tänavale, kui saabuda Tartu poolt. Ohutussaar peaks seda pööret ka füüsiliselt takistama.

Nüüd kuulas linnapea ära ristmikul äsja ettevõetud bussikatsete tulemused ning tõdes, et ristmik on alles uus ja seega on liiklejate ettepanekud linnavalitsusele teretulnud.

«Samas on ristmik planeeritud oma ala spetsialistide poolt niimoodi, et suured masinad mahuksid samuti liiklema. Arvestatud on võimalusega, et väga suur sõiduk saab vajadusel osaliselt üle ohutussaare sõita. Teoreetiliselt peaksid kõik läbi mahtuma,» rääkis ta. «Pikas perspektiivis on plaanis Tartu ja Lossi tänava ristmik ümber ehitada, kuid säilitada võimalus ka raskeliiklusele. Väga suured sõidukid on seal siiski pigem erandid, vanalinnas ei saagi neile luua ideaalseid tingimusi.»

Tartu ja Lossi tänava hiljutisele uuendamisele oli eelnenud liiklustriangel lähedal Väike-Turu tänaval. Nagu kirjutas Sakala tänavu jaanuaris, piiras linnavalitsus Väike-Turu tänaval sõidukiiruse 20 kilomeetrini tunnis, et tänavaäärsete majade elanikud saaksid varahommikuti magada ega peaks ärkama kogu maja rappumise peale.

Väike-Turu tänava elanik Kaiko Tavaste kirjeldas talvel, et majad hakkavad sel tänaval vappuma isegi siis, kui auto sõidab mööda paarikümnekilomeetrise tunnikiirusega, ent uute autodega on seal sõidetud ka 50 kilomeetrit tunnis. Tema jutu järgi hakkas värin pihta 2014. aastast, mil tänav munakividega sillutati, aga sai hoogu tublisti juurde 2020. aastal, mil Tartu tänava kesklinna lõigul muudeti sõidusuunda ning Väike-Turu tänav muutus vanalinnast lahkuvatele või läbi sõitvatele autodele lausa magistraaliks.

Tagasi üles