Mõlemad näitajad on eesmärgist kaugel.
Ja häda on selles, et eesmärk nihkub aina kaugemale.
Teine probleem, mille ees seisame, on see, et Eestis ongi inimesi vähe. Kui räägime riigieelarvet tehes, et raha on vähe, siis inimesi, keda vajame – õpetajaid, arste, teadlasi, insenere, IT-töötajaid ja nii edasi –, on väga vähe ja seda olukorda ei lahenda ainult rahaga.
Mis sellest teadmisest järeldub?
Kuidagi tuleb see riik ära pidada. Oleme selleks lõpuks ka võimelised, aga tuleb arvestada, et unistus sellest, et kuskilt tuleb tohutult inimesi juurde, ei ole realistlik. Tuleb leida erinevaid viise, kuidas neid auke ka õpetajate puhul täita.
Kas neis koolides, kus pole paberi järgi pädevaid õpetajaid, on tulemused kehvemad?
Õppetulemuste järgi me ei auditeerinud, aga alati ei tähenda kvalifikatsiooninõuetele vastav õpetaja seda, et ta õpetab paremini kui formaalsetele nõuetele mitte vastav õpetaja. Olulised on ju isiksuseomadused ja kõik muu.
Eesti keele õppele üleminekul lasid kõik valitsused 30 aastat rihma lõdvalt lohiseda ja nüüd võib sellest tekkida isegi julgeolekuprobleem.
Jaak Aaviksoo ütles ühes intervjuus (viitab Sakala 22. märtsi usutlusele Jaak Aaviksooga – toimetus), et Kreml tegi selle otsuse meie eest. Siis tekkis arusaamine, et tuleb olla otsustav.
On ju jube, kui Kreml teeb Eesti valitsuse eest otsuseid?
See oli kujund. Aga lõpuks oli see nende aastate jooksul ikkagi Eesti siseriikliku poliitilise valiku küsimus, kas oleme valmis eestikeelsele õppele üle minema või mitte. Juba mõne päeva pärast algab üleminek esimeses ja neljandas klassis ja ka lasteaedades. Nüüd on suur küsimus, kas ka pärast ülemineku esimest aastat on piisavalt õpetajaid selleks, et seda üleminekut lõpuni viia. Õpetajad on ju vaadanud, et 30 aastat on öeldud, et tuleb-tuleb, aga ei midagi. Nad ei ole piisavalt tõsiselt võtnud seda plaani, sest riik on aina järele andnud.