Tähelepanu: poolekilone juustupakk võib kaaluda 50 grammi vähem (1)

Sakala
Copy
Nagu ütles Tarmo Lauring naljaga pooleks: kui pakendite vähendamine nii edasi läheb, muutuvad varsti ostukärud ka väiksemaks.
Nagu ütles Tarmo Lauring naljaga pooleks: kui pakendite vähendamine nii edasi läheb, muutuvad varsti ostukärud ka väiksemaks. Foto: Marko Saarm

A1000 Marketi odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu sõnul käib toidukaubanduses endiselt pakendite vähendamisega peitusemäng, et jätta ostjatele mulje, nagu oleks üks või teine toode soodsa hinnaga.

Lauringu sõnul veavad varjatud hinnatõusu ehk pakendite vähendamist välismaised ketid omatoodetega. "Harjumuspärasest 100-grammisest pakist on saanud niimoodi 85-grammine ja poolekilosesse juustupakki on alles jäänud 450 grammi. Kodumaisel tootjal polegi palju muud valikut kui hinnaga konkurentsis püsimiseks pakendite vähendamisega kaasa minna," rääkis ta. "Varsti jõuame sinna, et ka piimapakist on järel 900 grammi ja perenaised peavad teadvustama, et retseptis märgitud standardkogused ei vastagi enam poest saadavale. Naljaga pooleks, aga ma ei oleks väga üllatunud, kui poeketid võtaksid omalt poolt kasutusele väiksemad ostukorvid, et jätta klientidele mulje, et sama raha eest saab eilsega sarnase koguse kaupa."

Lauring soovitas inimestel olla pakendite suuruse suhtes väga tähelepanelikud ning jälgida eelkõige toodete kilohinda. "Oma poodides hakkame järk-järgult uutel hinnasiltidel just seetõttu kilohinda suuremalt esile tooma."

A1000 Marketi juhi ütlemist mööda on laiem küsimus selles, et tõusvad toiduhinnad moodustavad endiselt inflatsiooni kõige suurema komponendi, ja riik on seda arengut terve aasta lihtsalt pealt vaadanud. "Eestis on kütuse, energia ja toiduainete aktsiis keskmisest kõrgem ning see teeb tarbija elu keeruliseks ja vähendab kohaliku toiduainetööstuse konkurentsivõimet," nentis ta. "Eestis on ka üks Euroopa kõrgemaid toiduainete maksumäärasid. Enamikus Euroopa Liidu riikides kehtib toiduainetele muust kaubast soodsam käibemaksumäär. 19 liikmesriigis on see 10 protsenti või madalam, aga meil endiselt täie rauaga 20 protsenti."

Kallinevatest hindadest võidavad Lauringu sõnul odavpoed, sest inimesed üritavad kokku hoida. "Aga lõpuks on meil ikkagi elu kallim. Valimisdebattides nenditi, et meil on Euroopa Liidu kõrgeim inflatsioon, ja rõõmustati, et põhi on ilmselt käes, aga see on raskustes inimestele väike lohutus. Poola näiteks lasi aasta tagasi toidukaupade käibemaksu inflatsiooni pidurdamiseks ja inimeste vaesusesse kukkumisest hoidmiseks päris nulli. Eesti tootmise soodustamiseks on variant kaaluda ka kohalikule toidule sissetoodavast soodsama käibemaksu kehtestamist."

A1000 Marketi ketti kuulub Eestis 13 kauplust.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles