Pole olnud aegu, mil oleks võidud öelda: «Hariduselu korralduses on nüüd kõik valmis ja ainult sellele toetudes läheme edasi.» Ei ole valmis tõdesid. Nii nagu elu ise on pidevas muutuses, vajab ka hariduskorraldus uuendusi, et vastata aja nõuetele, ent ümberkorraldusi tehes ei maksa unustada igipõliseid väärtusi.
Hariduspoliitikas leidub nii mõndagi, mis teeb muret nii õpetajatele, õpilastele kui lapsevanematele. Arutletakse koolivõrgu korrastamise, uue põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse, uute õppekavade, põhikooli ja gümnaasiumi eraldamise, õpetajatöö hindamise ja maapiirkondades hariduse andmise üle.
Kahjuks on majanduslangus toonud maale muresid, mis mõjutavad ka koolielu. Tööta jäänud inimesed on siirdunud linna ja välismaale ning õpilaste arv kahaneb. Mis saab edasi? Kas kohalik gümnaasium jääb piirkonna lastele paigaks, kus kasvada, õppida, areneda ning saada pagas, mis võimaldab end teostada ja maailma avastada?
Meie kandis on kooliharidust antud 163 aastat, keskkool avati 1947. aastal. 65 aastat tagasi oli raske aeg: suurküüditamine jättis maaelust alles vaid riismed, inimesi oli vähe, nad pidid heitlema sõjapurustuste, vaesuse ja näljaga.
1941. aastal küüditati senine koolijuht Jüri Antsmaa, kelle eestvõttel oli 1939. aastal ehitatud seniajani kasutusel olev valge koolimaja. Heino Hommuk, 1947. aastal asutatud keskkooli esimene direktor, arreteeriti peagi ja saadeti vangilaagrisse. Järgmine direktor, legendaarne Hans Ainsoo oli Siberist naasnud, kuid temagi sundisid punavõimud paari aasta pärast lahkuma.
Ometi peeti kohalikus koolis vaesuse ja viletsuse kiuste tähtsaks anda lastele keskharidust. Õppurite hulk on olnud eri aastatel erinev. Esimeses lennus lõpetas 14 õpilast, nende hulgas ka minu isa.