/nginx/o/2023/08/18/15530490t1hf5e6.jpg)
"Neljapäeva hommikul kalurid helistasid, mitu tükki jutti, et kuule, kas sul mootor oli paadil taga. Enam ei ole," rääkis Martin Kaasik, kelle paadilt Valma sadamas ööl vastu neljapäeva mootor varastati. Ja tema polnud ainuke. Teinegi Valma kalur avastas neljapäeva hommikul järvele minema hakates, et sellelt on öösel mootor ära viidud.
"Täna tellisin uue mootori ja paadimüüjad ütlesid, et see on täitsa hullumaja, mis praegu toimub: massiliselt varastatakse. Kui mootorit ennast isegi ei varastata, siis võetakse jalg alt ära," rääkis Kaasik.
Valma sadamast varastati ööl vastu neljapäeva teadaolevalt kaks paadimootorit: üks Kaasiku paadilt, teine Ülar Koni paadilt.
"Minul läks 9,9-hobujõuline Mercury mootor," nentis Koni. "Vastu hommikut kella poole viiest, kui järve peale minema hakkasime, mootorit enam ei olnud."
Politseile on avaldus tehtud ning mehed tegelevad videosalvestiste läbivaatamisega. "Materjali on palju. Paljudel on teeotsas kaamera, sealt on näha, kui külla sisse tuldi või sealt välja mindi," rääkis Kaasik. "Arvatakse, et tuldi mööda vett, ja eks see selgu mingi aeg. Kaameratest on näha ka see, kui ümber järve sadamatest kuskilt tuldi, sest kuskil pidi ju paadi vette panema."
Koni ütles, et kuni videosalvestised pole läbi vaadatud, ei ole alust öelda, kust ja mismoodi paadimootoritele näpud taha aeti. "Meil oli siin nädal aega tagasi avatud kohvikute päev ja siis sai rahvast palju sadamatesse ligi. Eks seal oli igasuguseid inimesi ja võis ju olla, et mõnele hakkas silma, et selline võimalus on, ja tegi ära selle töö," arutles kalur.
Ja töö olevat olnud korralik, sest aega toimetada oli. "Nad on julgelt need mootorid tagant ära keeranud, midagi otseselt ära pole lõhutud," kirjeldas kalur ning lisas, et mootori bensiinipaagid jäeti alles ja nöörid olid ilusti noaga lahti võetud.
Paadimootorid kaaluvad palju, seega on alust arvata, et see on mitme inimese kätetöö. Kaasiku paadilt varastatud Yamaha mootor kaalub umbes 60 kilogrammi. "See on omajagu raske, üksi annab seda ikka tarida – pigem mitme mehe teema. Paadi tagant vee pealt ära tõsta on ikka paras katsumus. Mis loomajõud see peab olema ..." arutles Kaasik ja selgitas, et maa peal on kõvem pind, aga vee peal kõigub paat omajagu.
"Paljud, kellel on ka mootor ära varastatud, ütlesid, et pätid on vette kukkunud. Noh, ma ka eile käisin oma paadi taga ja hakkasin jalgupidi põhja läbi kammima – ei olnud."
Tekitatud rahaline kahju jääb Kaasiku hinnangul uue mootori ostmise korral 4500 euro kanti, Koni sõnul on tema kahju paar tuhat eurot. Ent suurem kahju on kalurite sõnul tööalane.
"Igal pool on kaamerad, aga see pätti ei heituda, ikkagi tuleb ja varastab. See ajabki kõige rohkem vihale. Hooaeg hakkab pihta, mootorid on hooldatud, et võrgul hakata käima, ning see on üks hea litakas," rääkis Kaasik.
Sama nentis Koni. "Üks asi on varaline kahju, teine asi on see, et võrgupüügihooaeg algab 1. septembrist. Need võrgupüügimootorid on pika jalaga ja neid ei ole kohe laost võtta ka. Võib saada, aga võib ka mitte – nii ta kipub olema," rääkis ta.
Nagu ütles Kaasik, siis on ta mootorivaraste tabamimiseks vaevatasu välja pannud. "Äkki ei saa nad rahajagamisega hakkama ja sõber annab sõbra üles," lisas ta.
Koni tahab paadiomanikke hoiatada. "Et teised oma asjadel rohkem silma peal hoiaksid," lausus ta ja nentis, et mootoriga paate on eri järvedel ju palju. "Aga ega lukud ka praegu suurel juhul ei aita, lukk varast kinni ei hoia."