Tartu tee äratas asfalditehase talveunest

Aivar Aotäht
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uus asfaldisegu on aluskihist tihedam ja peaks pidama vastu põhitööni, mis jätkub ilmselt aprilli lõpul.
Uus asfaldisegu on aluskihist tihedam ja peaks pidama vastu põhitööni, mis jätkub ilmselt aprilli lõpul. Foto: Elmo Riig / Sakala

Kuigi tavaliselt sel ajal veel asfalti ei toodeta, pani aktsiaselts TREF oma tehase tööle, et Tartu maantee hädaremondi tarvis vastupidavat materjali saada.

TREF-i tegevdirektor Andres Gailit ütles, et asfaldisegu valmistamiseks vajalikku sideainet bituumenit tuli Tartu tee tarvis spetsiaalselt Poolast juurde tellida, sest ettevõtte enda talvine väike tagavara sai otsa.

«Oleme ainsad, kes asfalditehase on käima pannud,» nentis ta. «Alustasime katte paigaldamist esmaspäeval, ilm on meid seni soosinud. Nädala lõpul lubatakse küll halba ilma, aga loodame, et järgmisel nädalal saame jätkata.»

Eesti ettevõtjalt õnnestus hankida bituumenemulsiooni, mida kasutatakse ühes sõelmetega paremini säilinud teelõikude pindamiseks. Ka seda tööd on juba alustatud.

Ees ootab uuring

Maanteeameti Lääne regiooni ehitusosakonna peaspetsialist Allan Allik ütles, et ehitaja kasutab tihedat segu, millega pannakse seisma alumise kattekihi lagunemine.

Kui jõuab kätte aeg, mil üle talve seisma jäetud Tartu maantee põhiremont edasi läheb, tehakse Alliku sõnul uuringud, selgitamaks, kas ja millistel lõikudel on sügisel rajatud aluskiht vastu pidanud.

«Kas viletsamad lõigud tuleb aluseni ära freesida, ma praegu ei tea,» ütles ta. «Otsused edasise töö kohta võtame vastu pärast uuringuid. Paremal juhul saab põhitööga alustada aprilli lõpul.»

Nagu projekt ette näeb, peab valmis teekate olema kümne sentimeetri paksune. Paberil seisab, et alumisel ehk kandval kihil on paksust kuus ja ülemisel ehk sõidetaval kihil neli sentimeetrit. Peaspetsialist nentis, et vajaduse korral tuleb ülemine kiht paksem.

Tingimused normaalseks

Küsimusele, kas talihooaja lõpul asfalteerimine oli ehitaja algatus või pidi maanteeamet takka sundima, vastas Allan Allik, et korralik ehitaja on oma töötulemuse säilimisest huvitatud ning ka maanteeamet nõuab liiklejate heaks normaalseid sõidutingimusi.

Alliku hinnangul on «Sakala» artiklitest jäänud kõlama, justkui kogu Tartu maantee laguneks, aga tegelikult on probleem 2,4 kilomeetril, kui lõike jupi kaupa kokku liita. Need jäävad Viiratsi ja Vana-Võidu ning Uusna ja Tusti vahele.

«Just seal saab tee nüüd uue kattekihi, mujal parandatakse väiksemad augud emulsiooni ja killustikuga,» rääkis Allik. Need lõigud, kus materjali on rohkem lahti tulnud, kaetakse emulsiooni ja sõelmetega. «Sõelmed on kuni viiemillimeetrise läbimõõduga, auto akent puruks ei löö ja olulist kahju sõidukile tekita,» täiendas peaspetsialist.

Nagu rääkis Andres Gailit, on ehitaja püüdnud selgitada, miks üle talve seisma jäetud maantee on kohati väga lagunenud ja teisalt normaalselt vastu pidanud, kuid ühest vastust on raske leida.

«Lagunemine on teele liiga teinud rohkem, kui oskasime prognoosida,» tõdes ta. «Meil oli varasem kogemus peenema teralise aluskihiseguga, kuhu talve jooksul suuri defekte ei tekkinud.»

Tartu maantee aluskihis pruukis TREF aga jämedat segu. Kuigi maanteeamet oli soovitanud teha enne talve pigem pool tööd lõpuni kui jätta kogu remonditav lõik esimese kihiga kevadet ootama, valis ehitaja teise variandi.

«Nüüdseks on selgunud, et risk oli liiga suur,» nentis Gailit. «Võib-olla uinutas eelnimetatud ületalvine kogemus meie tähelepanu. Lootsime, et küll peab, saame kevadel varakult peale hakata ja töö varem valmis, pole tarvis veel ühel suvel liiklust segada.»

Gailiti kinnitusel soovib TREF taastada normaalset liiklust võimaldavad teeolud ning peatada aluskatte lagunemise.

«Siinkohal on mul palve autojuhtidele: pidage kinni kiiruspiirangutest ning arvestage teisi liiklejaid,» lisas ta. «Mõni autojuht käitub lausa pahatahtlikult: olen ise näinud, kuidas lausa mõnuga lapatsit vajutatakse. Võtkem asja ikka mõistusega! Küll jõuab kimada.»

Politsei on remonditaval teelõigul kiiruspiirangule vilistajaid juba korrale kutsunud. Lõuna prefektuuri pressiesindaja Kerly Peiteli sõnul kiiruse kontrollimine ja seega liikluse rahustamine seal jätkub.

TEELÕIK
Viljandi ja Tänassilma vaheline 12,3-kilomeetrine lõik läks kapitaalremonti mullu kevadel.
• Töö valmimistärmin on tänavu 15. septembril.
• Remont läheb maksma 6,23 miljonit eurot, raha tuleb maanteeameti ehk riigi eelarvest.
• Viimati nägi kõnealune teelõik kapitaalremonti 1970. aastate algul.
Allikas: maanteeamet

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles