Häirekeskus on valmis, et jaaniajal kasvab hädaabinumbri kõnekoormus. Seetõttu on oluline, et helistades 112, püsitaks liinil, kuni kõnele vastatakse, mitte ei katkestataks kõnet. Samuti tuletab häirekeskus meelde, et kiiret abi vajavas olukorras on kõige tähtsam teada oma täpset asukohta ja parim viis seda teada saada on vaadata koordinaate telefoni kaardirakendusest.
Häirekeskus jaanipühade eel: numbrile 112 helistades püsi liinil, kuni kõnele vastatakse
"Suvekuudel, sealhulgas pühade perioodil, kasvab hädaabinumbri kõnekoormus, sest pikad pühad tähendavad rohkem vabu päevi, mil inimesed viibivad rohkem vabas õhus ja suurenevad alkoholikogused. Möödunud aasta 23. ja 24. juunil tehti hädaabinumbrile peaaegu 3700 kõnet ööpäevas ja pooltel juhtudest vajati politsei, kiirabi või pääste abi," rääkis häirekeskuse kriisijuht Janek Murakas.
Pühadeks on häirekeskus planeerinud tööle rohkem päästekorraldajaid, kes vastavad 112 hädaabikõnedele. "Oleme valmis nii-öelda tipptundideks, mil kõne ootejärjekord võib olla tavapärasest mõnevõrra pikem. Seetõttu on oluline meeles hoida, et kui elu, vara või tervis on ohus ja helistatakse hädaabinumbrile 112, püsitaks liinil, kuni kõnele vastatakse. Kui helistaja kõne katkestab ja uuesti helistab, liigub ta ootejärjekorra lõppu ehk liinile pääsemine võib viibida," selgitas Murakas.
Pühadeajal vajatakse kiirabi enim vigastuste ja traumade tõttu. Politsei valdkonnast on sagedasemad kõned seotud alkoholi ja joobes inimestega ning vägivallaga. Päästjate abi vajatakse kõige rohkem käest läinud jaanilõkete pärast.
Janek Muraka sõnul helistatakse pühadel palju ka lärmi pärast. "Saame igal aastal kõnesid, kus kurdetakse öörahu rikkumise üle ja soovitakse politseid, kes kutsuks lärmavad peolised korrale. Peame nendele helistajatele rahulikult, kuid järjepidevalt selgitama, et öörahu ei kehti kolmel korral aastas: aastavahetusel, vabariigi aastapäeval ning 23. juuni öösel vastu 24. juunit. Paneme kõikidele pidutsejatele südamele, et tähistataks vastutustundlikult ning avalikus kohas tuleb käituda nii, et teisi ei häiriks."
ESMAABIKOTT
Päästeamet soovitab esmaabikotti varuda
igapäevaselt tarvitatavad ravimid (vähemalt nädala jagu)
valuvaigisti ja palavikualandaja
allergiaravimi
meresoolaga ninasprei- või tilgad
kõhuvaevusi leevendavad ravimid
söekapslid või -tabletid
haavasalvi ja põletust leevendava geeli
kraadiklaasi
eri suurusega plaastrid ja rullsideme
desinfitseeriva lahuse
käärid ja väikesed pintsetid
ning muud vahendid, mis vastavad teie pere vajadustele.
Allikas: päästeametIgal pidulisel on võimalik anda oma panus, et pühad mööduksid häirevabalt.
"Tea alati oma asukohta. Selleks oska määrata oma telefoni kaardirakendusest koordinaate, sest võõras kohas jaanituld tehes ei pruugi kriisiolukorras aadress kohe meenuda või looduses olles ei osata seda täpselt öelda. Lisaks kanna kaasas esmaabikotti ning salvesta telefoninumbrid, kuhu erinevate murede korral pöörduda. Perearstiga saab nõu pidada numbril 1220 ning mürgistusinfoliinil 16662 antakse juhiseid, kuidas toimida näiteks toidumürgistuse korral. Tuleohutuse kohta saab küsida riigiinfo telefonilt 1247," kõneles Murakas. "Kui aga on kiiresti vaja politseid, päästet või kiirabi ja helistad numbrile 112, siis tuleb püsida liinil ning vastata päästekorraldaja küsimustele ja täita saadud korraldusi. Oluline on teada, et sel ajal, kui päästekorraldaja küsib abivajajalt lisaküsimusi, on sageli kiire abi juba teele saadetud."
TELEFONINUMBRID
Mobiili võiksid olla salvestatud järgmised numbrid.
112 – hädaabi (kiirabi, politsei, pääste)
1247 – riigiinfo telefon (maanteedega, keskkonnaga, politseiga ja tuleohutusega seotud info)
1220 – perearsti nõuandeliin
12252 – ämmaemanda nõuandeliin
1599 – lastearsti nõuandetelefon
16662 – mürgistusinfoliin
116 006 – ohvriabi kriisitelefon
116111 – lasteabi
116 123 – emotsionaalse toe ja hingehoiutelefon
900 0112 – loomaarsti nõuandeliin
Allikas: päästeamet