/nginx/o/2023/07/25/15478639t1hc747.jpg)
Riigihangete vaidlustuskomisjoni korraldusel uurisid Viljandi linnajuhid teist korda, kas uuest sügisest linna tänavate hooldajaks valitud ettevõtte RoadWest pakkumine pole põhjendamatult odav, ning jõudsid teist korda järeldusele, et kõik on korras, ning kuulutasid konkurendist peaaegu kaks korda odavamat hinda pakkunud firma võitjaks.
Ometi ei saa uue hooldaja leidmise protsessi lõpetatuks kuulutada, sest konkurendil on võimalik esitada otsuse kohta vaie linnavalitsusse, kaevata otsus kohtusse või uuesti riigihangete vaidlustuskomisjoni. «Aiman, et otsus ka edasi kaevatakse,» lausus abilinnapea Kalvi Märtin.
Praegu Viljandi teid ja tänavaid hooldav ettevõte EKT Teed kaebas RoadWesti parimaks kuulutamise kevadel riigihangete vaidlustuskomisjoni ja sai vähemalt pool võitu. Komisjon uuris pakkumist ja leidis, et linnavalitsuses tehtud kontroll oli liiga pealiskaudne ega luba hinnata, kas tegu on põhjendamatult madala hinnaga. Seda, kas hankekonkursil kallima pakkumise teinud ettevõte otsuse ka teist korda edasi kaebab, ei osanud EKT Teede juhatuse esimees Jaan Viljas öelda, sest seda otsust ei tee ta üksi.
«Võib-olla tõesti kalkuleerisime liiga vähe,» tunnistas Märtin.
Teist korda võeti tema sõnul pakkumine põhjalikult ette, esitati RoadWestile lisaküsimusi, arvutati ja analüüsiti ning jõuti seisukohale, et tõenäoliselt on hoopis senine partner linnalt liiga palju raha kasseerinud ning tal sisuliselt naha üle kõrvade tõmmanud. Teisalt jõudsid linnajuhid arusaamale, et RoadWesti pakkumine, 637 494 eurot aastas koos käibemaksuga, võimaldab tänavaid nõuetekohaselt hooldada ning nagu 2. mail, kinnitasid linnavalitsuse liikmed esmaspäeval taas riigihanke konkursi võitjaks RoadWesti.
Jaan Viljase sõnul pole võimalik riigihanke alusel sõlmitud lepinguga kellelegi nahka üle kõrvade tõmmata. «See on absurdne arvamus,» leidis Viljas. «Riigihankega on nii, et üks pool võidab rohkem, teine vähem. Ja meie ei ole turul monopoolses seisus.»
Abilinnapea seletusel on linnajuhtidel laias laastus kaks valikut: kas RoadWest või täiesti uus konkurss, sest EKT Teede pakkumine, milleks oli ligi 1,1 miljonit eurot aastas, on liiga kallis ja seda linn maksta ei suudaks. «Seda, kas ja kuidas uus tulija tööga toime tuleb, saame hinnata tegelikult alles kevadel,» nentis Märtin.
Konkurendi vaie on aga pannud linna keerulisse seisu, sest leping EKT Teedega lõpeb 1. septembril. Et nüüd algab vaidlustusperiood, ei saa linn uue väljavalituga lepingut sõlmida ja kogu protsess on ootel. Märtini sõnul on linnajuhtidel mõtteid, kuidas toimetada siis, kui 1. septembriks pole veel selgust majas, aga neid ta ei avalda.
Tartumaa firma RoadWest pakkumine valmistas linnavalitsusele varakevadisel riigihanke konkursil paraja üllatuse lausa kahel põhjusel. Esiteks polnud mitmel varasemal korral senisel tegijal, praegu nime all EKT Teed tegutseval, varem mitut teist nime kandnud firmal konkurente olnud. Teiseks oli RoadWesti pakkumine konkurendi omast peaaegu kaks korda odavam. Kahtlusi tekitas vaid see, kas uus tulija saab sedavõrd väikese raha eest ikka hakkama.
Kui pakkumised olid riigihangete registri vahendusel esitatud, saatis EKT Teede juht Jaan Viljas linnavalitsusele kirja, milles ta hoiatas uue tulija eest. Nimelt tundus talle, et nii madala hinnaga pole võimalik tööd ära teha. Viljas viitas asjaolule, et konkurendil on suur maksuvõlg – ajatatult ligi 170 000 eurot –, ning hoiatas, et linnavalitsus võib end keset talve avastada olukorrast, et lepingupartner on rahaliste raskuste tõttu kadunud.
RoadWesti maksuvõlg pole kuhugi kadunud, vaid hoopis mõne tuhande euro võrra kasvanud. Krediidiinfo lehelt selgub, et ettevõttel on nii kehtivaid maksehäireid kui esitamata deklaratsioone. RoadWesti juhataja Asko Vesteri sõnul ei ole aga ajatatud maksuvõlg probleem ning tema on nimetanud EKT Teede kirjas öeldut konkurendi kiusuks.
/nginx/o/2023/07/25/15478640t1h15f2.jpg)
Mais hindas linnavalitsus kaht pakkumist esimest korda ning RoadWesti juhtidele esitati seitse lisaküsimust ja kontrolliti pakkumise tõelevastavust. Vastused olid abilinnapea Kalvi Märtini sõnul küll lakoonilised, aga haldusameti juhi Andres Mägi ütlemist mööda asjakohased. Kõik küsimused said ammendava vastuse. Linnajuhid veendusid, et pakkuja on tingimusi õigesti mõistnud ning masinapark ja töötajate hulk vastavad tingimustele.
Juulis tuli küsimused vaidlustuskomisjoni käsul uuesti esitada ning varasemaid vastuseid täpsemaks saada.
Hinnangut küsiti ka Võrust ja Valgast, kus RoadWest on aastaid tegutsenud. «Vastused tulid positiivsed,» sõnas Märtin. «Ettevõte on oma tööga seal hästi hakkama saanud.»
Kui võitjaks jääb RoadWest, peab ligi 70 aastat järjepanu eri nimede all Viljandi tänavaid hooldanud ettevõte septembrist töö üle andma. Samas väheneb aga linna kulu, sest kui EKT Teed küsib tänavu üheksa kuu töö eest linnalt ligi 800 000 eurot, siis RoadWest võtab septembrist järgmise aasta lõpuni vähem kui 640 000 eurot.
RoadWesti juht Asko Vester pakkus hinnavahe küsimuse peale võimaliku põhjusena välja asjaolu, et aastaid on Viljandis olnud vaid üks pakkuja. «Siis ongi võimalik rohkem küsida,» nentis Vester ja selgitas, et uuele turule sisenedes püütakse odavamalt pakkuda. Nii näiteks kaotas Elva linnaettevõttest väljakasvanud RoadWest oma koduturu EKT Teedele, kes olevat Vesteri sõnul teinud Tartumaal poole võrra odavama hinnapakkumise.
Jaan Viljas selgitas aga, et EKT Teed ei pea end monopoliks ega teinud hinnapakkumist arvamises, et jääb ainsaks osalejaks.
Viljandi linnavalitsuse ja RoadWesti leping peaks hakkama kehtima 1. septembrist ja lõpeb 2026. aastal.