Skip to footer
Saada vihje

Kaalugem kahes piirkonnas valimist

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Madis Timpson

«TÄNAPÄEVAL LIIGUVAD inimesed suurtes kogustes ja suurtel kiirustel pikkade vahemaade taha,» on öelnud klassik. Seda ütlust võib küll naljana võtta, aga tõsiasi on see, et vahemaad on Eestis ikkagi suhteliselt väljamõeldud suurused.

Tänapäeval ei ole enam niimoodi, et inimene sünnib, kasvab, käib koolis ja tööl ning sureb ühes vallas või linnas. Pigem on reegliks kujunenud, et inimesed liiguvad elu jooksul mitme töö- ja elukoha vahel.

Usun, et ma ei tee mingit maailmarevolutsioonilist avastust, kui väidan, et väga paljudel inimestel on rohkem kui üks elukoht. Minagi käin nädala sees Tallinnas tööl, aga kõik nädalavahetused ja puhkuse veedan Viljandis. Päris paljudel mu tuttavatel on ka niinimetatud maakodu, mida nad samuti oma koduks peavad.

Siit saabki minu küsimus alguse. Nimelt: olukord on selline, et kuigi ma pean maksma oma teise elukoha eest maamaksu, liituma prügiveolepinguga ja nii edasi, ei saa ma reaalselt mõjutada selle omavalitsuse elu, sest kohalikel valimistel ma ju hääletada ei saa.

Väidan, et isikutel, kel on mitu elukohta, võiks olla huvi kogukonna poliitilises protsessis kaasalöömise, kinnisvaramaksude, maakasutamise eeskirjade kehtestamise ja muude kohalikku elu puudutavate otsuste vastu. Mina sooviksin küll oma hääleõiguse kaudu kaasa rääkida tasulise parkimisala laiendamises. Võiks hakata mõtlema sellele, et inimestel oleks võimalik hääletada mitmes omavalitsuses.

ISEENESEST EI ole kahes omavalitsuses hääletamises midagi uut. Mõnes Ameerika Ühendriikide osariigis kehtib kahes elukohas hääleõigus.

Kohus on leidnud hääleõigust piirava seaduse kohaldamisel, et piirang, mille kohaselt tohivad hääletada ainult need isikud, kelle alatine elukoht on näiteks New Yorgis, kohtleb ebavõrdselt neid isikuid, kes elavad  samas linnas, kuid kelle elukoht ei ole registris nende põhielukoht.

Ka Kanada teatud piirkondades ja provintsides on lubatud mitmes omavalitsuses hääletada — näiteks siis, kui isik on alaline elanik ühes, kuid tal on kinnisvara ka teises omavalitsuses. Kõige selgemini on selline võimalus antud Saskatchewani territooriumil.

Nagu ikka, peitub saatan detailides. Nii kerkib ka siin mitu küsimust, millele oleks vaja vastata. Kas kodanikud võiksid hääletada näiteks kaheksas omavalitsuses? Kas seome hääleõiguse ainult kinnisvaraga või arvestame ka seda, kui inimesel on mingi omavalitsuse territooriumil ettevõte? Kui valida saab mitmes omavalitsuses, siis kas on võimalik mitmes vallas või linnas korraga ka kandideerida? Ja nii edasi, ja nii edasi.

ÜLDREEGEL VÕIKS minu arvates olla niisugune, et enam kui kahes omavalitsuses valida ei saa. Ettevõtte asukoha pealt võiks mõtteid mõlgutada, sest mulle tundub igati sümpaatne idee, et kui ma olen loonud mingis omavalitsuses töökohti, võiks mul olla seal ka hääleõigus.

Millega ma ei taha eriti nõustuda, on kandideerimisvõimalus mitmes omavalitsuses. See tekitaks riigiõigusliku probleemi näiteks vabariigi presidendi valimise teises voorus, kus sama isik võib olla valijamehena valimiskogus kahest volikogust. Samas ei välistaks ma mitmes omavalitsuses kandideerimise mõtet täielikult.

USUN, ET kõige suuremat läbitöötamist vajaks maksusüsteem. Teisisõnu: põhiline küsimus peitub tulumaksus ja tasandusfondis. Kuidas neid siis jaotada? Kas isik võiks ära määrata oma peamise elukoha ja teise elukoha ning maksud jaguneksid näiteks 80 protsenti esimesele ja 20 protsenti teisele?

Ma annan endale täiesti aru sellest, et niisugune jaotamine võib tekitada omavalitsustele raskusi, sest sellisel juhul on neil üsna keeruline tulubaasi prognoosida ning küsimusi tekiks veelgi.

Aga äkki võiks inimene otsustada, et pool tema tulust läheb ühte ja pool teise elukohta? Või hoopiski teha nii, et hääleõiguse sidumine mitme elukohaga ei puuduta makse ning kehtiv maksusüsteem jääb muutmata. Samas kui argument kahe elukoha kasuks põhineb maamaksul ja muudel avalikel teenustel, mida teise elukoha omanik kasutab, kaldun arvama, et niisugune lahendus on kaheldav.

Nagu näha, küsimusi jagub. Siiski usun, et mõte kahes omavalitsuses valimisest vääriks kaalumist. See looks selgust, kus inimesed tegelikult elavad, ning paneks omavalitsused rohkem pingutama.

Kommentaarid
Tagasi üles